Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Den tredje overenskomst i transporten er i hus. I lighed med de andre forlig på området stiger lønnen med mindst 3.150 kroner om måneden.

Nye aftaler i transporten lander i en lind strøm i disse dage. Mandag fik 8.000 buschauffører ny overenskomst.
Joachim Rode (arkiv)

Der er fuld gang i forhandlingslokalerne i Industriens Hus i disse dage. Mandag fik 8.000 buschauffører nye aftaler om løn og vilkår for de kommende to år.

Aftalen afspejler lørdagens gennembrudsforlig på normallønsområdet: Lønnen stiger mindst 3.150 kroner om måneden over de næste to år. Månedslønnen stiger mindst 2.450 kroner inklusiv mere i arbejdsgiverbetalt pension, mindre i lønmodtagerbetalt pension og 700 kroner på den særlige opsparing (fritvalgskonto).

Vil indhente tabt realløn

3F’erne på transportområdet ønskede lønstigninger, der matcher stigninger i priserne. Ifølge Kim Poder, der er forhandlingssekretær i 3F Transport, sikrer overenskomsten reallønnen:

- Vi følger de samme flotte stigninger i timelønnen, særlig opsparing og pension som i transportens andre aftaler. Vi forventer at få indhentet tabet af realløn fra 2022 og sikret reallønnen i 2023 og 2024, siger han.

Det betyder, at alle rutebuschauffører, både på lands- og tillægsoverenskomsten, fremover vil have samme pensionsordning, der med den nye overenskomst betyder, at arbejdsgiver betaler ti procent og lønmodtager to procent.

De lavestlønnede i Hovedstaden vil få cirka 450 kroner mere på pensionen samt flere penge i hånden med det samme. Beløbet vil være betydeligt højere, hvis man kører på skæve tidspunkter. Derudover kommer et pensions-kompensationstillæg på grundlønnen på 6,10 kroner i timen.

Bedre muligheder for uddannelse

Ifølge Kim Poder vil de nye regler for tilldsfolk styrke buschaufførerne:

- De tillidsvalgte får stærkere værktøjer til at håndhæve de rettigheder, vi fik forhandlet hjem i 2020, så vi kan være sikre på, at alle chauffører rundt i landet har ordentlige forhold, siger han.

Med overenskomsten får landets buschauffører bedre mulighed for uddannelse til at kunne blive faglærte rutebilschauffører. Der bliver løbende mulighed for kompetenceafklaring, uddannelsesplaner og mulighed for at veksle seks ugers selvvalgt uddannelse til op til 14 ugers erhvervsuddannelse. Godtgørelse under selvvalgt uddannelse stiger fra op til 85 procent til 100 procent.

Overenskomsten er det tredje forlig på transportområdet efter Fællesoverenskomsten og ATL-overenskomsten faldt på plads i sidste uge.

Aftalen er indgået mellem DI-organisationen Arbejdsgiverforeningen for kollektiv trafik (AKT) og 3F Transport.