Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Efter 140 sager om farligt arbejdsmiljø står to danske bygningsarbejdere frem og fortæller om deres oplevelser på opførelsen af Danmarks tredjestørste bro.

Peter Henriksen er kranfører og arbejdsmiljørepræsentant hos den italienske hovedentreprenør på Storstrømsbro-byggeriet.
Hanne Loop

Arbejdsmiljøet på Storstrømsbroen er livsfarligt og præget af tidspres og italienske chefer, der råber og skriger af de ansatte. 

Sådan lyder det fra Peter Henriksen og Kim Hjembæk, der begge arbejder på opførelsen af den nye bro mellem Sjælland og Falster.

Efter to års byggeri, hvor arbejdsforholdene på Storstrømsbroen har været på dagsordenen i Folketinget og fået Arbejdstilsynet til at reagere med 140 alvorlige påbud, står de to bygningsarbejdere nu frem og fortæller om deres oplevelser på det offentlige milliardprojekt.

- Jeg har ikke lyst til at arbejde et sted, hvor sikkerheden er så dårlig. Men lige nu har jeg ikke noget reelt alternativ, siger 51-årige Peter Henriksen.

Som arbejdsmiljørepræsentant og kranfører hos det italienske selskab Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der er hovedentreprenør på brobyggeriet, har han et indgående kendskab til sikkerhedsforholdene.

51-årige Peter Henriksen er selv kommet slemt til skade med sin hånd på brobyggeriet og er lige nu sygemeldt.
51-årige Peter Henriksen er selv kommet slemt til skade med sin hånd på brobyggeriet og er lige nu sygemeldt. FOTO: Hanne Loop

Helt andre forhold end på danske byggepladser

Peter Henriksen bor i Gedser og er udlært vvs’er og karosserismed og arbejder nu som kranfører.

Han startede på det store brobyggeri i Sydsjælland i sommeren 2019, men er nu sygemeldt med en arbejdsskade.

- Jeg er glad for at køre kran og så frem til at arbejde på et spændende byggeprojekt. Men det gik hurtigt op for mig, at der er nogle helt andre forhold, end dem jeg kender fra andre danske byggerier.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen runder 100 sager om farligt arbejdsmiljø

Sikkerheden sejler. Det stod hurtigt klart for Peter Henriksen.

- Jeg blev sat til at køre rundt på offentlig vej med en påhængsvogn, der var helt ødelagt og ikke havde lys på. Jeg kunne have nægtet, men jeg var lige startet og var bange for at miste mit job, så det endte med, at jeg selv købte nogle cykellygter og satte på vognen, siger han og fortsætter:

- Senere skulle jeg flytte en stor varevogn med italienske plader, hvor jeg kunne træde bremsepedalen lige ned i gulvet. Den kunne stort set ikke bremse, men kørte rundt på offentlig vej, hvor skolebørn var på vej i skole. Jeg påtalte det og endte efter flere måneder med at råbe af de italienske chefer for at få dem til at gøre noget ved det.

Faldt gennem rådden bund

Især én episode står lysende klart for kranføreren.

- En af de mest groteske sager, jeg har oplevet, var en kollega i SBJV, der her i efteråret faldt gennem bunden på en trailer, fordi træet var så gammelt og råddent, at der voksede mos på det. Han faldt halvanden meter ned og sad fast, så han fik trykket sine ribben. Der kom politi, og han blev hentet af en ambulance. Det er vanvittige arbejdsforhold, siger Peter Henriksen.

Hovedentreprenøren SBJV bekræfter over for Fagbladet 3F, at episoden med traileren har fundet sted.

Arbejdsforholdene på Storstrømsbroen har i fem tilfælde ført til politianmeldelse, og ifølge Arbejdstilsynet har medarbejdere på byggepladsen blandt andet været i fare for at blive kørt ned af store byggemaskiner, få elektrisk stød og falde i døden fra høje stilladser og betondæk, hvor de ikke har været forsvarligt sikret mod nedstyrtning.

