Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Efter hasteindkaldt samråd i Transportudvalget har transportminister Ole Birk Olesen (LA) valgt at udsætte den planlagte underskrift for byggeriet af Storstrømsbroen til efter nytår.

Transportminister Ole Birk Olesen vil have Kammeradvokaten til at undersøge italienske entreprenører bag ny Storstrømsbro.
Mads Claus Rasmussen/Scanpix. Grafik: David Eilertsen

Den planlagte underskrift for byggeriet af Storstrømsbroen er blevet udskudt til efter nytår. Det siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) til Fagbladet 3F efter et hasteindkaldt samråd tirsdag eftermiddag.

- Der bliver ikke skrevet under i dag. Vi giver Transportudvalget den sikkerhed, at vi nu vil kigge på det igen. Vi beder Kammeradvokaten om på vegne af staten at undersøge, om alting er, som det skal være. Så vil vi sætte os ned efter nytår og gennemgå redegørelsen.

- Vi beder Kammeradvokaten om at sikre sig, at der ikke foregår nogle ting i de her virksomheder, som burde føre til udelukkelse, siger Ole Birk Olesen.

Meldingen kommer, efter at Fagbladet 3F har afsløret, at to af de tre italienske firmaer, der har vundet kontrakten om at bygge Storstrømsbroen, skal forsvare sig i en kæmpe korruptionssag i Venedig, som er ved at blive oprullet i det italienske retssystem.

Fagbladet 3F erfarer, at Ole Birk Olesen kom til mødet i Transportudvalget med forslaget om at udskyde kontraktindgåelsen på Storstrømsbroen.

Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti havde inden mødet krævet, at der skulle “trækkes i håndbremsen”.

Anlægschef i Vejdirektotatet Erik Stoklund Larsen sagde ellers tidligere i dag til Fagbladet 3F, at han forventede, at kontrakten med italienerne ville blive skrevet under i dag, tirsdag.

Italienere må vente

19. december har længe været planlagt som den dag, hvor Vejdirektoratet efter fire års forarbejde skulle havde den endelige underskrift fra hovedentreprenøren på Storstrømsbroen.

Repræsentanter for de tre italienske firmaer Condotte, Grandi Lavori Fincosit og Itinera har taget turen til København, men må altså nu væbne sig med tålmodighed, indtil Kammeradvokaten har afleveret sin redegørelse.

Vejdirektoratet var indtil i går fuldstændig uvidende om, at Condotte og Grandi Lavori Fincosit i denne uge skal i retten i Venedig i forbindelse med en igangværende sag om korruption og bestikkelse for millioner af euro.

Alligevel mener transportministeren, at Vejdirektoratet har passet deres arbejde på en tilfredsstillende måde.

- Mit indtryk er, at reglerne på området er fulgt, og at Vejdirektoratet har gjort sit arbejde.

Igangværende sag

Ole Birk Olesen understreger, at Vejdirektoratet har fået dokumentation for, at de to firmaer har rene straffeattester.

- De to firmaer skal forsvare sig i et igangværende sagskompleks om korruption, hvor tryg er du ved det?

- Jeg er ikke vidende om, at de er en del af en igangværende sag om korruption. Jeg kan forstå, at der en sag, men jeg ved ikke, om det handler om korruption. Det vil Kammeradvokaten se på en ekstra gang, siger Ole Birk Olesen.

Må undersøge mere grundigt

Finn Sørensen fra Enhedslisten retter derimod kritik af Vejdirektoratets indsats for at undersøge de italienske byggefirmaer.

- Deres budskab er, at de har fulgt de normale procedurer i udbudsloven, når danske firmaer byder på offentlige opgaver. Men er det virkelig også godt nok, når det er italienske firmaer, der byder på opgaver i Danmark. Italienske virksomheder har nogle almindeligt kendte problemer med, at nogle af dem er involveret i forskellige former for økonomisk kriminalitet. Det kan ikke være rigtigt, at Vejdirektoratet ikke tager nogle flere redskaber i brug for at undersøge, hvem der byder på store offentlige opgaver i Danmark.