Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Flere politiske ordfører raser over, at italiensk firma på Storstrømsbroen systematisk sletter data, der kan afsløre lønsvindel - og de er åbne for at stramme reglerne. Minister vil have Vejdirektoratet til at "følge op".

Bropillerne til den nye Storstrømsbro spreder sig langsomt ud over vandspejlet. Men inde på land bliver en del af grundlaget for at tjekke, om de ansattes arbejdstimer passer med deres løn, slettet hver fjerde uge. Det får nu flere politikere til at råbe op.
Vejdirektoratet

“Besynderligt”, “underligt” og “nogle luskebukse”.  

Sådan lyder nogle af gloserne fra flere politiske ordførere om, at data fra indgangsportene for arbejderne på Storstrømsbroen nu bliver slettet efter fire uger. 

De såkaldte portdata har nemlig været et afgørende bevis for, at et italienskejet selskab sidste uge blev idømt en bøde på 10,3 millioner kroner for at snyde deres ansatte for løn.

Men den italienske hovedentreprenør på byggeriet, firmaet Itinera, er begyndt at slette de vigtige portdata – noget, der skete blot få dage efter, at firmaet fik en henvendelse fra 3F om, at man ønskede at bruge dataene i samme voldgiftssag.

Sletningen sker hver fjerde uge og skyldes manglende plads til at opbevare data, lyder det fra firmaet Itinera – men den køber blandt andre beskæftigelsesordfører hos Enhedslisten Victoria Velásquez ikke.

- Jeg synes, det lugter langt væk af, at de er nogle luskebukse, når de begynder at slette data på denne måde, siger hun.

- Og jeg ved godt, at det kan lyde lidt hårdt at kalde nogen for luskebukse og sige, at de snyder. Men det her kommer jo ovenpå en sag, hvor et firma på Storstrømsbroen er blevet taget i at snyde de ansatte for ti millioner kroner i løn.

Vil kontakte transportministeren

På det nye supersygehus i Odense, Nyt OUH, er Itinera også hovedentreprenør, mens regionen er bygherre.

Men her har regionen – og ikke Itinera – ansvaret for at opbevare data, og til forskel fra byggeriet af Storstrømsbroen bliver al data fra indgangsportene opbevaret, oplyser regionen til Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Professor undrer sig over slette-forklaring på Storstrømsbro: Vigtig data kan gemmes på en almindelig USB-stik

- Det virker umiddelbart åndssvagt, at vi ikke har stillet samme krav på Storstrømsbroen, som på Nyt OUH om, at data skal bibeholdes i bygherrens hænder, siger Victoria Velásquez, der kræver handling fra transportministeren.

- Vi vil sende nogle spørgsmål til transportministeren for at høre, hvad han tænker, man kunne gøre ved det her. Om det er muligt at stille et krav til den italienske hovedentreprenør om, at de skal gemme data eller på anden måde sørge for, at data bliver overført til bygherren løbende, siger hun.

- En søgt forklaring

Også beskæftigelsesordfører for Danmarksdemokraterne Charlotte Munch kalder det for en “søgt forklaring”, at der ikke er plads til at gemme dataene. 

- Jeg synes, det virker meget besynderligt, at man pludselig sletter de her data. Og det er mærkeligt, at man så er i stand til det på byggeriet i Odense, siger hun.

LÆS OGSÅ: Mario og Giuseppe blev snydt på Storstrømsbroen: Cheferne bad os skrive under på blanke papirer

Hun mener, at det er vigtigt, at dataene ikke blot slettes.

- I bund og grund skal man kunne dokumentere, hvornår ens medarbejdere er der, og at man overholder de regler, der er. For det kan være bevismateriale, så det bliver firmaerne bare nødt til at opbevare, forklarer hun.

Derfor er hun også åben for, at der fremover skal være specifikke krav i udbud om, at portdataene bliver opbevaret.

- Det kunne også være en mulighed, at det ikke skal være entreprenøren, men en statslig aktør, der opbevarer det i stedet, siger ordføreren.

Er op til den enkelte myndighed

Dina Raabjerg, beskæftigelsesordfører hos Det Konservative Folkeparti, kalder det “underligt”, at entreprenøren pludselig sletter datene.

Men det er op til den enkelte myndighed, der har opgaven, at sørge for, at entreprenører ikke sletter relevante data, mener hun.

- I det her tilfælde er det op til Vejdirektoratet at gå ind i sagen. Hvis de ikke kan leve med, at portdataen bliver slettet, fordi de ikke har dokumentation for, at reglerne bliver overholdt, så skal de jo gå i dialog med entreprenøren, siger hun og fortsætter:

- Det ville da overraske mig, hvis Vejdirektoratet ikke gik i en dialog med entreprenøren.

Transportminister: Vejdirektoratet må følge op

Det er Transportministeriet, der har det endelige ansvar for byggeriet af Storstrømsbroen.

Her glæder transportminister Thomas Danielsen (V) sig over, at der faldt en afgørelse i voldgiften til fordel for de ansatte med efterbetaling på ti millioner kroner.

- Den her sag viser netop, at den danske model fungerer. Der skal være styr på løn- og arbejdsvilkår ikke mindst på de statslige byggeprojekter, og når man som her opdager snyd, så bliver det håndteret i det fagretslige system, siger han.

LÆS OGSÅ: Italiensk-ejet firma snyder byggearbejdere for ti millioner kroner på statens milliardprojekt

Alligevel står også han undrende tilbage over, hvorfor den italienske hovedentreprenør er begyndt at slette data fra byggepladsen, som man ellers normalt registrerer og gemmer.

- Det er almindeligt på store byggepladser, at alle har ID-kort med chip, der bliver scannet, når man går ind og ud fra byggepladsen, så man ved, hvem der er på pladsen i tilfælde af, at der sker en stor ulykke, siger Thomas Danielsen.

Han har derfor en forventning om, at Vejdirektoratet, som står for selve byggeriet på vegne af transportministeriet, vil tage hånd om sagen.

- Vejdirektoratet  har oplyst, at man vil følge op med hovedentreprenøren i forhold til opbevaring af data, siger Thomas Danielsen.

Vejdirektoratet: Aner ikke, hvorfor dataen bliver slettet

Det er netop Vejdirektoratet, der står som bygherre på Storstrømsbroen.

Her undrer anlægsdirektør Erik Stoklund Larsen sig over, at Itinera er begyndt at slette portdata på deres byggeri.

- Jeg var ikke klar over, at portdata nu bliver slettet efter fire uger. Jeg aner ikke, hvad der ligger til grund for beslutningen om det, siger han og forklarer, at man vil følge op på sagen.

LÆS OGSÅ: Italiensk arbejdsgiver afviste snyd med arbejdstimer: Påstod ansatte blev hængende for at drikke kaffe

Pressetalsmand for Itinera Christian Lemvigh ønsker ikke at udtale sig til Fagbladet 3F.

Men han oplyser, at det er korrekt, at firmaet sletter sine portdata på Storstrømsbroen hver fjerde uge – og at det også er korrekt, at Itinera ændrede praksis fra oktober 2023. Før det blev portdata ikke slettet hver fjerde uge. 

Han påpeger dog, at ændringen i slettepraksis er besluttet inden henvendelsen fra 3F – og at sletningen sker, fordi der mangler kapacitet i systemet, der gemmer data.