Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Tre filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg genkender ikke vidneudsagn fra direktøren for Kurt Beier Transport A/S om rimelige forhold i lejren og om, at de var grædefærdige over at miste jobbet for transportkoncernen.

Vi havde ikke lyst til at komme tilbage og arbejde for Beier-koncernen, hvor vi sov i lastbilanhængere og lavede mad ved siden af ​​lastbilen i temperaturer på frysepunktet, siger den filippinske chauffør Glen Mojica.
Maria Hedegaard

Tre filippinske chauffører fra slumlejren i Padborg, der kørte lastbil for Kurt Beier Transport A/S, er rystede over, hvad direktøren for firmaet har forklaret 12. maj i vidneskranken i retten i Sønderborg.

46-årige Karsten Beier sagde under vidneansvar blandt andet, at han overhovedet ikke har udnyttet chaufførerne. Og at husning, løn og forhold i Padborg var rimelige. Men at firmaet dog burde have været meget bedre med rengøringen, selvom chaufførerne skulle stå for rengøringen af beboelsescontainerne.

Karsten Beier forklarede også i retten, at det er hans opfattelse, at mange af chaufførerne gerne ville have arbejdet videre i stedet for at komme under Center mod Menneskehandels beskyttelse imod virksomheden.

- De var grædefærdige. De ville gerne arbejde, og vi ville gerne have beholdt dem, sagde direktøren blandt andet.

Ikke grædefærdige, men glade

Dhon Acilles Flores er en af de 26 filippinske chauffører, som retssagen drejer sig om. Han er ikke talsmand for chaufførerne og udtaler sig derfor på egne vegne. Han genkender ikke Karsten Beiers forklaring.

- Vi blev reddet ud af slumlejren af Center mod Menneskehandel, og det var vi glade for. Forholdene var forfærdelige, og det protesterede vi jo imod. Vi græd ikke, og jeg ville aldrig tilbage og arbejde hos Kurt Beier Transport A/S, siger han.

Dhon Acilles Flores gjorde selv rent i beboelsescontainerne sammen med andre chauffører, men det var en håbløs opgave, fortæller han.

- De var møgbeskidte og ulækre, da vi ankom, siger Dhon Acilles Flores, der aldrig glemmer ankomsten til Padborg via Polen.

- Vi ankom til Koszalin i Polen fra Filippinerne klokken 4 om morgenen, men der var ingen til at modtage os før sidst på formiddagen, så vi ventede i uvished. Vi endte med at bo i en måned i containere i Polen, før vi blev kørt til Padborg, hvor vi var blevet stillet gode forhold og anstændige boligforhold i udsigt. Det holdt os oppe, husker han.

Fik et chok i Padborg

Chokket var derfor stort, da de i minibus fra Polen trillede ind gennem pigtrådsporten hos Kurt Beier Transport A/S i Padborg og så slumlejren, hvor de skulle bo, forklarer Dhon Acilles Flores.

- Det var møgbeskidt og forfærdeligt og overhovedet ikke det, vi var blevet lovet. Men hvad skulle vi gøre, siger han.

Efter slumlejren blev lukket, søgte han job i Polen i endnu et forsøg på at forsørge sin hustru og to børn i Filippinerne. Han vendte dog tilbage til Filippinerne i oktober 2019, hvor han har fået stablet en lille kanin- og kyllingefarm på benene, som giver familien mad på bordet.

Er ikke indkaldt som vidner

Selvom han sidder mange tusind kilometer væk fra retssagen, er den i hans hoved hele tiden. Han føler sig bedraget og vil have retfærdighed og den løn, som han mener, han og de andre chauffører er blevet snydt for.

- Hvordan kan Karsten Beier stå i retten og sige, at forholdene var rimelige? spørger Dhon Acilles Flores, der ligesom de to andre chauffører ikke er indkaldt som vidne i sagen.

Den filippinske chauffør Glen Mojica, som også er blandt de 26 chauffører, understreger, at han ikke havde lyst til at komme tilbage og arbejde for Beier-koncernen.

