Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Fisker Teddy Bak Nielsen døde efter en kollision med et fragtskib i Kattegat. Forklaringen om kollisionen fra fragtskibets besætning stemmer ikke overens med havarikommissionens rapport om søulykken.

Det maltesiske fragtskib "Rig" (billedet) kolliderede i sommeren 2014 med en dansk fiskekutter i Kattegat. Ulykken, der kostede den danske fisker Teddy Bak Nielsen livet, er aldrig blevet strafferetligt efterforsket.
FOTO: Den Maritime Havarikommission

Direkte i modstrid. Det er havarikommissionens rapport og forklaringer fra besætningen på det maltesiske fragtskib “Rig” om skibets kollision med den danske fiskekutter “Inger Marie”. Kollisionen kostede fisker Teddy Bak Nielsen livet 10. juli 2014 nordøst for Læsø.

Den Maritime Havarikommission har hele tiden holdt forklaringer fra besætningen på “Rig” hemmelige i sagen - som hverken dansk, svensk eller estisk politi har undersøgt eller efterforsket strafferetligt.

Men nu kan Fagbladet 3F via aktindsigt hos den svenske kystvagt afsløre for de efterladte og offentligheden, hvad kaptajnen og førstestyrmanden få timer efter kollisionen med fiskekutteren forklarede om sammenstødet i Kattegat.

Førstestyrmanden om bord på “Rig” forklarede til kystvagten, at “Inger Marie” med Teddy Bak Nielsen alene om bord kom op bagfra på bagbords side af “Rig” - altså venstre side - forud for sammenstødet. I så fald havde den danske fiskekutter vigepligt over for fragtskibet.

Men ifølge havarikommissionens rapport om dødsulykken kom “Inger Marie” fra styrbord - altså højre side. Dermed havde fragtskibet vigepligten.

Ifølge undersøgelseschefen hos havarikommissionen, Øssur Hilduberg, kan forklaringer til kystvagten og politi ikke bruges. Han fastholder havarikommissionens rapport.

- Det er korrekt, som det er beskrevet i rapporten. Det vil sige, at “Inger Marie” og “Rig” var på skærende kurser, hvor “Inger Marie” var på styrbord (højre) side af “Rig”, skriver Øssur Hilduberg i en e-mail til Fagbladet 3F.

Havarikommissionwn: Forklaringerne er utroværdige
Fisker Teddy Bak Nielsen kolliderede i en fiskekutter med et 3.000 ton tungt maltesisk fragtskib og omkom 10. juli 2014 nordøst for Læsø.
Fisker Teddy Bak Nielsen kolliderede i en fiskekutter med et 3.000 ton tungt maltesisk fragtskib og omkom 10. juli 2014 nordøst for Læsø.

Den svenske kystvagt fik forklaringer fra “Rig”s 52-årige kaptajn og fra den 61-årige førstestyrmand, mens fragtskibet lå i Kattegat. Det skete i kaptajnens kahyt om bord på “Rig”. Den russiske kaptajn var til stede under den estiske styrmands forhør og fungerede indimellem som oversætter, da han var bedre til at snakke engelsk.

Da kollisionen skete, lå kaptajnen og sov i sin kahyt på fragtskibet. Førstestyrmanden var den eneste på broen på skibet. Den russiske kaptajn blev kort efter kollisionen vækket af et andet besætningsmedlem. Da kaptajnen nåede op på broen af skibet, så han - ifølge sin egen forklaring til den svenske kystvagt - at Teddy Bak Nielsen i orange dragt kom op af en luge på fiskebåden, og at fiskeren gjorde sig klar til at hoppe i vandet lige inden, den danske båd sank.

Den forklaring er ikke gengivet i rapporten fra Den Maritime Havarikommission.

- Havarikommissionen er forsigtig med at anvende oplysninger, som ikke kan verificeres. Det skal desuden påpeges, at de svenske myndigheder ikke interviewede de involverede alene og i fortrolighed. Det er havarikommissionens erfaring, at de omstændigheder gør forklaringerne utroværdige, skriver Øssur Hilduberg til Fagbladet 3F og fortsætter:

- Derudover stemmer de forklaringer, de gav til de svenske myndigheder, ikke overens med ulykkens tidslinje, som baserer sig på skibets fart, udsigtsforholdene fra hvor styringen foregår med videre. 

Kystvagts mistanke: Forklaring stemmer ikke

Den svenske kystvagt noterede under de to forhør med kaptajnen og førstestyrmanden, som samlet set varede 45 minutter, at kaptajnen virkede vældigt urolig, og at han snakkede meget. Samt at styrmanden var meget tavs og så angerfuld ud.

