Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

I 2018 afslørede Fagbladet 3F en slumlejr i Padborg for filippinske og srilankanske lastbilchauffører. Her kan du læse om hele sagen, hvor der 25. august 2021 faldt dom ved Retten i Sønderborg.

Den filippinske chauffør Jojit Cate kalder forholdene i slumlejren i Padborg for ubeskriveligt dårlige og beskidte.
Maria Hedegaard

Få de seneste opdateringer nederst i artiklen.

29. oktober 2018: Afsløringen

Fagbladet 3F afslører, at filippinske og srilankanske chauffører bor i containere eller lastbiler i en slumlejr på en erhvervsgrund i Padborg. Grunden er ejet af søskendeparret Karsten og Gitte Beier, der også er medejere af virksomheden Kurt Beier Transport A/S.

Direktøren for den store transportvirksomhed, Karsten Beier, siger til Fagbladet 3F, at forholdene i lejren både er lovlige og fornuftige.

- Der er forskel på, hvordan man er indrettet. Hvis jeg skulle bo dér i en kortere periode for at have et arbejde, og jeg intet arbejde havde, så kunne jeg godt bo dér, siger Karsten Beier, der ikke mener, at der er tale om slum.

Klik her, og bedøm selv chaufførernes boligforhold i Padborg

Ifølge 3F tjener de asiatiske lastbilchauffører omkring 15 kroner i timeløn. De er formelt set ansat i det polske selskab HBT Internationale Transporte, der hører ind under Beier-koncernen. 

Karsten Beier ønsker ikke at kommentere chaufførernes lønforhold over for Fagbladet 3F.

30. oktober 2018: Ransagning

Politiet, skattevæsenet, Aabenraa Kommune og brandmyndighederne tager på en uanmeldt aktion i lejren om morgenen efter Fagbladet 3F’s afsløring.

Politiet tager de 26 chauffører, der på det tidspunkt er til stede i lejren, med på stationen til afhøring. Derefter begynder politiet at efterforske, om chaufførerne har været udsat for menneskehandel til tvangsarbejde.

Senere samme dag fjerner Kurt Beier Transport A/S alle beboelsescontainerne i lejren.

Læs også: Skatteyderne betaler 200.000 kroner for hjælp til Beier-chauffører

Begyndelsen af november 2018: Ofre for menneskehandel

Fagbladet 3F taler med samtlige af de 26 chauffører, hvoraf 22 kommer fra Filippinerne og 4 fra Sri Lanka. Blandt andet den 41-årige filippinske chauffør Jojit Cate, der i seks måneder har arbejdet for Beier-koncernen og har boet i slumlejren i Padborg.

- Forholdene i Padborg var ubeskriveligt dårlige og beskidte, siger Jojit Cate.

Læs hele artiklen om Jojit Cate her

(Artiklen fortsætter under billedet)

Jojit Cate fortæller, at han blev presset tilbage bag rattet i lastbilen, selvom han var syg.
Jojit Cate fortæller, at han blev presset tilbage bag rattet i lastbilen, selvom han var syg.

Læs også: Jeg savner Jojit mere end 100 procent

(Artiklen fortsætter under billedet)

Bernadette Cate
Bernadette Cate FOTO: Kåre Viemose

Deler adresse

Kort efter afsløringen af slumlejren besøger Fagbladet 3F den adresse i byen Koszalin i det nordlige Polen, hvor Beier-koncernens polske selskab, HBT Internationale Transporte, er registreret. På samme adresse ligger også vognmandsfirmaet Andersen Euro-Handel Sp. z.o.o, som Marc Hvidebæk-Andersen står bag. Fagbladet 3F’s udsendte ser på stedet adskillige af firmaets polske lastbiler med navnet AEH.pl, men ingen lastbiler med Kurt Beier Transport A/S’ logo.

Fagbladet 3F’s udsendte kan heller ikke umiddelbart se noget separat kontor tilhørende HBT Internationale Transporte – og får heller ikke lov til at komme ind i den del af afdelingen, hvor der skulle arbejde nogle medarbejdere fra firmaet.

I Koszalin finder Fagbladet 3F samtidig også frem til 38 filippinske chauffører, der sidder i tre forskellige huse i byen og venter på at kunne rejse til Padborg for at begynde at arbejde for Beier-koncernen.

Direktør: 20 kroner i timeløn er niveauet

Få dage efter afsløringen af lejren stopper store virksomheder som DSV, Arla og Jysk med at bruge Kurt Beier Transport A/S til at fragte gods, mens Danish Crown fortsætter samarbejdet.

Direktør Karsten Beier tilbyder de asiatiske chauffører, at de kan stige fra cirka 15 til 20 kroner i timen i løn. Men alle chaufførerne siger nej til tilbuddet.

Til DR forklarer Karsten Beier, at den løn, som de filippinske chauffører er blevet tilbudt, svarer mindst til det, som udenlandske chauffører vil kunne få i et andet transportfirma.

- Jeg kan godt se, at man tænker, at 8.000 kroner ikke er mange penge, men vi ligger på minimum gennemsnittet af det, som branchen ligger på, siger Karsten Beier til dr.dk.

Synes du, at 20 kroner i timen er en fair løn for at være chauffør i Danmark?

20 kroner i timen lyder lavt, men jeg kan kun sige, at vi ligger på niveauet for, hvad andre danske firmaer giver for chauffører udefra. Hvis man tager hensyn til, at de er ansat i Polen, så synes jeg, at beløbet er i orden, siger Karsten Beier.

- Vi vil gerne give mere i løn, men desværre er konkurrencen så hård, at hvis vi gjorde det, så var der ikke noget Kurt Beier i morgen, siger direktøren til DR.

Dagen efter konkluderer Center mod Menneskehandel under Socialstyrelsen, at de asiatiske lastbilchauffører er ofre for menneskehandel til tvangsarbejde.

Læs også: Vognmand ejer selskaber til værdi af over 225 millioner

(Artiklen fortsætter under billedet)

En timeløn på 20 kroner er niveauet i transportbranchen, mener direktøren for Kurt Beier Transport A/S, Karsten Beier.
En timeløn på 20 kroner er niveauet i transportbranchen, mener direktøren for Kurt Beier Transport A/S, Karsten Beier.