- Han udnyttede os med en løn på kun 1.060 euro om måneden. Det er uretfærdigt og ikke nok til at forsørge mig og min familie. Karsten Beier er ligeglad med asiatiske chauffører, siger Glen Mojica.

Læg ikke foto og video på Facebook

Glen Mojica fortæller, at Kurt Beier Transport A/S bad chaufførerne om ikke tage nogen billeder eller videoer inde fra lejren og lægge på Facebook eller andre medier.

- De ville ikke have udstillet deres aktiviteter, hverken indenfor eller udenfor, fordi de ville skjule forholdene, siger han.

Filippineren slår også fast, at forholdene og indkvarteringen i slumlejren ikke var i orden.

- Da jeg blev ansat, lovede Kurt Beier Transport A/S mig en passende bolig, men hvad skete der? Vi sov i lastbilanhængere og lavede mad ved siden af ​​lastbilen i temperaturer på frysepunktet uden at være beskyttet for den stærke vind, siger Glen Mojica.

Lavede mad i sne og kulde

Karsten Beier havde en noget anderledes opfattelse af kvaliteten af køkkenfaciliteterne, da han afgav forklaring i retten i sidste uge.

- Chaufførerne har jo stole, borde og gasblus i bilen, og de vil hellere lave mad over gasblus end spise på restaurant, og de boede også på hoteller rundt i Europa, når de havde fri, forklarede Karsten Beier.

Netop madlavning i sne og kulde er også noget af det, som den filippinske chauffør Severino Rio Loquias har som et af de hårde minder fra tiden i slumlejren i Padborg.

Severino Rio Loquias.
Severino Rio Loquias.

- Der er så mange beviser på de ringe forhold for alle os chauffører. Noget af det har endda været vist på dansk tv. Jeg boede selv i en container uden varme og lavede mad udendøre i sne og kulde, siger Severino Rio Loquias.

Alle sagde nej til job og lønstigning

Et tilbud fra Kurt Beier Transport A/S i begyndelsen af november 2018 få dage efter en politirazzia, hvor filippinerne blev reddet ud af lejren i Padborg, understøtter ikke umiddelbart Karsten Beiers forklaring i retten om, at chaufførerne gerne ville arbejde videre for koncernen.

De 26 chauffører var på det tidspunkt taget under beskyttelse af Center mod Menneskehandel og placeret på en hemmelig adresse i Sønderjylland.

Tilbuddet til chaufførerne lød på bedre boforhold og en stigning i månedslønnen fra de oprindelige 1.060 euro til 1.300 euro til de chauffører, der straks på ny ville køre for Beier-koncernen. Ingen af de 26 chauffører tog imod tilbuddet.

Behandlet som dyr

To af dem, der afviste tilbuddet, er de filippinske chauffører Reynante Arceo og Jolito Boneo. Få dage efter at de blev reddet ud af Kurt Beiers slumlejr, sagde de i november 2018 sådan her til Fagbladet 3F:

- Vi blev ikke behandlet som mennesker. De behandlede os som dyr i et bur, sagde Reynante Arceo.

- Nu føler vi os mere trygge, og nu bliver vi behandlet som mennesker, sagde Jolito Boneo.

Her kan du se en video fra november 2018 med Reynante Arceo og Jolito Boneo, der fortæller om forholdene i slumlejren og lettelsen ved at slippe væk.  

Direktør: Ingen kommentarer

Trods mange forsøg siden slumlejren blev afsløret i 2018, er det endnu ikke lykkedes Fagbladet 3F at få en kommentar på telefonen eller et interview med direktør Karsten Beier.

Derfor har Fagbladet 3F forelagt Beier chaufførernes kritik og en række spørgsmål på skrift i en pause i retssagen i Sønderborg. Efter at have set kritikken afviser han at svare.

- Vi har ingen kommentarer, så længe sagen er verserende, siger Karsten Beier.

Dommeren i Retten i Sønderborg har flere gange oplyst, at ingen af chaufførerne i sagen er blevet indkaldt som vidner.