Truende chefer

Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro og koster mere end to milliarder skattekroner. Der er en stor overvægt af udenlandsk arbejdskraft på byggeriet, og det er især de italienske firmaer, der gang på gang bliver taget i alvorlige brud på arbejdsmiljøloven af Arbejdstilsynet.

LÆS OGSÅ: Minister trækkes ind i sag om farligt arbejdsmiljø på Storstrømsbroen

Ifølge Peter Henriksen har cheferne i de italienske byggefirmaer ikke den store respekt for hverken medarbejdere eller arbejdsmiljø.

- De er slemme. Det lyser langt ud af den italienske del af SBJV, at de er fuldstændigt ligeglade med medarbejderne, siger Peter Henriksen.

Kollegaen Kim Hjembæk, der også arbejder for italienske SBJV, er enig.

- De italienske chefer regner os ikke for en skid. De står og råber og skriger og truer med at slå folk ihjel, hvis de ikke hopper og springer for dem. De tror, de kan kræve overarbejde, som det passer dem, og de er ikke meget for at lade os holde pauser. Jeg er selv blevet råbt af og piftet efter som en hund, siger han.

Kim Hjembæk har tidligere arbejdet med landbrug og på fabrikker. Nu arbejder han for det italienske konsortium SBJV på Storstrømsbroen.
Kim Hjembæk har tidligere arbejdet med landbrug og på fabrikker. Nu arbejder han for det italienske konsortium SBJV på Storstrømsbroen. FOTO: Hanne Loop

10 minutters kørsel til toilet

58-årige Kim Hjembæk fra Næstved er arbejdsmand på Storstrømsbroen, og det er første gang, han arbejder på en byggeplads.

Han fik sidste efterår job som vikar på brobyggeriet og blev senere ansat af SBJV.

I starten var det helt basale forhold, der ikke var styr på.

- Vi havde hverken skure eller toiletter. Vi blev bare sat af i kulden, og så kunne vi gå der, til vi blev hentet igen. Når vi skulle på toilettet, skulle vi skaffe en bil, og så var der 10 minutters kørsel til toilettet. Det var først, efter at Arbejdstilsynet havde reageret på det, at der kom toiletter, fortæller Kim Hjembæk.

Giver byggeprojekter til italienere

Kim Hjembæk og Peter Henriksen mener, at forholdene på Storstrømsbroen er blevet lidt bedre med tiden.

- Men det er langtfra godt nok, ellers ville Arbejdstilsynet jo heller ikke fortsætte med at komme med påbud, siger Peter Henriksen.

LÆS OGSÅ: Italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Danmarks tredjestørste bro

Han mener, at det største ansvar for forholdene på Storstrømsbroen slet ikke skal findes hos de italienske byggefirmaer.

- Jeg har ikke noget imod italienere. De gør bare, som de plejer. Problemet er de embedsmænd og politikere, der tillader, at de her forhold kan fortsætte, fordi de bliver ved med at give vores store byggeprojekter til italienerne.

SBJV afviser kritik

Det italienske konsortium SBJV vandt i 2017 det offentlige udbud på Storstrømsbroen, da de var 400 millioner kroner billigere end konkurrenterne. 

Oprindeligt var der tre selskaber i konsortiet, men efter flere sager om konkurs og korruption i hjemlandet står selskabet Itinera i dag alene tilbage.

Christian Lemvigh, der er pressetalsmand for de italienske brobyggere, afviser i et skriftligt svar anklagerne om et farligt og dårligt arbejdsmiljø.

- Det billede kan vi ikke genkende. Hvis nogen føler sig dårligt behandlet, så hører vi gerne fra dem.

Pressetalsmanden er glad for, at firmaerne på Storstrømsbroen i år har fået færre forbud og påbud fra Arbejdstilsynet end i 2019. Fra 85 sidste år til 50 i år ifølge SBJV’s egen optælling.

- Vi arbejder fortsat systematisk på forebygge risikoen for arbejdsulykker, så vi kan komme endnu længere ned. Vores arbejde med arbejdsmiljøet har sikret, at vi har haft meget få skader. Vi har i alt haft 21 skader med fravær på to år, lyder det videre i mailsvaret.