I Filippinerne beslutter statsmyndigheden POEA, at agentbureauet United Primover – der som det eneste firma har hjulpet Beier-koncernen med at ansætte over 200 chauffører – ikke længere må sende chauffører til Europa.

Senere forklarer direktøren for POEA, Bernard Olalia, over for Fagbladet 3F baggrunden for suspenderingen af United Primover.

- Der har manglet en fortælling om helheden og virkeligheden, siger Bernard Olalia og kritiserer, at de filippinske chauffører ikke har fået lønsedler, hvilket han kalder et basalt krav.

I en redegørelse fra 14. november skriver United Primover, at det polske selskab HBT Internationale Transporte har dets uddannelsescenter i Danmark. Agenturet skriver også, at det er på grund af lønforskellen mellem filippinske og lokale chauffører, at transportselskabet har hyret filippinerne.

- Tilsyneladende har de lokale lastbilchaufførers ønskede lønninger gjort det uforholdsmæssigt dyrt at ansætte dem, skriver Danilo Soria, direktør hos United Primover, i redegørelsen.

(Artiklen fortsætter under billedet)

- Jeg havde aldrig forestillet mig, at filippinere boede i en slumlejr. Ingen ville forvente det. Da filippinerne rejste, troede de, at de tog til et civiliseret sted, og at de ville blive behandlet pænt og humant, siger direktøren for POEA, Bernard Olali.
- Jeg havde aldrig forestillet mig, at filippinere boede i en slumlejr. Ingen ville forvente det. Da filippinerne rejste, troede de, at de tog til et civiliseret sted, og at de ville blive behandlet pænt og humant, siger direktøren for POEA, Bernard Olali. FOTO: Kåre Viemose

I forbindelse med tilsynssagen i Filippinerne sender en dansk chef hos Beier-koncernen midt i november en opsigtsvækkende redegørelse om de 22 filippinske chauffører, som var til stede i lejren i Padborg under politiets aktion, til POEA:

“De 22 filippinske chauffører har endnu ikke arbejdet for os, men kun været under uddannelse.”

Chefen hos Beier-firmaet skriver videre i redegørelsen, at chaufførerne arbejder for et polsk selskab og bliver betalt ifølge landets regler.

- Der er intet, som på nogen måde peger på social dumping. Chaufførerne arbejder ikke i Danmark og under danske regler, skriver chefen.

Læs også: Se, hvad de filippinske chauffører flytter fra

(Artiklen fortsætter under billedet)

Billede fra HBT's redegørelse.
Billede fra HBT's redegørelse.

Januar 2019: Meldt til politiet

Aabenraa Kommune anmelder Kurt Beier Transport A/S til politiet for overtrædelse af byggeloven. Det sker med begrundelsen, at virksomheden uden tilladelse har huset chauffører i slumlejren.

Oktober 2019: Filippinerne får ekstra løn

Den danske speditørkoncern NTG bekræfter over for Fagbladet 3F, at selskabet har udbetalt ekstra løn til filippinske chauffører, der har kørt for selskabet som ansatte hos Beier-koncernen.

- Det er korrekt, at vi i denne bedrøvelige sag helt ekstraordinært har valgt at udbetale manglende løn til en række filippinske chauffører for at holde dem skadesløse i forhold til de penge, som Kurt Beier retteligt burde – og var kontraktligt forpligtiget til – at betale chaufførerne, siger Jesper Petersen, direktør for NTG. 

Den tyske landsorganisation DGB har regnet ud, at chaufførerne havde mellem 1.000 og 2.000 euro – svarende til 7.500-15.000 kroner – til gode pr. måned i henhold til tysk mindsteløn. Det havde Kurt Beier Transport A/S dog afvist.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Filippinske chauffører får efterbetalt løn knap et år efter, at deres forhold hos Beier-koncernen blev afsløret.
Filippinske chauffører får efterbetalt løn knap et år efter, at deres forhold hos Beier-koncernen blev afsløret. FOTO: Søren Zeuth

Juli 2020: Dropper sigtelse for menneskehandel

Anklagemyndigheden opgiver sagens anklage om overtrædelse af straffelovens paragraf om menneskehandel.

Marts 2021: Anklageskrift

Kurt Beier Transport A/S og fire ledere i virksomheden bliver i fællesskab tiltalt for tre forhold:

Forhold 1: Åger af særlig grov beskaffenhed (straffeloven)

De fire er tiltalt for i perioden 3. marts 2017 til 1. januar 2019 at have overtrådt straffelovens paragraf om åger, hvilket kan betegnes som økonomisk udnyttelse.

Anklagemyndigheden mener, at de tiltalte har skaffet sig uberettiget vinding ved at udnytte 30 lastbilchauffører – 26 fra Filippinerne og 4 fra Sri Lanka.

Ifølge anklageskriftet skulle de filippinske chauffører modtage, hvad der svarer til cirka 7.280 kroner om måneden inklusive tillæg og feriepenge. De srilankanske chauffører skulle have cirka 3.278 kroner om måneden samt uspecificerede diæter.

I alt fik de 30 asiatiske chauffører i 2018 udbetalt 1,2 millioner kroner, hvilket er betydeligt under lønniveauet for lignende arbejde i Danmark.

Anklagemyndigheden vurderer, at de tiltalte har fået en økonomisk vinding på ikke under knap 4,2 millioner kroner i sparede omkostninger, mens chaufførerne led et tilsvarende tab. Anklagemyndigheder kræver, at gevinsten bliver konfiskeret.

Forhold 2: Udlændingeloven

De fire er også tiltalt for forsætligt at have overtrådt udlændingeloven ved at beskæftige de 30 asiatiske chauffører uden opholds- og arbejdstilladelse i Danmark.

Forhold 3: Byggeloven, bygningsreglement og bekendtgørelse om brandværnsforanstaltninger

De tiltalte er desuden anklaget for at have brugt containere på erhvervsgrunden i Padborg til at huse de udenlandske chauffører – uden at have fået tilladelse til det. Uden at oplyse kommunen om soverummene er til mere end 10 personer. Og uden at leve op til regler om blandt andet brandsikkerhed og sikker flugtvej.

Anklagemyndigheden mener, at de asiatiske chauffører har været indkvarteret under “trange og kummerlige forhold i ulovligt opsatte og ikke beboelsesegnede containerlignende bygninger eller lastbiler”.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Den filippinske chauffør Jojit Cate sov på denne skumgummimadras i en anhænger i slumlejren i Padborg.
Den filippinske chauffør Jojit Cate sov på denne skumgummimadras i en anhænger i slumlejren i Padborg.

10. maj 2021Retssagen begynder

Retssagen imod Kurt Beier Transport A/S og de fire ledere bliver indledt ved Retten i Sønderborg.

Sagens anklager, Mads Bjerg Olesen fra Syd- og Sønderjyllands Politi, fremlægger sagen for retten. De tiltalte erklærer sig via deres forsvarere uskyldige i alle anklager.

De helt centrale spørgsmål i straffesagen er, om chaufførerne har arbejdet for det polske datterselskab HBT Internationale Transporte, som det fremgår af deres ansættelseskontrakter.

Eller om de i virkeligheden har arbejdet for den danske virksomhed Kurt Beier Transport A/S.

Anklageren mener, at chaufførerne i virkeligheden var ansat af den danske transportvirksomhed, og at de dermed har krav på en betydeligt højere betaling end den løn, de har tjent.

Omvendt bestrider forsvarsadvokaterne for ejerne af Kurt Beier Transport A/S, at HBT Internationale Transporte ikke er et reelt selskab. Advokaterne peger på, at chaufførerne har kørt internationale ture i Europa og ikke indenrigskørsel i Danmark. Og dermed er der ikke tale om en problemstilling om løn på danske, men internationale vilkår.

Anklagemyndigheden mener også, at Kurt Beier Transport A/S og de fire tiltalte også har overtrådt den danske udlændingelov. Anklagemyndigheden henviser til, at de filippinske og srilankanske chauffører ikke har haft en opholds- og arbejdstilladelse i Danmark, hvilket borgere fra såkaldte tredjeverdenslande uden for EU normalt skal have.

Her er spørgsmålet igen, om Beier-virksomhedens polske datterselskab HBT Internationale Transporte er et reelt firma eller et såkaldt postkasseselskab uden faktisk aktivitet.

10. og 11. maj 2021: Forklaring fra tiltalt på 45 år

Den tiltalte er ansat i Kurt Beier Transport A/S som såkaldt “Road director” i otte og et halvt år frem til 31. august 2019. Den 45-årige mand forklarer selv i retten, at hans opgave har været at sælge transporter og skaffe kunder til virksomheden.

Han fortæller, at virksomheden havde knap 400 lastbiler kørende inden afsløringen, hvorefter antallet ryger ned på 200.

Inden forholdene kommer frem, er der nok mere end 550 chauffører ansat, hvoraf størstedelen – måske over 300 – er østeuropæere. Blandt andet rumænere, polakker og ukrainere. Derudover er der chauffører fra Filippinerne og Sri Lanka, forklarer den tiltalte.

Han er bekendt med, at de filippinske chauffører har tjent 1.030 euro – cirka 7.700 kroner – i løn om måneden.

Ifølge den tiltalte ligger lønniveauet for filippinske lastbilchauffører på 1.000-1.100 euro om måneden i 2018, mens det for rumænske er 1.500-1.600 euro.

På anklagerens spørgsmål om, hvorvidt chaufførerne er blevet udnyttet, svarer den tiltalte:

- Overhovedet ikke. Det mener jeg ikke. Jeg har kun set glade og positive mennesker. Jeg har ikke set utilfredse mennesker, der var kede af det.

Manden bliver i anklageskriftet betegnet som leder af koncernens afdeling i Padborg, hvor chaufførerne har været indlogeret i lejren. Selv oplyser han i retten, at han har haft sin daglige gang i lejren i Padborg, men at han ikke har haft noget med indkvarteringen af de udenlandske chauffører at gøre. En tysker har haft til opgave at holde opsyn med pladsen, forklarer den 45-årige.

Han forklarer, at Padborg-lejren har været koncernens eneste “base”. Et sted for oplæring af chaufførerne. Et sted, hvor de kan komme i bad og få et hvil en dags tid. Samt et sted, hvor alle koncernens lastbiler kommer forbi for blandt andet at få fyldt sprinklervæske på.

Den tiltalte oplyser, at virksomhedens direktør, Karsten Beier, og en tidligere kollega har stået for at opsætte containerne i lejren. Selvom virksomheden efter et påbud fra kommunen er vidende om, at containerne ikke må bruges som soveplads for chauffører.

- Vi vidste godt, at vi ikke havde tilladelse til det. Vi havde også talt om, at vi skulle have bygget noget derude, siger den 45-årige i retten.

Han forklarer, at Kurt Beier Transport A/S tidligere har fået en byggetilladelse til at bygge på lejrpladsen, men at byggeplanerne ikke blev til noget. Han mener, at prisen for planerne var otte millioner kroner. Og det ønskede virksomhedens topledelse ikke at bruge på et byggeri, konkluderer han.

Ifølge den tiltalte har Kurt Beier Transport A/S ikke stået for rengøring i lejren, hvor chaufførerne har boet. Det har chaufførerne selv skullet klare.

- Hvis jeg skulle bo dér en nat eller to, så ville jeg have gjort mere rent, siger den tiltalte.

(Artiklen fortsætter under billedet)

I slumlejren var der interimistiske, udendørs køkkener.
I slumlejren var der interimistiske, udendørs køkkener.

11. maj 2021: Forklaring fra tiltalt på 40 år

Den tiltalte mand bliver i juni 2013 ansat som såkaldt “Equipment manager” i Kurt Beier Transport A/S. I retten forklarer han selv, at han skal holde tilsyn med udenlandske afdelinger i koncernen, herunder det polske selskab HBT Internationale Transporte med de asiatiske chauffører. 

