Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

De nye toårige overenskomster er stemt igennem. Det betyder lønstigninger, bedre barselsforhold, mere pension og meget andet til mange tusind privatansatte inden for blandt andet byggeriet, transport og service.

Efter månedlange forhandlinger om nye overenskomster har en samlet fagbevægelse sagt ja tak til blandt andet markante lønstigninger.
Philip Davali

I årets første måneder er der blevet forhandlet nye overenskomster til tømrerne, chaufførerne, rengøringsassistenterne og mange flere. Nu har en samlet fagbevægelse stemt ja til de overenskomster, der gælder for 600.000 privatansatte. 

Det betyder, at der generelt set er lønstigninger på vej til de mange privatansatte. For dem, der er på en normallønsoverenskomst, vil der eksempelvis være en lønstigning på lidt over 11 kroner i timen over de næste to år.  Det gælder blandt andet ansatte inden for transport og rengøring.

Der er også generelt bedre barselsforhold, mere pension, højere genetillæg og fokus på at sikre ordentlige forhold ved natarbejde i de nye overenskomster, der gælder frem til marts 2025.

Vi har samlet de vigtigste nedslag her.

Industrien

Industrien var de første til at forhandle en aftale på plads og lagde dermed grundstenen for de efterfølgende aftaler. Med den nye industrioverenskomst får de 230.000 privatansatte, som aftalen gælder for, mindst fire procent mere i lønposen frem mod marts 2025.

Industrien er et såkaldt minimallønsområde, det vil sige, at kun en mindre del af lønstigningerne klares centralt. Rigtig meget er lagt ud til lokale forhandlinger i virksomhederne.

Og så hæver man mindstelønnen i industrien med ni kroner, ligesom tillidsrepræsentanterne får bedre værktøjer end i dag i forhold til at hente lønkroner hjem ude i virksomhederne.

Transporten

Den nye overenskomst på transportområdet gælder for 50.000 chauffører, lagerarbejdere og havnearbejdere. Med stigninger på både pensionen, fritvalgskontoen og timelønnen får de ansatte med en 37 timers arbejdsuge en direkte lønstigning på 3.150 kroner om måneden.

Da den nye aftale blev præsenteret i startet af marts, blev der ud over lønnen lagt særlig vægt på nye tiltag, der skal tilgodese de unge i branchen.

 - Vi har et nybrud på uddannelsesområdet, hvor vi centralt har sat tre millioner kroner af årligt til at koncentrere os om de unge, lød det fra formand for 3F Transport Jan Villadsen.

Han fremhævede også, at lærlinge – ud over at de stiger i løn med 4,5 procent 1. marts i år og 3,5 procent til marts næste år – får ret til at forhandle om endnu mere i løn én gang om året fremover.

Byggeriet

Murere, tømrere, betonarbejdere og mange andre i byggeriet får også ny overenskomst. Det til trods for, at Byggegruppen i 3F har stemt nej til den nye overenskomstaftale. Men på grund af det såkaldte sammenkædningsprincip træder den nye aftale alligevel i kraft, fordi der er et flertal blandt de involverede fagforbund, der har stemt ja.

Aftalen, der gælder for 80.000 bygningsarbejdere, giver en stigning i mindstelønnen på 4,50 kroner fra marts 2023 og en ekstra stigning på 4,50 kroner fra marts 2024. Satserne til lærlinge forhøjes med 4,5 procent i 2023 og 3,5 procent i 2024. Skal man i lære som tømrer eller tagtækker, er der som noget nyt også en betalt værktøjskasse med i den nye overenskomst. 

Som noget nyt bliver der også mulighed for at aftale en firedages arbejdsuge på visse betingelser. Og så indføres der et særligt boligtillæg på 25 kroner i timen til medarbejdere, som ikke bor i Danmark ved ansættelsen eller ved udstationeringens start, der betales i op til 12 måneder.

Rengøring

Også 40.000 ansatte på serviceområdet får nu en ny overenskomst. Her er det nye særligt et opgør med lønmodellen. Der har tidligere været flere forskellige lønmodeller i serviceoverenskomsten, men nu er der én samlet model, der skal mindske risikoen for fejl på lønsedlen. 

Lønnen følger fortsat normallønsområdet og læner sig derfor op ad transportområdet med en lønstigning på 6 kroner i timen fra marts 2023 og endnu 5,75 kroner i timen fra marts 2024.

I aftalen får de ansatte også nye opsigelsesvarsler, så de nu kan sige op med kun en uges varsel. Førhen lå opsigelsesvarslet for medarbejdere på en måned. 

Og for de ansatte, der arbejder inden for skadeservice, er aftalen helt særlig. I den nye overenskomst ligger der nemlig en udskillelse af skadeservice, der fra 2025 skal forhandle sin egen overenskomst.

Disse ansatte har også fået ny overenskomst: