Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det italienske konsortium SBJV, der opfører den nye Storstrømsbro, kæmper med kæmpeunderskud. Nu skal de betale mere end fem millioner kroner til renovationsfirmaet Marius Pedersen, og flere krav kan være på vej.

Efter forsinkelser er det nu planen, at den nye Storstrømsbro skal stå klar til biltrafik i 2023 og togtrafik i 2024.
Vejdirektoratet

Et slagsmål om ubetalte millionregninger på opførelsen af den nye Storstrømsbro er nu endt med et hak i tuden til den italienske hovedentreprenør Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV).

Retten i Nykøbing Falster fastslår i sin dom, at SBJV skal betale 4,2 millioner kroner til den danske renovationsvirksomhed Marius Pedersen A/S.

Herudover skal den italienske brobygger betale over 750.000 kroner i renteudgifter og 300.000 kroner i sagsomkostninger.

En samlet regning på 5,2 millioner kroner til SBJV, der i forvejen har blodrøde tal i regnskabsbøgerne og millionkrav fra flere lokale leverandører på Storstrømsbroen.

LÆS OGSÅ: Danske firmaer på Storstrømsbroen: Giv os vores penge

Ubetalte regninger og kontraktbrud

Marius Pedersen indgik kontrakt med SBJV i december 2018 om at fjerne byggeaffald, tømme toiletter, levere containere og bortkøre slam og forurenet jord fra de store byggearealer på Sydsjælland.

Men i foråret 2020 blev parterne uenige, og SBJV stoppede med at betale. Slagsmålet endte i retten, hvor Marius Pedersen krævede 4,2 millioner kroner for ubetalte regninger og yderligere 445.000 kroner af SBJV for brud på kontrakten.

- Vi er godt tilfredse med dommen, for vi har fået 100 procent medhold i, at vi skulle have penge for alle de ydelser, vi har leveret. Vi har fra tid til anden sager, hvor vi må kæmpe for at få betaling, men det, der gør den her sag usædvanlig, er det meget store beløb, og at det var på et offentligt byggeri, siger Simon Clausen, administrerende direktør i Marius Pedersen, til Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: På vej i retten: Dansk firma kræver millioner af italiensk brobygger

“Af hensyn til skattebetalerne”

Direktøren afviser ikke, at Marius Pedersen i fremtiden vil takke ja til opgaver på Storstrømsforbindelsen.

- Vi går ikke og bærer nag. Men så ville vi selvfølgelig sikre os grundigt mod at stå i en lignende situation igen, for eksempel med forudbetaling eller bankgaranti, siger han.

Fagbladet 3F kunne i begyndelsen af marts fortælle om den økonomiske strid mellem SBJV og Marius Pedersen, men her afviste italienerne blankt anklagerne om ubetalte regninger for millioner af kroner. Faktisk var det af hensyn til de danske skatteborgere, at italienerne ikke havde betalt regningerne, lød svaret dengang fra SBJV’s danske pressetalsmand Christian Lemvigh.

LÆS OGSÅ: Lars’ firma bød på millionopgave på Storstrømsbroen – ordren gik til italienere

- SBJV mener, at Marius Pedersen har sendt fakturaer for arbejde, der ikke er udført og ikke er dokumenteret. Det vil være uansvarligt at bruge danske skattebetaleres penge på arbejde, der ikke er udført. Vi ser frem til, at retten træffer en afgørelse i sagen, sagde han.

Det blev et sviende nederlag til SBJV, og i dag har pressetalsmanden ikke andre kommentarer til afgørelsen, end at det skyldige beløb nu er betalt til Marius Pedersen.

Styrtbøder i regnskab

SBJV blev i 2017 tildelt kontrakten på byggeriet af den nye Storstrømsbro til en værdi af 2,1 milliarder danske skattekroner.

Broen mellem Sydsjælland og Falster bliver Danmarks tredjestørste.

SBJV, der oprindeligt bestod af tre italienske entreprenørselskaber, har dog været plaget af den ene skandalesag efter den anden, blandt andet om korruption og konkurs, og i dag er der kun et enkelt firma tilbage i SBJV, nemlig Itinera S.P.A.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Italiensk konsortium styrtbløder i nyt regnskab

Selve byggeriet af Storstrømsbroen har også haft sin andel af møgsager, og i dag – to og et halvt år inde i byggeriet – har SBJV et minus på 155 millioner kroner i seneste regnskab og er et halvt år bag tidsplanen.

Hertil kommer, at flere andre lokale leverandører også kæmper for at få betaling for deres arbejde på Storstrømsbroen.

Blandt andet de to rederier Vordingborg Bugser og Svendborg Bugser, som tilsammen kræver mere end en million kroner af SBJV. 

Du kan læse hele Fagbladet 3F’s tema om Storstrømsbroen her.