Gå til hovedindhold

Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen, er flere måneder efter tidsplanen, og de italienske brobyggere er i nyt regnskab gået i minus med 155 millioner kroner.

Storstrømsbroen har helt fra starten været ramt af skandaler om korruption og konkurs.
David Eilertsen

Det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der skal opføre den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster, er i så store økonomiske problemer, at de står til at tabe på deres kontrakt med den danske stat. 

Det fremgår af SBJV’s helt nye regnskab for 2019, hvor der er blodrøde tal på bundlinjen. 

SBJV kommer ud af året med et negativt resultat på 160 millioner kroner, og konsortiets egenkapital er gået i minus med 155 millioner kroner.

- Man står med et projekt, der forventes at give underskud, og som først skal afleveres om to-tre år. Det er svært som udenforstående at svare på, hvordan de vil sikre, at projektet færdiggøres. Det vil åbenlyst blive en tabsgivende entreprise for det italienske konsortium, siger statsautoriseret revisor og chefkonsulent hos Danske Revisorer Lars Kiertzner til Fagbladet 3F.

Bag tidsplan og budget

Kontrakten på Storstrømsbroen, der bliver Danmarks tredjestørste bro, lyder på 2,1 milliarder danske skattekroner, og ifølge den oprindelige tidsplan skulle broen stå færdig og være klar til både tog- og biltrafik i 2023.

Men ifølge Vejdirektoratet, der er bygherre på projektet, er broen allerede fem måneder forsinket som følge af corona-situationen og store mængder nedbør i fjor.

Ifølge Fagbladet 3F’s oplysninger er forsinkelsen reelt endnu større.

LÆS OGSÅ: Italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Danmarks tredjestørste bro

I det nye regnskab fra de italienske brobyggere kan man læse, at ledelsen i SBJV er utilfredse med resultatet, og at de nu betragter opførelsen af den danske bro som et tabsgivende projekt.

Ifølge revisionsekspert Lars Kiertzner skyldes det, at SBJV har medregnet de resterende omkostninger for at færdiggøre broen i det nye regnskab for 2019.

Ramt af korruptionssag

Det fremgår også af regnskabet, at SBJV har fået et såkaldt “letter of support” fra det italienske selskab Itinera, som fører an i konsortiet.

Med andre ord er Itineras økonomi og betalingsvillighed nu helt afgørende for, at SBJV kan fortsætte det danske brobyggeri.

Der var oprindelig tre italienske selskaber i det italienske konsortium, der i 2017 vandt kontrakten på at bygge Storstrømsbroen.

LÆS OGSÅ: Minister trækker i håndbremsen: Udsætter underskrift på aftale om ny Storstrømsbro

Det kom imidlertid frem i Fagbladet 3F, at to af selskaberne, Condotte og Grande Lavori Fincosit, var en del af en stor korruptionssag i det italienske retssystem.

Det kom også frem, at de to selskaber var på randen af konkurs, og de blev herefter smidt ud af SBJV, og Itinera er i dag er det eneste tilbageværende selskab.

Metrobyggeri som skrækeksempel

Lars Kiertzner og kilder i entreprenørbranchen, som Fagbladet 3F har talt med, peger det store københavnske metrobyggeri Cityringen som et skrækeksempel på, hvad der kan ske, når hovedentreprenøren på et milliardbyggeri får røde tal i regnskaberne.

Her var det også et stort italiensk konsortium, der vandt et offentligt udbud med en lav pris, og det endte med, at konsortiet Copenhagen Metro Team krævede flere milliarder kroner ekstra for at dække deres underskud.

Byggeriet gik flere gange i stå, og det endte med at blive mere end en milliard kroner dyrere og ni måneder forsinket.

Fagbladet 3F arbejder på at få en kommentar fra det italienske konsortium SBJV.

Hos Vejdirektoratet lyder det i et skriftligt svar fra projektchef Niels Gottlieb:

- Vi har ikke kommentarer til de pågældende tal på nuværende tidspunkt. Vejdirektoratets kontrakt for anlæg af Storstrømsbroen er med virksomhederne bag SBJV. Vi betaler kun for det arbejde, som de udfører, i takt med at det udføres. Derudover har de pågældende virksomheder stillet en stor sikkerhed som en del af kontrakten.

Fagbladet 3F havde også spurgt, om Vejdirektoratet har tillid til, at SBJV kan nå i mål med Storstrømsbroen inden for budgettet, men det har Vejdirektoratet ikke svaret på.