Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Der er mindst 3.150 ekstra lønkroner om måneden på vej ud til skraldemænd, eksportchauffører og lagerfolk. Lørdag faldt den største transportoverenskomst nemlig på plads.

Chauffører, der kører eksport, er blandt de faggrupper, der nu har fået en ny overenskomst. Forudsat at den stemmes hjem, når medlemmerne skal til stemmeurnerne.
Arkiv/Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Over 3.000 kroner mere i løn om måneden, massive investeringer i uddannelse plus noget ekstra oven i tillæggene, når man arbejder over eller kører på skæve tidspunkter.

Det er nogle af de resultater, der lørdag er rullet på plads i det overenskomstforlig, der dækker omkring 30.000 skraldemænd, godschauffører, lager- og terminalarbejdere, eksportchauffører og flyttemænd.

Det er især de høje lønstigninger, der glæder Kim René Busch, der har været chefforhandler for 3F Transport.

- Vi forventer, at vi får indhentet tabet af realløn fra 2022 og sikret reallønnen i 2023 og 2024, siger Kim René Busch.

Flugter med fællesoverenskomst

3F Transport og arbejdsgiverforeningen ATL, der er en del af Dansk Industri, har indgået lørdagens forlig. Det flugter på mange måder med den såkaldte fællesoverenskomst, der kom på plads torsdag.

Det betyder for eksempel, at lønnen stiger med mindst 3.150 kroner om måneden over de næste to år. Pengene er fordelt på mindst 2.450 kroner på timelønnen inklusive mere arbejdsgiverbetalt pension og mindre lønmodtagerbetalt pension.

LØS OGSÅ: Så har transporten kørt nyt forlig hjem

Dertil kommer 700 kroner på den særlige opsparing, som svarer til fritvalgskontoen, hvor man kan vælge mellem at få penge, frihed eller pension. 

En forskel er dog, at de ansatte på dén her overenskomst fremover får udbetalt godt halvdelen af deres særlige opsparing sammen med lønnen. Det skyldes, at langt de fleste foretrækker pengene i hånden.

- Man kan selvfølgelig stadig vælge at bruge pengene til ekstra pension eller til at købe frihed for. Men det kræver nu et aktivt tilvalg, siger Kim René Busch.

Endnu mere i løn

Han fremhæver, at rigtigt mange, der arbejder på den her ATL-overenskomst, faktisk vil opleve endnu mere i lønposen end de 3.150 kroner.

Det gælder for eksempel skraldemænd, der arbejder på akkord og eksportchauffører, der arbejder på døgnbetaling. Men også almindelige chauffører og lagerarbejdere, der eksempelvis har ni måneders anciennitet eller er blevet faglærte.

3F Transport har lavet et regneeksempel for en eksportchauffør, der kører ude i fire døgn om ugen og tilbagelægger 10.000 kilometer om måneden.

En sådan chauffør kan se frem til en stigning i den ferieberettigede del af månedslønnen på 4.285 kroner inklusive gennemslag på feriepenge, søgnehelligdagsbetaling, særlig opsparing og pension.

Også plusser til skraldemændene

Også mange skraldemænd vil få ekstra i lønposen:

- En typisk skraldemand kan se frem til en lønstigning på mindst 3.280 kroner om måneden målt alene på timeløn, mere arbejdsgiverbetalt pension og stigning i særlig opsparing, uanset om de er på timeløn eller arbejder i akkord, forklarer Kim René Busch.

Lørdagens forlig indeholder også forbedringer om mere uddannelse og bedre mulighed for at blive faglært, lønforhøjelser til lærlinge og fuld løn i to ekstra uger til vordende fædre og medmødre – og meget mere.

LÆS OGSÅ: Forlig om ny overenskomst for mejeriansatte

Også mejeriansatte fik tidligt lørdag morgen nye overenskomster, da et forlig landede på mejerområdet.

Det næste store område, der nu mangler i perlerækken, er byggeriet, hvor der stadig forhandles. 

Når alle overenskomsterne er på plads, skal de til urafstemning hos medlemmerne, der kan stemme ja eller nej.