I et notat om besøget om bord på “Rig” skrev kystvagten, at de under de to forhør ikke fattede mistanke til forklaringerne fra kaptajnen og styrmanden. Det skete først efter, at kystvagten havde forladt “Rig” og var tilbage på dens eget fartøj KBV303 og så på de såkaldte AIS-spor, der havde registreret de to skibes bevægelser.

“Da vi var tilbage om bord på KBV303, fandt vi ud af, at afspilningen af fartøjets AIS-spor viste, at fiskebåden befandt sig på styrbordsside af “Rig”. Så begyndte vi at mistænke, at deres beretning ikke stemmer”, skriver den svenske kystvagt i notatet.

Desuden opdagede kystvagten, at der ifølge fragtskibets vagtplan skulle være to besætningsmedlemmer på vagt, da kollisionen skete. Men den ene af de to navngivne personer i vagtskemaet var slet ikke på listen over skibets i alt ni besætningsmedlemmer, skrev kystvagten i notatet.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Her er billede af, at fragtskibet "Rig" kolliderer med fiskekutteren "Inger Marie".
Her er billede af, at fragtskibet "Rig" kolliderer med fiskekutteren "Inger Marie". FOTO: Fagbladet 3F's aktindsigt hos den svenske kystvagt

Operatør: Tag til Rusland

Fagbladet 3F har forsøgt at komme i kontakt med kaptajnen og førstestyrmanden på “Rig” via skibsmægler Alexander Shurashov fra Astramar Transport Ltd. i Letlands hovedstad, Riga.

Alexander Shurashov er operatør for “Rig”, og Astramar Transport Ltd. er ifølge en global skibsdatabase manager for det maltesiske fragtskib “Rig” samt c/o adresse for Rig Shipping Ltd., der ejer fragtskibet.

Alexander Shurashov ønsker ikke at udlevere kontaktoplysninger på kaptajnen eller førstestyrmanden. Han vil heller ikke oplyse, om de stadig er en del af fragtskibets besætning.

- Køb en flybillet til Rusland, find frem til kaptajnen, bank på hans dør, og tal med ham. Hvad vil du have, at jeg skal sige? Jeg er kun operatør for fragtskibet. Jeg lå og sov hjemme i min seng, da ulykken skete, siger Alexander Shurashov.

- Så vidt jeg husker, var der tale om en gammel mand, der var alene ude at fiske. Det er farligt at være alene på havet for en gammel mand, siger han.

Malta er flagstat for “Rig”. Blev besætningen på “Rig” nogensinde afhørt af det maltesiske politi efter dødsulykken?

- Nej. Jeg har ikke set nogen rapport fra politiet på Malta. Absolut ikke. Jeg har ikke flere kommentarer, siger Alexander Shurashov til Fagbladet 3F.

Havarikommission: Holdt ikke ordentligt udkig

Ud over de to forhør foretog den svenske kystvagt alkoholtest af kaptajnen, førstestyrmanden og andenstyrmanden. Alle test var negative.

Herefter fik fragtskibet lov til at sejle videre mod dets mål i England. Søanklager i Västra Sverige James von Reis har tidligere oplyst til Fagbladet 3F, at en svensk domstol ikke kan dømme for eventuelle brud på reglerne, da Teddy Bak Nielsens dødsulykke skete uden for svensk territorium. Sagen var et anliggende for de to skibes flagstater, Danmark og Malta.

I England gik den danske havarikommission om bord på fragtskibet. Ifølge havarikommissionen stod Teddy Bak Nielsen lige inden kollisionen på fiskekutterens dæk - og ifølge havarikommissionen var han formentlig i gang med at arbejde med sin fangst af jomfruhummere. Havarikommissionen mener, at hverken fiskeren eller styrmanden holdt ordentlig udkig. Dermed pådrog begge parter sig et ansvar for kollisionen, mener havarikommissionen.

Familien er kritisk

Familien til fisker Teddy Bak Nielsen er stærkt kritisk over for havarikommissionens rapport om hans dødsulykke. Fiskerens enke og to døtre er vrede, fordi de føler, at han har fået en del af ansvaret for ulykken.

Fagbladet 3F har spurgt Øssur Hilduberg, om han mener, at havarikommissionens rapport om Teddy Bak Nielsens dødsulykke er troværdig. Det spørgsmål svarer Øssur Hilduberg ikke på. Men han skriver, at havarikommissionens rapporter skal anses for troværdige.   

8. maj 2015 meddelte de estiske myndigheder den danske søfartsstyrelse, at førstestyrmanden på “Rig” som følge af dødsulykken administrativt havde fået frataget sit sønæringsbevis frem til 17. oktober samme år. Herefter kunne han gå til eksamen for at få et sønæringsbevis på ny.