Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Hvis der var opstået brand i slumlejren hos Kurt Beier Transport A/S i Padborg, ville nogle af chaufførerne ikke kunne nå at slippe ud i live. Det vurderer brandmyndigheder i en straffesag imod transportvirksomheden og fire tiltalte fra virksomhedens topledelse.

- Der stod gasflasker til kogepladerne, og de må under ingen omstændigheder forefindes på en flugtvej. Jeg kunne heller ikke se brandslukkere eller røgalarmer nogen steder, siger en brandekspert, der betegner brandsikkerheden i chaufførlejren som utilstrækkelig.
Privat

Det ville have kostet flere menneskers liv, hvis der var opstået brand i slumlejren hos Kurt Beier Transport A/S i Padborg. Og brandsikkerheden i lejren på virksomhedens erhvervsgrund var utilstrækkelig.

Det vurderer brandmyndighederne under torsdagens retsmøde ved retten i Sønderborg i straffesagen imod Kurt Beier Transport A/S og fire tiltalte fra virksomhedens topledelse i oktober 2018. De er blandt andet tiltalt for have overtrådt regler om brandsikkerhed og sikker flugtvej.

Da Syd- og Sønderjyllands Politi 30. oktober 2018 rykkede ud på aktion i slumlejren hos Kurt Beier Transport A/S i Padborg, var der også en repræsentant fra Brand & Redning Sønderjylland med for at vurdere, om de brandmæssige forhold i slumlejren var i orden. Han besigtigede nøje containerne, hvor chaufførerne boede og overnattede, for at vurdere lovligheden. 

Torsdag i retten forklarer brandeksperten, at der i lejren var plads til 32 chauffører i de fire containere, der stod placeret to og to.

- Hvis der var opstået brand, ville nogle af dem ikke kunne slippe ud i live, siger brandeksperten i vidneskranken.

Brand og Redning Sønderjylland har politianmeldt Kurt Beier Transport A/S for overtrædelse af brandværnsbestemmelserne.

203 asiatiske chauffører

Fagbladet 3F afslørede 29. oktober 2018 slumlejren hos Kurt Beier Transport A/S i Padborg. Næste morgen tog politiet, skattevæsenet, Aabenraa Kommune samt Brand & Redning Sønderjylland på en uanmeldt aktion i lejren. På det tidspunkt var der 26 asiatiske chauffører til stede i lejren – 22 filippinere og fire srilankanere.

Politiet tog efterfølgende de 26 chauffører med på stationen til afhøring. Senere blev de indkvarteret et hemmeligt sted af Center mod Menneskehandel.

I sidste uge i retten oplyste en 40-årig tiltalt i sagen, at han havde godkendt, at 300 asiatiske chauffører kunne arbejde for Beier-koncernen. Og at 203 af chaufførerne – herunder de 30 fra straffesagen – nåede at komme til Danmark, inden Fagbladet 3F afslørede lejren i Padborg.  

Koncernen havde derudover også chauffører fra central- og østeuropæiske lande som Rumænien, Ukraine og Polen.

Se Fagbladet 3F’s billeder fra lejren

Vinduer blokeret udefra

Af torsdagens forklaringer fra vidner, der også omfatter en byggesagkyndig fra Aabenraa Kommune, fremgår det, at der for eksempel manglede skumslukkere og røgalarmer i lejren med de udenlandske chauffører. Desuden ville adgangsvejene gøre det særdeles vanskeligt for redningsfolkene at udføre deres arbejde, hvis der opstod brand. Blandt andet fordi containere var skjult bag lastvognanhængere, og der stod brændbare paller i vejen.

Der var heller ingen brand- og evakueringsinstruks.

- Vinduer var blokeret udefra i containerne, hvor der var soverum i hver ende og køkken i midten. Men der måtte ikke være køkkener, fordi de som flugtveje skal være fri og uden brandbare elementer, siger den brandsagkyndige i vidneskranken og fortsætter:

- Der stod gasflasker til kogepladerne, og de må under ingen omstændigheder forefindes på en flugtvej. Jeg kunne heller ikke se brandslukkere eller røgalarmer nogen steder.

Direktør: Mit ansvar

En 45-årig tiltalt i sagen oplyste i sidste uge i retten, at Kurt Beier Transport A/S’ direktør, Karsten Beier, og en tidligere kollega havde stået for at opsætte containerne i lejren.

Det er Karsten Beier og hans søster, tiltalte Gitte Beier, der ejer erhvervsgrunden i Padborg, hvor chaufførerne var indkvarteret.

- Ansvaret for bygningerne i Padborg var i sidste ende mit. Meningen var, at vi ville udbygge faciliteterne, så pavillonerne kun skulle være midlertidige. De blev opstillet omkring 2015-2016 på min fars beslutning og fjernet 30. oktober 2018 på min beslutning. Umiddelbart efter at politiet havde været på besøg, sagde Karsten Beier i retten i sidste uge.

Der falder dom i sagen i august.