Den 40-årige mand har stået for rekruttering af samtlige af de filippinske og srilankanske chauffører. Ifølge sin egen forklaring i retten har han snakket med i alt 400-600 asiatiske chauffører og godkendt, at 300 af dem kan blive ansat. 203 af chaufførerne – herunder de 30 fra straffesagen – når at komme til Danmark, inden Fagbladet 3F afslører lejren i Padborg.  

Rekrutteringen af filippinske chauffører begynder i 2016. Ifølge den tiltalte er det stifteren af Kurt Beier Transport A/S, nu afdøde Kurt Beier, der presser på for rekrutteringen af filippinerne, fordi han vurderer, at der vil komme til at mangle chauffører i fremtiden.

Den 40-årige oplyser, at United Primover er det eneste agentbureau i Filippinerne, som Beier-koncernen har samarbejdet med. Og at det kun er ham og bureauet, der har været med til jobsamtalerne med chaufførerne i hovedstaden Manila. Der er kontrakter på engelsk og polsk.

Der står i chaufførernes kontrakter, at deres arbejdssted er Polen. Selvom chaufførerne kører lastbil i hele Europa og bor i slumlejren i Padborg, når de holder fri. At Polen er opført som arbejdssted er en fejl, erkender den tiltalte i retten.

Lastbilchaufførerne får ikke udleveret lønsedler. Asiaternes løn går ind på oprettede bankkonti i samme bank i Polen, som virksomheden benytter.  

Den tiltalte bekræfter, at de filippinske chauffører har tjent 1.030 euro om måneden i løn inklusive tillæg for overarbejde og arbejde i weekender. Samt 30 euro i feriepenge om måneden. Det svarer til i alt cirka 7.900 kroner om måneden.

- Vi har efterlevet det, vi har lovet. Der er ikke nogen, der er blevet snydt for løn, siger den 40-årige i retten.

Den tiltalte forklarer, at han ikke har haft noget at gøre med fastsættelsen af lønniveauet for de asiatiske chauffører.

Anklageren spørger i retten den tiltalte om, hvorfor filippinerne og srilankanerne fik polske arbejdstilladelser og ikke for eksempel rumænske.

- Det er nemmere at få tilladelser i Polen end i Rumænien, forklarer den tiltalte og oplyser, alt er foregået efter bogen.

Den 40-årige fortæller, at han ikke tit er kommet i lejren i Padborg, men at han havde set forholdene inden politiets aktion 30. oktober 2018. Om forholdene siger han:

- Noget er bare en forvokset teenager, der ikke har ryddet op.

- Vi gav besked om, at de (filippinske chauffører, red.) skulle rydde op, men de gjorde det ikke altid, siger den tiltalte, der i en af politiet aflyttet telefonsamtale kalder filippinerne for “flokdyr”.

Den tiltalte oplyser, at koncernen er stoppet med at rekruttere filippinske og srilankanske chauffører, fordi dens kunder er bange for dårlig omtale.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Billede fra slumlejren.
Billede fra slumlejren.

11. maj 2021: Forklaring fra tiltalte Gitte Beier

44-årige Gitte Beier er datter af Kurt Beier og søster til Karsten Beier. Hun er medejer af Kurt Beier Transport A/S sammen med sin bror og mor. Hun har samtidig været bestyrelsesformand for virksomheden siden juni 2013.

Gitte Beier er regnskabschef og til daglig ansvarlig for bogholderiet i koncernen. Hun forklarer i retten, at hun hverken har haft noget med rekrutteringen af de asiatiske chauffører at gøre eller beslutningen om, at det skulle ske.

Den tiltalte forklarer også, at hun ikke har været klar over, hvad koncernens chauffører har fået i løn. Dog har hun været bekendt med, at der er forskel i lønnen alt efter, hvilket land chaufførerne kommer fra.

Gitte Beier ejer 50 procent af selskabet ApS Transitgården, der ejer erhvervsgrunden på Lejrvejen 9 i Padborg, hvor chaufførerne har været indkvarteret.

Hun fortæller i retten, at hun er kommet “meget lidt” i Padborg, og at hun ikke har været inde i selve lejren for chaufførerne.

- Der går man ikke ud som kvinde. Det har jeg ikke lyst til, siger hun.

Den tiltalte oplyser, at hun ikke har været klar over, at selskabet ikke har haft tilladelse til at huse mennesker i containere på pladsen. Ansvaret for lejren ligger hos en af de tre andre tiltalte, fremfører hun i retten.

Læs også: Beier-chauffør bad om højere løn og blev fyret

(Artiklen fortsætter under billedet)

Forholdene i slumlejren var uhumske.
Forholdene i slumlejren var uhumske.

12. maj 2021: Forklaring fra tiltalte Karsten Beier

47-årige Karsten Beier er medejer af Kurt Beier Transport A/S og har været direktør i virksomheden siden juni 2013, hvor der sker et generationsskifte i familiekoncernen.

Ifølge sagens anklager er han i oktober 2018 også direktør for det polske selskab HBT Internationale Transporte, mens hans far, Kurt Beier, er selskabets præsident.

- Jeg har overhovedet ikke udnyttet chaufførerne. Husning, løn og forholdene i øvrigt i Padborg var rimelige. Men i bagklogskabens lys så de billeder, vi så i pressen, ikke gode ud, men de viser jo ikke vores andre faciliteter. Vi har otte godkendte motelværelser med bruseafdeling og baderum med plads til 20-25 chauffører, siger han i retten.

- Men vi skulle have været meget bedre med rengøringen. De skulle dog selv stå for rengøringen inde på værelserne, forklarer 46-årige Karsten Beier.

Ifølge den tiltalte er det hans far, der får idéen med at hyre de filippinske chauffører. Kurt Beier ser en tv-udsendelse med filippinske søfolk på Mærsk-skibe. De kan engelsk, og dér får stifteren af Kurt Beier Transport A/S idéen til, at filippinere også kan bruges som chauffører. Kunderne efterspørger chauffører, der kan engelsk i modsætning til firmaets østeuropæiske chauffører, der sjældent kan engelsk, forklarer Karsten Beier i vidneskranken.

