Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Økonomisk trængt hovedentreprenør på byggeriet af Danmarks tredjestørste bro har så svært ved at overholde sine betalingsforpligtelser, at det har ført til retssag og milliontab for danske virksomheder.

Den nye Storstrømsbro bliver fire kilometer lang og kommer til at koste 2,1 milliarder skattekroner.
Vejdirektoratet

En række danske virksomheder har brændt fingrene gevaldigt på deres arbejde på opførelsen af den nye Storstrømsbro mellem Sydsjælland og Falster.

Virksomhederne fortæller til Fagbladet 3F, at de har oplevet store problemer med ubetalte regninger og langvarige økonomiske slagsmål med den italienske hovedentreprenør på det statslige byggeprojekt, Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV).

I nogle tilfælde har de danske underleverandører måttet opgive millionbeløb.

Det gælder blandt andet for det store entreprenørfirma Holbøll, som indgik kontrakt med SBJV i 2019 og lavede anlægsarbejde på Storstrømsbroen for et større millionbeløb.

LÆS OGSÅ: Lars’ firma bød på millionopgave på Storstrømsbroen – ordren gik til italienere

Efter længere tids kamp om ubetalte regninger indgik Holbøll sidst i 2020 et forlig med SBJV, som ifølge administrerende direktør, Carl-Ole Holbøll, har betydet, at familievirksomheden er gået glip af et millionbeløb, som de ellers havde regnet med at tjene på opgaven.

- Det er jo ikke ualmindeligt, at der er uenighed omkring økonomien på et stort anlægsprojekt, men SBJV er særdeles svære at have med at gøre. De betaler for sent, og der er altid problemer og undskyldninger, som gør, at de ikke kan få betalt deres regninger som aftalt, fortæller Carl-Ole Holbøll.

Han ønsker ikke at sætte eksakte tal på hverken forliget eller det beløb, Holbøll har tabt på kontrakten.

Carl-Ole Holbøll, direktør i Holbøll A/S, opfordrer andre underentreprenører på Storstrømsbroen til omgående at stoppe arbejdet, hvis de ikke kan få betaling af den italienske hovedentreprenør SBJV.
Carl-Ole Holbøll, direktør i Holbøll A/S, opfordrer andre underentreprenører på Storstrømsbroen til omgående at stoppe arbejdet, hvis de ikke kan få betaling af den italienske hovedentreprenør SBJV. FOTO: Holbøll

Tocifret millionforlig

Da planerne om Danmarks tredjestørste bro blev præsenteret i 2017 var det ellers med løftet om gode tider for både virksomheder og arbejdstagere i det sydsjællandske.

I dag er det statslige byggeprojekt til 2,1 milliarder skattekroner imidlertid domineret af udenlandske byggeselskaber, der kommer med deres egen lavtbetalte arbejdskraft.

Fagbladet 3F har tidligere beskrevet, hvordan lokale virksomheder er blevet forbigået til fordel for billigere udenlandske leverandører, og nu viser det sig altså, at de danske underleverandører, der er heldige at komme ind i varmen på brobyggeriet, har ualmindeligt svært ved at få betaling fra italienske SBJV.

Fagbladet 3F har kendskab til en anden dansk storentreprenør, som efter en årelang armlægning med SBJV har indgået et forlig på et tocifret millionbeløb og samtidigt vinket farvel til millioner i fortjeneste.

Virksomheden er afskåret fra at udtale sig om sagen på grund af en tavshedsklausul i forliget, og Fagbladet 3F har indvilget i ikke at sætte navn på virksomheden.

LÆS OGSÅ: Danske firmaer på Storstrømsbroen: Giv os vores penge

Vil ikke arbejde for SBJV igen

Anderledes åbenmundet er skibsreder Tom Underbjerg, der ejer Rederiet Limfjorden. Han havde i lang tid 176.000 kroner i klemme på Storstrømsbro-projektet.

- Jeg skal ikke arbejde for SBJV igen, det er helt sikkert. Jeg er ikke vant til at skulle slås for at få mine penge, og det har været en træls oplevelse, siger han.

Tom Underbjerg fra Rederiet Limfjorden fik først betaling af SBJV, da han gik til pressen og hyrede en advokat.
Tom Underbjerg fra Rederiet Limfjorden fik først betaling af SBJV, da han gik til pressen og hyrede en advokat. FOTO: Privat

Tom Underbjerg blev i december sidste år hyret til at grave et havneområde ud ved Masnedø, hvor en del af broelementerne til den nye Storstrømsbro bliver støbt.

Men da betalingen skulle falde, skete der ingenting. Herefter startede et langt forløb, hvor Tom Underbjerg sendte rykker på rykker, mens italienerne i SBJV igen og igen lovede betaling.

Det var først, da Tom Underbjerg gik til pressen og hyrede en advokat, at SBJV begyndte at tage ham alvorligt, fortæller han, og i starten af april fik Rederiet Limfjorden endelig sine penge.

