Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ansatte på byggeriet af Danmarks tredjestørste bro fryser i vinterkulden, fordi de ikke har fået passende vintertøj. Arbejdstilsynet har tidligere uddelt påbud for brobisser, der er i sundhedsfare på grund af kulde, men den italienske hovedentreprenør har stadig ikke løst problemet.

Efter forsinkelser er det nu planen, at den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster skal være åben for bil- og togtrafik i 2024. Broen koster 2,1 milliarder skattekroner.
Vejdirektoratet

Mens vinteren har sat ind med minusgrader og stiv kuling, arbejder omkring 150 brobisser på Falster og Masnedø lige nu med at opføre Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen.

Og mange af dem har endnu ikke fået vintertøj, så de kan holde varmen i den hårde kulde.

Det fortæller flere nuværende og tidligere medarbejdere på det store brobyggeri til Fagbladet 3F.

Arbejdet foregår ved Storstrømsfarvandet, hvor medarbejderne blandt andet betjener store kraner og arbejder med jernarmering lige ud til vandet.

LÆS OGSÅ: 140 påbud: Nye sager om livsfarligt arbejdsmiljø på Storstrømsbroen

- Der er stadig ikke blevet udleveret vintertøj og heldragter, og det blev der heller ikke sidste år. Man har ikke en jordisk chance for at modstå vind og kulde i almindeligt arbejdstøj, når man arbejder ud til vandet på den her årstid, fortæller en medarbejder, som af frygt for sin ansættelse ikke ønsker at stå frem med navn.

Klar lovgivning på området

Flere medarbejdere fortæller, at de selv må ud at købe termodragter, vandtætte handsker og anden beklædning for at kunne passe deres arbejde.

Der er ellers en klar lovgivning på området i Bekendtgørelse om Bygge- og Anlægsarbejde under Arbejdsmiljøloven, hvor der blandet andet står, at de ansatte “skal være beskyttet mod påvirkninger fra vejrliget, som kan bringe deres sikkerhed eller sundhed i fare.”

Det er blandt andet hovedentreprenøren på Storstrømsbroen, det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der ikke har udleveret vintertøj til alle sine medarbejdere.

- Det er korrekt, at vi denne vinter har haft nogle forsinkelser på varmt arbejdstøj. Det er meget beklageligt, og vi arbejder på hurtigt at få det bragt i orden, da alle vores medarbejdere selvfølgelig skal have det rigtige tøj at arbejde i, skriver Christian Lemvigh, dansk pressetalsmand for SBJV, i en mail til Fagbladet 3F.

Har stået på i lang tid

Problemet med manglende vintertøj er imidlertid ikke nyt. I et referat fra et sikkerhedsmøde afholdt 22. oktober 2020 kan man læse, at det før har været påtalt.

“Kranførerne skal have mulighed for varme og vandtætte handsker og heldragter beregnet til vinterbrug – GENTAGELSE”, står der i mødereferatet.

Vejdirektoratet, der er statens bygherre på Storstrømsbroen, var også repræsenteret på sikkerhedsmødet og kender derfor til problemet. 

En del af bygningsarbejderne på Storstrømsbroen er medlemmer af 3F Guldborgsund, og der mener faglig konsulent Finn Jensen, at problemet skulle være løst for længst.

- Vi har gutter, der render og fryser, og som ikke har ordentligt tøj til at holde varmen. Vi er fire måneder inde i vinterperioden, og det kræver ikke den store fantasi at forestille sig, hvor koldt det er at arbejde på et brobyggeri ud til vandet lige nu. Der er tale om lovstof, og det burde der være styr på, siger Finn Jensen.

Livsfarlige arbejdsforhold

Det manglende vintertøj indskriver sig i en lang række af alvorlige overtrædelser af arbejdsmiljøloven på Storstrømsbroens byggepladser.

LÆS OGSÅ: Peter og Kim arbejder på Storstrømsbroen: "Det er vanvittige arbejdsforhold"

Siden byggestarten i efteråret 2018 har Arbejdstilsynet 140 gange reageret med påbud og forbud for et livsfarligt arbejdsmiljø, hvor bygningsarbejdere blandt andet har været i fare for at styrte ned fra høje stilladser, blive kørt over af store entreprenørmaskiner og få skåret legemesdele af i defekt udstyr. 

I Arbejdstilsynets mange kontrolrapporter fra byggeriet kan man se, at der også var problemer med frysende bygningsarbejdere tilbage i januar 2019.

18. januar 2019 reagerede Arbejdstilsynet med et strakspåbud, da de mødte seks udenlandske bygningsarbejdere, som ikke var beskyttet mod hård kulde og blæst, mens de arbejdede med at binde armeringsjern til et stort betonfundament.

Nedsætter immunforsvaret

Ifølge Arbejdstilsynet svarede vejrforholdene ved kysten på Masnedø til, at de ansatte arbejdede i 15 til 18 minusgrader.

“Hermed er der risiko for, at de ansatte udsættes for risiko for sygdomme som forkølelse og infektionssygdomme, fordi kulden nedsætter immunforsvaret”, står der i kontrolrapporten fra 18. januar 2019.

Fra Arbejdstilsynets kontrolrapport.
Fra Arbejdstilsynets kontrolrapport.

Fra Arbejdstilsynets kontrolrapport.
Fra Arbejdstilsynets kontrolrapport.

I lovgivningen er der også krav om, at faste arbejdssteder ude i det fri skal afskærmes i vinterperioden fra oktober til april. 

Men det bliver stadig ikke gjort på Storstrømsbroen, fortæller en af medarbejderne til Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Ansatte står frem: Arbejdsulykker på Storstrømsbroen bliver ikke anmeldt

SBJV: Vi har bestilt

Ifølge Fagbladet 3F’s oplysninger skyldes de store problemer med at få bestilt nok vintertøj til de ansatte hos hovedentreprenøren SBJV blandt andet, at det først skal godkendes i Italien, hvor beslutningen er trukket ud i flere måneder.

Den danske pressetalsmand for SBJV, Christian Lemvigh, forsikrer dog, at der nu – fire måneder inde i vinterperioden – er bestilt passende vinterbeklædning til alle medarbejdere.

Christian Lemvigh understreger også, at det er underleverandørernes eget ansvar, at deres folk har det rigtige vintertøj.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S) blev før jul kaldt i samråd om forholdene på Storstrømsbroen.

Den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster kommer til at koste 2,1 milliarder skattekroner og skal være åben for bil- og togtrafik i 2024.