Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Efter 68 reaktioner fra Arbejdstilsynet om farlige arbejdsforhold på Storstrømsbroen bliver beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard nu kaldt i samråd. Det er langtfra første gang, at Storstrømsbroen ender som politisk hovedpine.

Den socialdemokratiske beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard skal nu i samråd om arbejdsmiljøet på Storstrømsbroen.
Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Arbejdsforholdene på den nye Storstrømsbro er så farlige, at beskæftigelsesministeren må gribe ind og rette op på forholdene.

Det mener Enhedslistens arbejdsmiljøordfører Christian Juhl.

Han indkalder nu beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) i et samråd for at få en forklaring på de livsfarlige arbejdsvilkår på Storstrømsbroen, som Fagbladet 3F har afdækket.

- Ministeren er nødt til at gribe ind, når forholdene er så uacceptable som på Storstrømsbroen. Det er ganske uacceptabelt at bygningsarbejdere skal risikere liv og helbred på store byggeprojekter, fordi entreprenører ikke magter at planlægger arbejdet, så det kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, siger Christian Juhl og fortsætter:

- Jeg har derfor kaldt beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard i samråd i Folketingets beskæftigelsesudvalg for at kommentere arbejdsmiljøsituationen på Storstrømsbroen - og fortælle, hvad han og Arbejdstilsynet aktuelt vil gøre for at forbedre det forebyggende arbejdsmiljøarbejde på broen.

LÆS OGSÅ: Meldt til politiet: Livsfarlige arbejdsforhold på Storstrømsbroen

Risiko for at falde i døden

Fagbladet 3F kunne i sidste uge fortælle, at Arbejdstilsynet på lidt over et år har givet hele 68 påbud for brud på arbejdsmiljøloven på Storstrømsbroen, heriblandt tre forbud, der er meldt til politiet.

Det er især risikoen for at falde i døden fra høje arbejdsplatforme, som Arbejdstilsynet har slået ned på.

Udenlandske bygningsarbejdere fra et stort portugisisk firma har arbejdet på jernnet i op til ni meters højde uden at være sikret forsvarligt mod at styrte ned.

De ansatte på byggepladsen har også været i fare for at blive spiddet af armeringsjern og blive kørt over af store byggemaskiner.

LÆS OGSÅ: Danmarks to største løndumpere arbejder nu på Storstrømsbroen

Peter Hasle, der er professor i arbejdsmiljø ved Aalborg Universitet, slår fast, at 68 påbud fra Arbejdstilsynet er meget alvorligt.

- Det er et højt antal reaktioner, når byggeriet kun har været i gang i et år, og det er alvorligt, når nogle af sagerne ender hos politiet. På byggeprojekter i en størrelse som Storstrømsbroen er det vigtigt at have en høj sikkerhed i starten af byggeriet, og det kunne tyde på, at det har der ikke været her, har han sagt til Fagbladet 3F.

Langtfra første samråd

Det er langtfra første gang, at opførelsen af Storstrømsbroen ender på et ministerskrivebord.

Allerede inden der var skrevet under på kontrakten om at opføre den nye bro, der bliver Danmarks tredjestørste, måtte daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) trække i håndbremsen og udsætte den endelige aftale om Storstrømsbroen.

Fagbladet 3F havde kort forinden afsløret, at det italienske konsortium, Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der nu er i gang med at bygge Storstrømsbroen, var ramt af alvorlige korruptionssager i hjemlandet.

LÆS OGSÅ: To italienske firmaer ramt af korruptionssag - nu skal de bygge Storstrømsbroen

Selvom italienerne endte med at kunne skrive under på kontrakten med Vejdirektoratet, der er bygherre på Storstrømsbroen, førte det til flere samråd i Folketinget, efterhånden som sager om byggeskandaler og dårlig økonomi hos de italienske virksomheder kom for dagens lys.

Vil forebygge dårligt arbejdsmiljø

Storstrømsbroen er blot et ud af mange milliardbyggerier, som er vundet af udenlandske storentreprenører.

Christian Juhl fra Enhedslisten er bekymret for arbejdsmiljøet på de store byggepladser.

- Jeg vil bede ministeren forklare, hvordan vi i fremtiden forebygger dårligt arbejdsmiljø på store byggeprojekter. Der er behov for en grundlæggende opstramning af indsatsen, hvis vi skal sikre bygningsarbejdernes liv og helbred, siger han.

Storstrømsbroen skal forbinde Sjælland og Falster og forventes at være klar til biltrafik i 2022 og jernbanetrafik i 2023.