- Vi kunne ikke få de chauffører, som vi manglede, i Danmark. Vi er ligeglade med nationalitet, bare de er pålidelige. Og vi anede jo ikke på det tidspunkt, hvor meget chaufførerne ville koste, siger Karsten Beier.

Han forklarer, at Polen og selskabet HBT Internationale Transporte bliver udgangspunktet, fordi det er nærliggende at bruge et land, hvor de har chauffører i forvejen.

- Om det er lettere at få arbejdstilladelse i Polen vidste vi ikke, men vi fik det til at lykkes på lovlig vis, siger Karsten Beier.

Han fremfører i retten, at mange af de 30 chauffører gerne ville have arbejdet videre for koncernen i stedet for at komme under Center mod Menneskehandels beskyttelse imod virksomheden.

- De var grædefærdige. De ville gerne arbejde, og vi ville gerne have beholdt dem. De kunne også have fået en opsigelse og en flybillet hjem til Filippinerne, siger han.

- Chaufførerne har den kultur, at vi næsten skulle tvinge dem til at holde ferie. De ville arbejde, forklarer Karsten Beier.

Læs også: Slumlejr-sag i retten: Chauffører kan ikke genkende Beier-direktørs forklaring

Han ejer 50 procent af og er direktør for selskabet ApS Transitgården, der ejer den erhvervsgrund på Lejrvejen 9 i Padborg, hvor de udenlandske chauffører har boet, når de ikke har kørt lastbil.

Direktøren, Karsten Beier, fortæller i retten, at virksomheden i 2018 får et påbud om, at pavillonerne ikke opfylder kravene for blandt andet isolering og udluftning.

- Vi afspærrede dem med bånd, men chaufførerne brugte dem alligevel, selvom jeg havde givet besked om, at de ikke måtte benyttes. Jeg var kun i Padborg én gang om måneden og så aldrig de enkelte værelser, siger Karsten Beier.

- Ansvaret for bygningerne i Padborg var i sidste ende mit. Meningen var, at vi ville udbygge faciliteterne, så pavillonerne kun skulle være midlertidige. De blev opstillet omkring 2015-2016 på min fars beslutning og fjernet 30. oktober 2018 på min beslutning. Umiddelbart efter at politiet havde været på besøg, siger han.

Direktøren forklarer, at han ikke har kendskab til, at chauffører er blevet fjernet fra lejren, fordi kommunen skulle komme på anmeldt tilsynsbesøg.

Beier-koncernen har fortsat mange udenlandske chauffører.

- Vi har udvidet i Polen og har 400-500 chauffører ansat i dag. Vores konkurrenter arbejder på samme måde som os med et moderselskab i Danmark og fire-fem datterselskaber i udlandet, siger Karsten Beier.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Beier-koncernens polske selskab, HBT Internationale Transporte, deler adresse med det polske transportfirma Andersen Euro-Handel Sp. z.o.o.
Beier-koncernens polske selskab, HBT Internationale Transporte, deler adresse med det polske transportfirma Andersen Euro-Handel Sp. z.o.o. FOTO: Michal Sita

19. maj 2021: Afvist som vidne

Sagens anklager ønsker en forklaring fra en medarbejder hos 3F Transport. Som sagkyndig skal han forklare de filippinske chaufførers polske kontrakter holdt op imod, hvordan kontrakterne ville se ud set ud, hvis der i stedet ville have været tale om danske arbejdsforhold. 

Men forsvarsadvokaten for Karsten Beier mener, at der er et habilitetproblem med at bruge en 3F-ansat som sagkyndig set i lyset af 3F’s rolle i Padborg-sagen. Anklageren fremfører, at vidnet besidder en særviden om overenskomster på transportområdet, der er relevant for sagen.

Efter en længere diskussion giver dommeren Karsten Beiers forsvarsadvokat ret. Hun erklærer, at medarbejderen fra 3F Transport ikke opfylder retsplejelovens habilitetskrav, og han må derefter forlade vidneskranken.

Eftermiddagen byder på forklaring fra en politiassistent fra afdelingen for økonomisk kriminalitet under Syd- og Sønderjyllands Politi. Han forklarer blandt andet, hvordan beløbet på 4.196.733 kroner, som de fire tiltalte ifølge anklageskriftet har tilegnet sig i form af sparede omkostninger, er regnet ud. Det er et forholdsvis simpelt regnestykke.

Politiassistenten har beregnet de 30 filippinske og srilankanske chaufførers løn ud fra deres månedsløn på 1.030 euro hos Beier-koncernen og ganget med det antal måneder, asiaterne har arbejdet. Det giver en samlet lønudbetaling på 1.208.595 danske kroner. 

Dernæst har politiassistenten beregnet, hvad chaufførerne skulle have haft i løn, hvis de var blevet aflønnet efter danske forhold. Her er månedslønnen på 35.004 kroner. Det er en gennemsnitsløn baseret på tal fra Danmarks Statistik. Det ville have givet en samlet lønudbetaling på 5.405.328 kroner.

Differencen udgør de 4.196.733 kroner, som fremgår af anklageskriftet.

20. maj 2021: Firmaet kan ikke have været i god tro

En byggesagsbehandler fra Aabenraa Kommune afgiver torsdag formiddag forklaring i retten i Sønderborg. Her kommer det frem, at Kurt Beier Transport A/S efter kommunens holdning udmærket har været klar over, at containerne i slumlejren på virksomhedens område i Padborg ikke måtte bruges til beboelse og soveplads for chauffører.

Sagen om lejren begynder faktisk i februar 2017, hvor Kurt Beier Transport A/S får Aabenraa Kommunes tilladelse til at opføre en toetagers chaufførbygning på erhvervsgrunden i Padborg. Men tilladelsen bliver senere inddraget igen, fordi den ikke bliver udnyttet.

10. april 2018 sender kommunen et brev til Kurt Beier Transport A/S og beder firmaet fjerne de midlertidige beboelsescontainere og toiletvogne – slumlejren – inden fire uger. I retten kommer det frem, at en af straffesagens tiltalte ledere har oplyst til kommunen, at pavillonerne ikke længere bliver benyttet.

