Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

For første gang siden straffesagen mod Kurt Beier Transport A/S begyndte i maj, vidnede en filippinsk lastbilchauffør. Han fortalte om lange arbejdsuger til lav løn og dårlige forhold i slumlejr.

Chaufførvidnet i dagens retssag fortalte om at bo i lastbiler og containere i Kurt Beier Transport A/S' slumlejr i Padborg.

Straffesagen imod Kurt Beier Transport A/S, der kører ved Retten i Sønderborg, fortsatte onsdag efter knap tre ugers pause. Lige til det sidste var der usikkerhed om, hvorvidt det ville lykkes anklagemyndigheden og retten at få filippinske chauffører i vidneskranken. 

Straffesagen begyndte 10. maj, hvor det kom frem, at retten ikke havde fået tilsagn om at vidne fra én eneste af de 30 asiatiske lastbilchauffører fra slumlejren i Padborg, som retssagen handler om.

Men onsdag lykkedes det altså, og den filippinske lastbilchauffør fortalte om forholdene i slumlejren. Og om, at han arbejdede seks dage om ugen: ni timer om dagen i fire af dagene og 10 timer om dagen i to af dagene. Lønnen var 1.060 euro – eller knap 9.000 kroner – om måneden.

- Det var hårdt, siger chaufføren i retten.

Tiltale: Åger for over fire millioner  

I straffesagen er direktør for Kurt Beier Transport A/S, Karsten Beier, sammen med sin søster Gitte Beier og to chefer længere nede i systemet tiltalt for grov økonomisk udnyttelse af chauffører for omkring 4,2 millioner kroner i sparede omkostninger, mens chaufførerne led et tilsvarende tab.

Kurt Beier Transport A/S og de fire chefer er også tiltalt for illegal brug af chaufførernes arbejdskraft samt overtrædelse af byggelovgivningen og reglerne om brandsikkerhed. Alle fire nægter sig alle skyldige i alle anklager.

Sagen rullede under stor mediebevågenhed, da Fagbladet 3F 29. oktober 2018 afslørede slumlejren, hvorefter politiet rykkede ind, og lejren blev ryddet.

Senere kom chaufførerne under beskyttelse af Center mod Menneskehandel, der vurderede, at chaufførerne var ofre for menneskehandel. Den tiltale er dog frafaldet. 

Læs også: Slum-sag for retten: Få overblik og forklaringer her

Var presset på økonomien

Vidnet fortalte onsdag i retten, at han havde arbejdet 10 år som chauffør i Saudi-Arabien, før han begyndte hos Beier-koncernen i Danmark.

Han forklarede, at han var presset økonomisk og skulle forsørge to børn og en hustru i Filippinerne. Han kunne tjene lidt mere i løn ved at arbejde for Beier-koncernen end ved at køre lastbil i Saudi-Arabien, og så var han træt af varmen i Mellemøsten.

Forud for jobbet blev han i Filippinerne interviewet af en af sagens tiltalte – en 40-årig chef. Jobbet hos Beier-koncernens polske selskab HBT Internationale Transporte A/S kom i hus via firmaets samarbejde med rekrutteringsfirmaet Primover United. En manager i rekrutteringsfirmaet viste billeder af forholdene i Europa, forklarede chaufføren i retten.

- Det så godt ud. Det lignede et stort hus, siger vidnet, der fik at vide, at han skulle arbejde i Polen.

Han blev i retten spurgt af en af de tiltaltes forsvarere, om der på rekrutteringsmødet i Filippinerne blev vist et kort over Europa.

- Jeg har ikke set noget kort. De har bare sagt, at det kun er i Polen, at vi skal arbejde, siger filippineren.

Overrasket over Padborg

I Polen blev han hentet i hovedstadens lufthavn og kørt til Koszalin i den nordlige del af landet. Efter få dage blev han kørt i bus sammen med syv andre filippinske chauffører til Padborg i Danmark, oplyste chaufføren i vidneskranken.

