Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Trods vedvarende kritik og politisk fokus fortsætter sager om livsfarligt arbejdsmiljø med at skylle ind over Storstrømsbro-byggeriet. Arbejdstilsynet har reageret med en byge af påbud og forbud.

En væltet lastbil er en af de episoder, der har fået Arbejdstilsynet til at sende en byge af påbud og forbud efter byggeselskaberne på Storstrømsbro-byggeriet.
Arbejdstilsynet

Byggeriet af Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen mellem Sjælland og Falster, er ramt af omfattende problemer med arbejdsmiljøet.

Arbejdstilsynet har hele 140 gange reageret med alvorlige påbud om livsfarligt arbejdsmiljø og brud på arbejdsmiljøloven.

Det viser kontrolrapporter, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i.

I indeværende år er Arbejdstilsynet blandt andet rykket ud til en væltet lastbil og har i andre tilfælde vurderet, at medarbejdere på brobyggeriet har været i fare for at dø, pådrage sig knoglebrud og få amputeret legemsdele.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen runder 100 sager om farligt arbejdsmiljø

Arbejdsforholdene på det offentlige milliardbyggeri har tidligere affødt hård kritik, og i november sidste år blev beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) kaldt i samråd om sagen.

Det har imidlertid ikke vendt udviklingen, og alene i 2020 har Arbejdstilsynet haft 43 reaktioner – otte forbud og 35 strakspåbud – over for entreprenørerne på Storstrømsbroen. 

Ekspert: Bygherre har ansvar

Ifølge Peter Hasle, professor i arbejdsmiljø ved Syddansk Universitet, kan de usædvanligt mange brud på arbejdsmiljøloven i yderste konsekvens koste menneskeliv.

- Det er for dårligt, at der bliver ved med at være så mange problemer, og at Arbejdstilsynet igen må give så mange forbud, strakspåbud og andre reaktioner. Det tyder på, at der ikke er styr på sikkerheden, siger han

Arbejdsmiljøprofessoren mener, at bygherren har et stort ansvar for at gribe ind og sikre ordentlige forhold for medarbejderne på brobyggeriet.

Det er Vejdirektoratet, der er bygherre på Storstrømsbroen, og her igangsatte man allerede i november 2019 et skærpet tilsyn med sikkerheden på milliardbyggeriet.

Livsfarlige forhold hos italienske entreprenører

Siden det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) i 2017 vandt milliardkontrakten på Storstrømsbroen, har Vejdirektoratet haft travlt med at håndtere sager om korruption, konkurs og livsfarligt arbejdsmiljø hos de tre underliggende byggeselskaber.

LÆS OGSÅ: To italienske firmaer ramt af korruptionssag – nu skal de bygge Storstrømsbroen

Det er blandt de italienske entreprenører på Storstrømsbro-byggeriet, at Arbejdstilsynet har fundet de mest alvorlige brud på arbejdsmiljøloven.

I et af firmaerne har de ansatte arbejdet på ufremkommelige stilladser og betondæk, hvor de ifølge Arbejdstilsynet har været i overhængende fare for at styrte flere meter ned på opragende metaldele.

“Risiko for knoglebrud og død”, lyder vurderingen fra Arbejdstilsynets tilsynsførende.

“Stor risiko for amputering”

Andre sager handler om defekt eller forkert monteret udstyr på byggepladsen.

Blandt andet en el-tavle, der ligger på jorden og ikke er beskyttet mod vand og regn, så bygningsarbejderne risikerer at få elektrisk stød.

Og en stor maskine til at klippe og bukke jern, hvor afbryderkontakten er defekt, mens de ansatte har fri adgang til den kraftige jernsaks.

“Stor risiko for amputering af legemesdele”, skriver den tilsynsførende efter kontrolbesøget i februar.

Og i marts måtte Arbejdstilsynet rykke ud, da en lastbil med en såkaldt tiptrailer var væltet ind over en anden lastbil, da de to lastbiler havde været ved at aflæsse tung last i kraftigt blæsevejr.

“Helt andre midler”

Palle Bisgaard, der er næstformand i 3F Byggegruppen, som organiserer landets bygningsarbejdere, er rystet over forholdene.

- Det er beskæmmende, at et dansk infrastrukturbyggeri kan foregå under et så katastrofalt arbejdsmiljø. Og ikke mindst, at det kan fortsætte, efter at der har været et stort fokus på sagen. Jeg er rigtig bekymret på vegne af de bygningsarbejdere, der skal arbejde under de forhold, siger han.

LÆS OGSÅ: Samråd: Enhedslisten vil have Storstrømsbro-entreprenør smidt på porten

Palle Bisgaard mener ligesom arbejdsmiljøprofessor Peter Hasle, at Vejdirektoratet som bygherre har et ansvar for at få sikre arbejdsforhold på Storstrømsbroen.

- Det er mit indtryk, at Vejdirektoratet har taget deres ansvar alvorligt og forsøgt at presse deres entreprenører, men det har tilsyneladende ikke haft den store virkning. Jeg tror, der skal helt andre midler til, hvis der skal rettes op på forholdene på Storstrømsbroen, siger han.

Vejdirektoratet: Klart utilfredsstillende

Hos Vejdirektoratet ærgrer projektchef Niels Gottlieb sig over udviklingen på det store brobyggeri.

- Det er klart utilfredsstillende. Vi vægter i Vejdirektoratet sikkerheden på vores byggepladser meget højt og har en målsætning om at skabe arbejdspladser uden ulykker. Af samme grund strammede vi kraftigt op på tingene, da vi sidste år oplevede en periode, hvor der blev udstedt et højt antal påbud på byggepladsen. Det har hjulpet, og i 2020 er tingene gået væsentligt bedre sammenlignet med 2019, siger han og tilføjer:

- Nu må vi imidlertid konstatere, at der i de sidste par måneder har været en stigning i antallet af reaktioner fra Arbejdstilsynet. Det skal vi naturligvis have rettet op på, lyder det i et svar på mail.

Kun et selskab tilbage

Niels Gottlieb forklarer videre, at der nu er blevet ansat endnu en arbejdsmiljøkonsulent, som skal gennemgå og sikre alle stilladser på byggepladsen.

Byggeriet af Danmarks tredjestørste bro begyndte i september 2018, og Storstrømsbroen forventes at stå klar til bil- og togtrafik i begyndelsen af 2024.

Det italienske selskab Itinera er i dag det eneste tilbageværende i konsortiet Storstrøm Bridge Joint Venture.