Men intet sker. Og 18. maj 2018 bliver der varslet et påbud til Kurt Beier Transport A/S om at fjerne containerne, da der ikke er hverken bygnings- eller beboelsestilladelse til dem. Aabenraa Kommune hører ifølge forklaringen intet fra Kurt Beier Transprt A/S, og virksomheden får et strakspåbud 11. juni 2018 med besked på at fjerne containerne eller søge byggetilladelse og prøve at få containerne lovliggjort.

3. januar 2019 anmelder Aabenraa Kommune Kurt Beier Transport A/S til politiet for overtrædelse af blandt andet byggeloven med et ønske om fængselsstraf eller bøde på mindst 100.000 kroner til transportvirksomheden.

Myndighed: Brand ville koste chauffører livet

En brandekspert afgiver også forklaring 20. maj. Han har besigtiget lejren sammen med politiet og Aabenraa Kommune og vurderer, at det ville have kostet flere menneskers liv, hvis der var opstået brand i slumlejren hos Kurt Beier Transport A/S i Padborg. Og at brandsikkerheden i lejren på virksomhedens erhvervsgrund har været utilstrækkelig.

- Hvis der var opstået brand, ville nogle af dem ikke kunne slippe ud i live, siger brandeksperten fra Brand & Redning Sønderjylland i vidneskranken.

I retten kommer det frem, at der for eksempel har manglet skumslukkere og røgalarmer i lejren med de udenlandske chauffører. Desuden ville adgangsvejene gøre det særdeles vanskeligt for redningsfolkene at udføre deres arbejde, hvis der skulle opstå brand. Blandt andet fordi containere er skjult bag lastvognanhængere, og der står brændbare paller i vejen. Der er heller ingen brand- og evakueringsinstruks.

- Vinduer var blokeret udefra i containerne, hvor der var soverum i hver ende og køkken i midten. Men der måtte ikke være køkkener, fordi de som flugtveje skal være fri og uden brandbare elementer, siger den brandsagkyndige i vidneskranken og fortsætter:

- Der stod gasflasker til kogepladerne, og de må under ingen omstændigheder forefindes på en flugtvej. Jeg kunne heller ikke se brandslukkere eller røgalarmer nogen steder.

Brand og Redning Sønderjylland har politianmeldt Kurt Beier Transport A/S for overtrædelse af brandværnsbestemmelserne.

9. juni 2021: Hårdt arbejde

Onsdag 9. juni afgiver én af straffesagens 30 asiatiske chauffører forklaring. I vidneskranken fortæller filippineren, at han har arbejdet seks dage om ugen for Beier-koncernen – ni timer om dagen i fire dage om ugen og 10 timer om dagen i to dage.

- Det var hårdt, siger chaufføren, der fortsat opholder sig i Europa. 

Efter at have kørt lastbil i 10 år i Saudi-Arabien kommer han til jobsamtale i Filippinerne med en af straffesagens nu tiltalte chefer – en 40-årig mand, der har stået for rekruttering af mere end 200 asiatiske chauffører til koncernen. I den forbindelse viser en manager fra Beier-koncernens faste samarbejdspartner i Filippinerne, rekrutteringsfirmaet Primover United, billeder af boligforholdene i Europa, forklarer chaufføren i retten i Sønderborg.

- Det så godt ud. Det lignede et stort hus, siger vidnet.

Chaufføren forklarer, at der er “stor forskel” på de billeder af boligforholdene, han har set på Filippinerne og så virkeligheden i chaufførlejren i Padborg. Her bliver han indlogeret i en container sammen med tre andre chauffører. 

- Jeg har også prøvet at bo i lastbil i Padborg, når der var fyldt op i containerne, siger vidnet og forklarer, at der var otte-ni containere på erhvervsgrunden ejet af det tiltalte søskendepar Gitte og Karsten Beier.

Chauffører beretter fra vidneskranken også om, hvordan chaufførerne har lavet mad udenfor, medmindre det var regnvejr.

Livet i en container i Padborg er ikke det eneste, som overrasker den filippinske chauffør, efter han i juni 2018 kommer til Europa. For det viser sig, at han ikke skal arbejde i Polen, som det ellers fremgår af hans ansættelseskontrakt. I stedet skal han arbejde med udgangspunkt fra Danmark.

Chaufføren oplyser, at han ud over at udføre forefaldende arbejde i lejren i Padborg har kørt lastbil i Italien, Tyskland og Skandinavien. På jobbet er tonen tit hård, fremfører filippineren i retten – og forklarer, at en leder har råbt og skreget af ham, at han skulle tage hjem til Filippinerne.

- Det var meget normalt, at chaufførerne fik skældud, siger filippineren.

Han fortæller, at han altid har sovet i lastbilen, når han har været på køretur i Europa for Beier-koncernen. I lastbilen har har også haft en kuffert med tøj og personlige ejendele liggende, for så snart han havde forladt lejren i Padborg, blev hans plads i containeren overtaget af en anden chauffør, forklarer han i retten. 

Filippineren fortæller også, at han efter fem måneders tid i jobbet bliver syg i Padborg. Han falder om og mister bevidstheden, forklarer han. Der bliver ringet 112, og han bliver indlagt på sygehus i tre timer. Han har for højt blodtryk.

I vidneskranken vurderer chaufføren selv, at han blev syg på grund af manglende pauser i arbejdet og stress. Og fortæller, at han ikke har haft for højt blodtryk før, han kommer til Padborg, hvor han også får diarre.

I retten kommer det frem, at der i hans lægepapirer fra sygehuset står, at sundhedsforholdene på chaufførens arbejde ikke virker til at være optimale, og at han bør tage kontakt til sin arbejdgiver.

Filippinerens løn skulle være 1.060 euro – eller knap 9.000 kroner – om måneden. Men lønnen var lavere, fordi han skulle betale Beier-koncernen for en ekstra flybillet fra Bangkok til Europa, da han i første omgang ikke nåede det planlagte fly fra Thailand. Han har aldrig fået betaling for overarbejde eller modtaget en lønseddel, oplyser chaufføren i retten.

