Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Tvivlsomt jubilæum: Arbejdstilsynet har travlt på opførelsen af den nye Storstrømsbro, som nu har fået 103 alvorlige påbud. Kritisk og alt for mange sager, siger professor i arbejdsmiljø.

Ansatte har været i fare for "død og amputering" på Storstrømsbro-byggeriet, skriver Arbejdstilsynet.
Arbejdstilsynet

Selvom Vejdirektoratet har sat byggeriet af den nye Storstrømsbro under skærpet tilsyn, fortsætter strømmen af sager om brud på arbejdsmiljøloven.

Nu er det milliarddyre brobyggeri oppe på over 100 sager om brud på arbejdsmiljøloven.

Det viser kontrolrapporter fra Arbejdstilsynet, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i.

Det livsfarlige arbejdsmiljø på Storstrømsbroen førte i slutningen af november til et samråd på Christiansborg, hvor Arbejdstilsynet kunne oplyse, at de hele 94 gange har reageret med forbud og strakspåbud på brobyggeriet.

LÆS OGSÅ: Livsfarligt arbejdsmiljø: Enhedslisten vil have Storstrømsbro-entreprenør smidt på porten

Fem sager er så alvorlige, at de er blevet sendt videre til politiet, og Vejdirektoratet, der er bygherre på milliardbyggeriet, måtte indføre skærpet tilsyn på byggeriet.

Bør ikke være så mange sager

Men i løbet af januar og december har Arbejdstilsynet altså igen haft travlt på det store brobyggeri, og i ni nye sager slår de ned på farlige overtrædelser af arbejdsmiljøloven.

Dermed har entreprenørerne på Storstrømsbro-byggeriet i skrivende stund fået 103 alvorlige påbud fra Arbejdstilsynet.

- Det er mange sager, og når der er tale om strakspåbud og forbud, så er det kritisk, fordi der er risiko for alvorlige ulykker. Dem bør der ikke være så mange af på et offentligt projekt som Storstrømsbroen, siger professor i arbejdsmiljø ved Syddansk Universitet Peter Hasle.

“Betydelig fare for død eller amputering”

Det er det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der er hovedentreprenør på Storstrømsbroem og dermed ansvarlig for arbejdsmiljøet.

SBVJ tegner sig for fire af de nye sager om brud på arbejdsmiljøloven.

I en af sagerne, som har udløst et strakspåbud, har en intetanende bygningsarbejder stået i en 10 meter dyb byggegruppe, mens en jernplade på 650 kg har svævet over ham fra en kran.    

“Tabes jernpladen, vil der være betydelig fare for død eller amputering af legemsdele på personen i byggegruppen”, skriver Arbejdstilsynet i deres kontrolrapport.


FOTO: Arbejdstilsynet

Arbejdstilsynet udstikker endnu et strakspåbud i sagen, fordi det viser sig, at krogene, der bærer jernpladens vægt, er monteret på en måde, hvor de kan knække.

“Der er betydelig fare for personskade med død, amputering eller knoglebrud, hvis en krog pludselig knækker”, konstaterer Arbejdstilsynet.

Problemer går igen

Fagbladet 3F har tidligere beskrevet de omfattende problemer med arbejdsmiljøet på Storstrømsbroen, og både SBJV og Vejdirektoratet lægger vægt på, at arbejdsmiljøet er blevet bedre, som byggeriet er skredet frem.

LÆS OGSÅ: Meldt til politiet: Livsfarlige arbejdsforhold på Storstrømsbroen

De nye påbud fra Arbejdstilsynet viser dog, at der fortsat er store problemer med farlige adgangsveje, mudder og smat på byggepladsen og manglende adskillelse af kørende og gående trafik, så bygningsarbejderne risikerer at blive kørt over af lastbiler og store byggemaskiner.

- Det er et kæmpe problem, at der fortsat kommer mange påbud på byggepladsen, og det er en meget skærpende omstændighed, at det er de samme problemer, som Arbejdstilsynet tidligere har givet påbud for, siger Palle Bisgaard, der er næstformand i 3F Byggegruppen, som organiserer knap 60.000 bygningsarbejdere.

Han mener ikke, at SBJV og Vejdirektoratet har lært af sine fejl på Storstrømsbro-byggeriet.


FOTO: Arbejdstilsynet

- Når man ser billeder, hvor folk er i livsfare under en kran, og bygningsarbejdere, der går i vand og mudder til knæene, så virker det som om, at der ikke er styr på helt grundlæggende forholdsregler, og at man ikke har gennemtænkt sikkerheden, inden man har anlagt byggepladsen, siger Palle Bisgaard.

Mudder overalt

Fagbladet 3F erfarer, at de store problemer med vand og mudder på Storstrømsbroens byggeplads blandt andet skyldes, at den italienske byggeentreprenør har sparet kraftigt på dræn under vejene og omkring bygningerne.

Store mængder vand og mudder på byggepladsen.
Store mængder vand og mudder på byggepladsen. FOTO: Arbejdstilsynet

Der er angiveligt heller ikke monteret tagrender på de enorme produktionshaller, hvor der skal støbes broelementer, hvilket medfører, at de store mængder vand vælter ned på byggepladsen.

Resultatet er en byggeplads, hvor de ansatte hele arbejdsdagen går rundt på et ujævnt og pløret underlag.

Vejdirektoratet har ansvar

Arbejdsmiljøforsker Peter Hasle understreger, at det ikke kun er den italienske hovedentreprenør, der har et ansvar for forholdene på byggepladsen.

- Det er den enkelte arbejdsgiver, der har et ansvar for arbejdsmiljøet, men det er i høj grad også bygherren, som i deres projektering og planlægning skal sørge for, at arbejdet kan udføres sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Bygherren har et stort moralsk ansvar, ikke mindst når det er en offentlig bygherre, siger Peter Hasle.

Professoren henviser også til metrobyggeriet, som i de første år var plaget af et meget farligt arbejdsmiljø, men senere fik rettet op og fik en lav frekvens af ulykker.

- Det kan Vejdirektoratet lære af. Det kræver, at direktoratet sætter klare mål og laver en tæt opfølgning, siger Peter Hasle.

LÆS OGSÅ: To italienske firmaer ramt af korruptionssag - nu skal de bygge Storstrømsbroen

Hos Vejdirektoratet understreger projektchef Niels Gottlieb, at han ikke er tilfreds med de mange sager om farligt arbejdsmiljø.

- Hvert enkelt strakspåbud eller forbud er ét for meget, og vi ser fra Vejdirektoratets side helst, at der ikke en finger at sætte på byggepladsen overhovedet. Når det er sagt, så er det glædeligt, at antallet af påbud eller strakspåbud nu er faldet for fjerde måned i træk, oven i købet i en periode, hvor der løbende er blevet sat flere arbejder i gang og hyret flere folk ind på projektet, siger Niels Gottlieb.

Projektchefen glæder sig også over, at Arbejdstilsynet to gange har været på besøg på Storstrømsbro-byggeriet, hvor de ikke havde nogen anmærkninger.

Vejdirektoratet har indført skærpet tilsyn med arbejdsmiljøet og har to konsulenter ansat til at lave daglige tilsyn og kontrollere SBJV’s arbejdsmiljøkoordinering.

SBJV har for nuværende ikke nogen kommentarer til arbejdsmiljøet på Storstrøsbroen.