Vidnet forklarede også, at han blev overrasket over, at det var for et andet firma – Kurt Beier Transport A/S – at han skulle køre lastbil. Men han protesterede ikke over det. 

Han forklarede i retten, at han i Padborg fik undervisning i en måneds tid. Det drejede sig blandt andet om instruktion i ruter og veje, og hvordan de skulle bruge en GPS og overholde reglerne om kørehviletid. 

Han forklarede også om boforholdene i slumlejren, og det var ikke første gang, emnet var oppe i retssagen.

Ved et retsmøde 20. maj understregede en repræsentant fra Aabenraa Kommune i vidneskranken, at Kurt Beier Transport A/S efter deres opfattelse udmærket var klar over, at containerne i slumlejren på virksomhedens område i Padborg ikke måtte bruges til beboelse og soveplads for chauffører.

Sagen var ifølge Aabenraa Kommune så grov, at kommunen 3. januar 2019 anmeldte Kurt Beier Transport A/S til politiet for overtrædelse af blandt andet byggeloven med et ønske om fængselsstraf eller bøde på mindst 100.000 kroner til transportvirksomheden.

Sov i container og lastbil

Onsdagens vidne forklarede i vidneskranken, hvordan han boede i en af containerne.

- Der var mange andre, der også boede i containere samme sted. Både filippinere og ukrainere, forklarede han.

Der var dog også nogle chauffører, der sov i lastbiler på pladsen i Padborg, lød det fra chaufføren.

- Jeg har også prøvet at bo i lastbil i Padborg, når der var fyldt op i containerne, sagde vidnet og forklarede, at der var otte-ni containere på pladsen.

Han berettede om, hvordan chaufførerne lavede mad udenfor, medmindre det regnede.

Tonen var hård i slumlejren. Han forklarede, at en leder råbte og skreg af ham, at han skulle tage hjem til Filippinerne.

- Det var meget normalt, at chaufførerne fik skældud, siger han.

Sagens anklager, Mads Bjerg Olesen spurgte, om der var forskel på de boligforhold, som de i Filippinerne havde fået fremvist på billederne og så virkeligheden i Danmark.

- Der var stor forskel, svarede chaufføren.

Den filippinske chauffør var ikke tilfreds med de reelle forhold i Europa, i forhold til det der stod i hans kontrakter på engelsk og polsk.

Soveplads blev taget

Han forklarede, at han kørte lastbil i Italien, Tyskland og Skandinavien. Derudover blev han også – som andre chauffører i lejren – sat til at udføre forefaldende arbejde.

Når han var på køretur i Europa, sov han altid i lastbilen. Chaufføren havde altid sin bagage med, når han kørte lastbil for Beier-koncernen. En kuffert med tøj og personlige ejendele.

Containerne i Padborg var fyldt op, og medarbejderes personlige ting forsvandt nogle gange i lejren. Så snart han var væk fra lejren, blev hans plads i containeren overtaget af en anden chauffør, forklarede han. 

Chauffør: Nødt til at arbejde

Hans løn skulle være 1.060 euro om måneden. Men i flere måneder var lønnen lavere, fordi han skulle betale for en ekstra flybillet fra Bangkok til Polen, da han i første omgang ikke nåede det planlagte fly fra Thailand. Han har aldrig fået en lønseddel.

Det fremgik af vidneforklaringen, at han sendte næsten hele sin løn til Filippinerne. Og at han ikke havde mulighed for at rejse hjem til Filippinerne, fordi han ikke havde råd til billetten.

- Jeg var var nødt til at arbejde, forklarede filippineren.

Straffesagen kører videre torsdag og fredag i denne uge og genoptages efter sommer. Der ventes at falde dom i den omfattende og komplicerede sag, der fylder 2.700 sider og 500 forskellige bilag, i løbet af august.