Han fortæller også, at han har sendt næsten hele sin løn til Filippinerne, hvor han skulle forsørge sin hustru og to børn. Ifølge chaufføren har han under sin ansættelse ikke haft mulighed for at rejse hjem til Filippinerne, fordi han ikke havde råd til billetten.

- Jeg var var nødt til at arbejde, siger filippineren i retten.

Læs også: Filippinsk Beier-chauffør: Det var hårdt

Gæld efter jobbet i Danmark

Onsdag 9. juni læser anklager Mads Bjerg Olesen to af de såkaldte indenretlige forklaringer op, som de fleste af straffesagens chauffører har givet for Retten i Sønderborg i slutningen af 2018.

Dengang forklarede en srilankansk chauffør, at han havde pantsat sin cykel og tuktuk og lånt penge for at komme til Europa og arbejde for Beier-koncernen. Ifølge chaufførens forklaring regnede han med, at han på to år kunne tilbagebetale lånet til brug for jobbet, som han fik via en annonce.

Chaufføren forklarede også, at han boede i en container i både Polen og i Danmark, og at boligforholdene var dårligst i Padborg. Samt at han aldrig tidligere har boet i containerbyer som den i Koszalin og Padborg, hvor han kom til i december 2017.

Over for retten har srilankaneren oplyst, at har ikke har fået betaling for overarbejde, ligesom han har vurderet, at lønnen på knap 9.000 kroner om måneden var for lille. 

Ifølge den oplæste forklaring havde chaufføren en hustru samt to sønner på tre og syv år i slutningen af 2018, hvor han stadig betalte af på lånet i Sri Lanka for at arbejde for Beier-koncernen.  

Straffesagens anklageren læser også en indenretlig forklaring fra en filippinsk chauffør op. Denne chauffør fortæller i slutningen af 2018, at han har været fint tilfreds med lønnen, fordi den viste sig at være 1.060 euro og ikke blot 1.060 amerikanske dollars, som det ellers fremgik af kontrakten med HBT Internationale Transporte. 

Men filippineren føler sig vildledt i forhold til sit arbejde, fordi han ifølge sin forklaring var blevet sat til at vaske lastbiler.

Han har også boet i lejren i Padborg. På spørgsmålet om, hvorvidt han føler sig vildledt i forhold til indkvarteringen, svarer chaufføren: “I allerhøjeste grad”. 

Chaufføren forklarer også, at han for at få jobbet hos Beier-koncernen har været nødt til af sin familie at låne, hvad der svarer til knap 8.800 kroner. Eller to måneders arbejde i Filippinerne, hvor han tidligere var selvstændig mekaniker. 

Han føler sig også vildledt i forhold til den sygeforsikring, som firmaet havde. Det skyldes, at filippineren ikke kunne få dækket et besøg hos tandlægen. Så det endte med, at han ikke tog til tandlægen, fordi han ikke havde råd. 

(Artiklen fortsætter under billedet)

- Jeg føler, at jeg er en fiasko, siger den 54-årige, filippinske chauffør Diosdado Tor, der måtte låne penge af sin familie.
- Jeg føler, at jeg er en fiasko, siger den 54-årige, filippinske chauffør Diosdado Tor, der måtte låne penge af sin familie. FOTO: Kåre Viemose

Læs også: Chauffør søgte lykken i Europa: Måtte ringe til familien efter penge

10. juni: Fik intet ekstra for overarbejde

Retssagen fortsætter torsdag 10. juni 2021, hvor Fagbladet 3F ikke er til stede. Men ifølge TV Syd, som også dækker retssagen tæt, bliver der denne dag læst flere indenretlige vidneforklaringer op fra nogle af sagens 30 asiatiske chauffører. Det skyldes, at chaufførerne ikke er mødt frem i retten i Sønderborg.

Ifølge TV Syd har flere af chaufførerne – i slutningen af 2018, hvor de afgiver deres forklaring til politiet og byretten – fortalt, at de har haft betydelige mængder af overarbejde under deres arbejde for Beier-koncernen.

- Jeg havde meget overarbejde og fik aldrig ni timers søvn. Hver dag – fem dage om ugen – arbejdede jeg otte timer over – 40 timers overarbejde om ugen. Men jeg fik ikke noget for det, har en af chaufførerne forklaret til en rapport ifølge TV Syd. 

Flere af chaufførerne har kørt sammen i par og har skiftet med at køre og hvile. Hver chauffør måtte køre ni timer – afbrudt af tre kvarters pause efter fire en halv time. Imens har makkeren siddet op ved siden af, indtil han skulle overtage rattet. Man kunne sove, mens man sad ved siden af, men man kunne ikke ligge ned, har en af chaufførerne fortalt.

Ifølge TV Syd fremgår det af afhøringsrapporterne, at chaufførerne næsten enstemmigt forklarer, at de ikke anede, at de skulle til Danmark og arbejde. De troede, de skulle bo i Polen, og fortæller alle, at de havde fået vist billeder, som ikke på nogen måde svarede til de containere, de endte med at bo i.

Chaufførerne beskriver billeder af lejligheder og huse. Nogle beskriver billeder af et etagebyggeri med fine toilet- og badefaciliteter. De siger samstemmende, at de føler sig vildledt, beretter TV Syd.

Disse beretninger fra chaufførerne passer udmærket overens med de udtalelser, som 26 af chaufførerne i efteråret 2018 kommer med til Fagbladet 3F.

11. juni 2021: Utlfreds med løn for hårdt arbejde 

På det sidste retsmøde før sommerferien afgav en srilankansk chauffører fra Kurt Beier Transports slumlejr i Padborg forklaring i straffesagen mod transporfirmaet og fire chefer.

Vidnet havde svært ved at huske, hvad han tidligere under efterforskningen har forklaret til politiet, skriver Avisen Danmark. Vidnet afgav forklaring til politiet tilbage i november 2018, hvor slumlejren blev afsløret.

Men i retten 11. juni forklarede han blandt andet, at han ofte sov i sin lastbil sammen med en anden chauffør, fordi der ikke var plads til flere i containerne.

Srilankaneren fortalte også, at han ikke var tilfreds med den løn, han fik for arbejdet bag rattet, som han i retten beskrev som "hårdt".