Kæmpe underskud i SBJV

SBJV er et dansk indregistreret selskab, som den italienske storentreprenør Itinera S.P.A. har oprettet til at tage imod de 2,1 milliarder kroner, som den danske stat betaler for at få bygget den nye Storstrømsbro.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Italiensk konsortium styrtbløder i nyt regnskab

Selvom SBJV allerede har modtaget flere store rater af betalingen, er selskabet i det seneste regnskab gået i minus med 155 millioner kroner og står dermed til at tabe penge på Storstrømsbro-kontrakten.

Det er uvist, om det spiller ind på italienernes gentagne problemer med at leve op til deres betalingsforpligtelser.

Dømt til at betale millioner

Selv fastholder den italienske hovedentreprenør, at de har et “fint samarbejde” med deres leverandører.

- Og hvis der skulle opstå tvister, så løses de normalt i mindelighed, lyder det fra SBJV’s danske pressetalsmand, Christian Lemvigh.

Det er dog ikke mere end tre uger siden, at et økonomisk slagsmål med den danske renovationsgigant Marius Pedersen endte i en dom over SBJV.

Efter at have arbejdet med at levere containere, tømme toiletter og bortkøre jord og byggeaffald fra de store byggearealer på Sydsjælland siden december 2018, stod Marius Pedersen ved indgangen til 2021 med ubetalte regninger for mere end fire millioner kroner, som SBJV nægtede at betale, fordi de var utilfredse med priserne.

LÆS OGSÅ: Dom: Italiensk brobygger skal betale millioner til dansk firma

Opgøret endte i retten, hvor dommeren sidst i marts pålagde SBJV at betale det fulde beløb – plus renteudgifter og sagsomkostninger til mere end en million kroner.

Det blev til en samlet regning på 5,2 millioner kroner til SBJV.

- Det er ualmindeligt for os at have den slags sager på et byggeri i offentligt regi, hvor vi skal have så store uoverensstemmelser med hovedentreprenøren, lød det efterfølgende fra Simon Clausen, der er administrerende direktør i Marius Pedersen.

Problemer med italienske entreprenører

Ifølge Knud Erik Busk, der er forhenværende formand for Bygherreforeningen og har en lang række topposter inden for byggebranchen på CV’et, skal forklaringen på SBJV’s problemer med at betale deres leverandører i nogen grad findes i den kultur, de kommer fra.

- Det er jo typisk for italienske firmaer. Vi har en anden kultur herhjemme, hvor firmaerne er bedre opdraget til at betale enhver sit, siger han til Fagbladet 3F.

Knud Erik Busk fortæller, at han også er stødt på problemer med italienske entreprenører fra sin tid som sagkyndig dommer i Klagenævnet for Udbud, som blandt andet behandler klager over offentlige udbud af bygge- og anlægsarbejder.

Han mener derfor, at det er i udbudsprocessen, man skal blive bedre til at sikre de danske firmaer, der bliver underleverandører på de offentlige milliardprojekter, som i stigende grad vindes af udenlandske storentreprenører.

- Fejlen ligger efter min opfattelse i udbuddene. De danske bygherrer er ikke dygtige nok til at opsætte rammer for de udenlandske entreprenører, og så opstår der problemer. Bygherrerne skal i langt højere grad stille klart definerede krav i udbuddene. For eksempel at de udenlandske entreprenører har erfaring med at samarbejde med de danske myndigheder og overholde vores regler, siger Knud Erik Busk.

Advarer andre firmaer: Stop arbejdet

Hos den danske entreprenør Holbøll er administrerende direktør, Carl-Ole Holbøll, glad for, at han kunne lukke striden med SBJV med et forlig, men han råder andre firmaer til at tænke sig rigtigt godt om, hvis de skal arbejde på Storstrømsbroen.

- Man skal være rigtigt godt forberedt og have styr på sine kontraktforhold, når man arbejder for sådan et foretagende som SBJV. Og så skal man stoppe arbejdet, når de ikke betaler. Det er det eneste, de har respekt for, siger han.

Holbøll beskæftiger omkring 150 bygningsarbejdere og har erfaring fra andre offentlige megabyggerier som Femern-forbindelsen og metrobyggeriet i København.

Fagbladet 3F har spurgt SBJV, hvor mange økonomiske tvister de har haft med deres underleverandører på Storstrømsbro-byggeriet.

Det svarer pressetalsmand, Christian Lemvigh, ikke på.

- Vi har mange gode samarbejdspartnere på projektet, og helt generelt går det som aftalt i 99 procent af tilfældene. En gang imellem er der brug for yderligere dialog mellem SBJV og underentreprenøren om arbejdets udførelse og fakturaens størrelse, men det hører heldigvis til sjældenhederne, lyder det i et skriftligt svar.

SBJV oplyser dog, at det kun er den ene sag med Marius Pedersen, der er endt i retten.