10. august 2021: Anklager kræver tre års fængsel

Sagens anklager, Mads Bjerg Olesen, kræver under sin såkaldte procedure, en straf på omkring tre års ubetinget fængsel samt en samlet bøde på 5,5 millioner kroner til Kurt Beier Transport A/S og de fire tiltalte personer i sagen. Anklageren mener, at der er tale om en “systematisk og professionel udnyttelse” af de asiatiske chauffører gennem en længere periode.

- Udnyttelsen er sket ved for lavt betalt arbejde, der var væsentligt mere værd, sagde anklager Mads Bjerg Olesen fra Syd- og Sønderjyllands Politi i retten.

De tiltaltes forsvarere gentager under deres procedure, at de kræver frifindelse for alle de tiltalte i alle sagens tre forhold.

- Vi har ikke set et eneste dokument-bevis, der har talt for domfældelse. Mange dokumenter taler for frifindelse. Der har ikke været en vidneforklaring, der støtter anklagemyndighedens påstand, sagde Anders Nemeth, der er forsvarer for Karsten Beier og Kurt Beier Transport A/S.

- Det er helt skævt at tage udgangspunkt i dansk lønniveau. Den udbetalte løn lever op til polsk standard, sagde Anders Nemeth og understregede flere gange, at der var tale om international godskørsel og ikke indenrigskørsel i Danmark. 

Advokaten mener desuden, at anklagemyndigheden har rejst tiltale imod den forkerte virksomhed, når det drejer sig om slumlejren. Tiltalen burde i stedet være rejst mod selskabet ApS Transitgården, der ejer den erhvervsgrund på Lejrvejen 9 i Padborg, hvor de udenlandske chauffører har boet, når de ikke har kørt lastbil.

Selskabet ApS Transitgården er i sidste ende ejet af Karsten Beier og Gitte Beier.

25. august 2021: Dom i sagen

Retten i Sønderborg frifinder onsdag formiddag Kurt Beier Transport A/S og fire personer fra ledelsen af den store, jyske transportvirksomhed for åger og brud på udlændingeloven. Men samtidig bliver Kurt Beier Transport A/S og firmaets direktør, Karsten Beier, idømt bøder på i alt 125.000 kroner for at huse filippinske chauffører i slumlejren i Padborg.

Frifindelsen gælder både hovedanklagen om, at de fire tiltalte i fællesskab skulle have udnyttet 30 asiatiske lastbilchauffører groft økonomisk. Samt anklagen om at de frifundne skulle have beskæftiget de 26 filippinske og fire srilankanske chauffører ulovligt i Danmark.

Dommeren skriver i dommen, at der ikke et sket national kørsel i Danmark i strid med de daværende regler.

”Retten finder ikke, at der er ført bevis for, at Kurt Beier Transport A/S er chaufførernes arbejdsgiver. Det er ikke bevist, at selskabet HBT ikke er et legitimt selskab,” skriver domsmandsretten i dommen.

Det er på den baggrund, at de tiltalte bliver frifundet for anklagen om grov økonomisk udnyttelse af chaufførerne samt for at de skulle have beskæftiget dem ulovligt i Danmark.

Domsmandsretten lægger også vægt på, at chaufførerne havde ansættelseskontrakter, der var godkendt af de polske myndigheder. Dommeren skriver i dommen, at retten – på baggrund af den gennemsnitlige chaufførløn i Polen – ikke finder det bevist, at Beier-chaufførernes aftaleforhold i væsentlig grad afviger fra polske forhold.  

Af dommen fremgår det, at erhvervsadressen Lejrvejen 9 i Padborg med chaufførlejren var udlejet til Kurt Beier Transport A/S.

Bygningerne var opført uden byggetilladelse, og der var ingen tilladelse til at tage lejren i brug. Desuden blev brandværnsforskrifter overtrådt.

Kurt Beier Transport A/S bliver idømt en bøde på 100.000 kroner, mens direktør Karsten Beier bliver idømt en personlig bøde på 25.000 kroner.

“Retten har ved strafudmålingen lagt vægt på, at det har været kendt for Kurt Beier Transport A/S og Karsten Beier, at udlejningen skete med henblik på, at lejer skulle huse et større antal chauffører, og at der for så vidt angår overtrædelsen af byggeloven og den manglende anmeldelse i forhold 3c er handlet forsætligt, mens der i øvrigt er handlet groft uagtsomt. Retten har tillige lagt vægt på den generelle farlighed ved at overtræde brandværnsforskrifterne, og at der er tale om en række overtrædelser,” skriver domsmandsretten i dommen.  

Forsvarsadvokaterne for de tiltalte oplyser umiddelbart efter domsafsigelsen, at de tiltalte accepterer dommen.

Sagens anklager forklarer efterfølgende, at han vil hjem og læse dommen og drøfte spørgsmålet om en eventuel ankesag med Statsadvokaten i Viborg. Fristen for at anke sagen til landsretten er 14 dage.

8. september 2021: Anklagemyndigheden anker ikke dommen

Statsadvokaten i Viborg oplyser, at anklagemyndigheden ikke anker Padborg-sagen til landsretten.

- Chaufførerne blev rekrutteret til og ansat i et selskab i Polen. Ved bevisvurderingen har Retten i Sønderborg ikke fundet tilstrækkelige holdepunkter for, at ansættelsen det polske selskab var uden realitet, og at chaufførerne dermed skulle betragtes som ansat i danske Kurt Beier Transport A/S med den følge, at et væsentligt misforhold vedrørende løn- og arbejdsvilkår, dvs. åger, skulle bedømmes efter danske og ikke polske forhold. Det er min vurdering, at der ikke er rimelig udsigt til, at landsretten vil komme til et andet bevisresultat, og derfor anker vi ikke dommen, siger statsadvokat Jakob Berger Nielsen fra Statsadvokaten i Viborg.

Dermed står byrettens dom i sagen ved magt.

Her kan du se Fagbladet 3F’s mini-dokumentar om sagen – “Motorvejens slaver”.

Du kan læse alle Fagbladet 3F’s artikler om sagen på temasiden “Slumlejren”.