Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Blot en halv time før kollisionen med fiskekutteren ”Inger Marie”, der kostede den danske fisker Teddy Bak Nielsen livet, var det maltesiske fragtskib ”Rig” tæt på at sejle ind i en anden dansk kutter. Fragtskibet udviste dårligt sømandskab og en himmelråbende dårlig disciplin, siger fisker.

En halv time før det maltesiske fragtskib "Rig" i juli 2014 var involveret i en dødsulykke til søs, var det tæt på at kollidere med en anden dansk kutter med den daglige leder af Østerby Redningsstation på Læsø ombord.
FOTO: Den Maritime Havarikommission

Tidligt om morgenen torsdag den 10. juli 2014 satte Kim Wiis Rulle kursen hjem mod Østerby Havn på Læsø, efter at han havde været ude at fiske med den lille, godt 10 meter lange kutter ”Jane Olsen”.

Trawlet var på slæb for at blive renset, da Kim Wiis Rulle så det maltesiske fragtskib ”Rig” nærme sig. Kim Wiis Rulle fortæller til Fagbladet 3F, at han i cirka 10 minutter stod og holdt øje med, om fragtskibet ændrede kurs, og om det havde fået øje på “Jane Olsen”. Til sidst var han nødt til selv at reagere for at undgå at kollidere med det 87 meter lange og over 3.000 tons tunge fragtskib. 

- Hvis jeg ikke var gået ind i styrhuset og havde taget farten af, var det gået galt. Fragtskibet foretog sig intet. Det var kun cirka 100 meter foran mig, og 100 meter er ikke meget til søs, konstaterer Kim Wiis Rulle, der siden 1999 har været leder af Østerby Redningsstation på Læsø.

“Sejlede fuldstændigt i blinde”

Ifølge søvejsreglerne skulle fragtskibet have krydset mod styrbord – højre side og gå bag om ”Jane Olsen”. Ifølge Kim Wiis Rulle krydsede fragtskibet fra bagbord – venstre side.

- Jeg er overbevist om, at fragtskibet sejlede fuldstændigt i blinde. Ellers burde sådan en situation slet ikke kunne opstå. Jeg tror ikke, at der var en brovagt på fragtskibet. Hvis der var, må han have sovet, siger Kim Wiis Rulle.

- Normalt kommer der folk ud på broen, når man er så tæt på hinanden. Men der var helt mørkt på fragtskibets bro og intet mandskab at se, siger han.

Deltog i eftersøgning

Episoden fandt sted torsdag 10. juli 2014 klokken cirka 05.35. En halv time senere - klokken 06.07 - kollidererede det maltesiske fragtskib med fiskekutteren ”Inger Marie” fra Læsø. Den danske kutter gik ned på cirka ét minut. Fragtskibet slap fra kollisionen med få skrammer og lidt spor af maling på den ene side.

Cirka 20 minutter efter kollisionen hørte Kim Wiis Rulle, at der blev slået alarm via den internationale nødkanal. På det tidspunkt befandt ”Jane Olsen” sig cirka fem sømil – lidt over ni kilometer – væk.

- Da jeg hørte alarmen og positionen for ulykkesstedet, kunne jeg regne ud, at det maltesiske fragtskib måtte være involveret i kollisionen, siger Kim Wiis Rulle.

Han satte med det samme kurs mod ulykkesstedet for at deltage i eftersøgningen af den 66-årige fisker Teddy Bak Nielsen fra Læsø, der havde været alene ombord på “Inger Marie”. Inden for en time efter kollisionen blev Teddy Bak Nielsen fundet livløs i vandet og bjærget af en redningshelikopter fra den svenske kystvagt.

“Himmelråbende dårlig disciplin”

Den Maritime Havarikommissions rapport om ulykken, der blev udgivet i marts 2015, understøtter Kim Wiis Rulles oplevelse af, at det maltetiske fragtskib sejlede i blinde.

Af rapporten fremgår det, at situationen, hvor fragtskibet var tæt på at kollidere med ”Jane Olsen”, indikerer, at den person på fragtskibet, der havde udkigsposten, var søvnig eller optaget af andre ting.

- Fragtskibet udviste dårligt sømandskab og en himmelråbende dårlig disciplin på broen, mener Kim Wiis Rulle.

Fragtskibet burde være drejet af

Når han i sin fritid er ude at fiske og arbejder på dækket, holder han altid løbende øje med trafikken i området. Med det blotte øje. Via en radar både i styrhuset og på dækket. Samt ved hjælp af en såkaldt kort-plotter og AIS-systemet (automatisk identifikations signal, red.) på kutteren. Det viser, hvor han selv og andre fartøjer befinder sig, og hvor stærkt de sejler.

    - Ifølge søvejsreglerne skal alle skibe udvise agtpågivenhed og holde behørigt udkig. Men reglerne er altså ikke sådan, at alle andre bare skal flytte sig for dig, fordi du kommer sejlende i det største skib. Det svarer jo til, at du kommer kørende i en lille Fiat på en landevej, og jeg kommer den modsatte vej i en stor Mercedes. Det giver jo ikke mig forkørselsret. Sådan er det heller ikke til søs, siger Kim Wiis Rulle.

    - Og selvom Teddy også skulle holde udkig, havde han retten på sin side. Ifølge søvejsreglerne skulle det maltesiske fragtskib være drejet af, siger han.

    Gråzone i lovgivningen

    I sine 18 år som leder af Østerby Redningsstation på Læsø har Kim Wiis Rulle oplevet tre-fem dødsulykker og fem-seks kollisioner til søs. Så sent som i januar i år blev en fiskekutter fra Læsø med to mand ombord påsejlet af et fragtskib indregistreret på Marshalløerne. Den ulykke skete i Kattegat øst for Læsø.

    - Der kommer utrolig mange fragtskibe gennem området. Og der er mange farlige situationer med især de mellemstore og mindre fragtskibe, når de skal krydse gennem områder, hvor der måske ligger 20 fiskekuttere, siger Kim Wiis Rulle.

    Han undrer sig over, at der ikke er blevet rejst en straffesag efter dødsulykken i 2014, der kostede Teddy Bak Nielsen livet.

    - Det virker som om, at der er en gråzone i lovgivningen, når der sker dødsulykker i internationalt farvand, siger Kim Wiis Rulle.

    Skibsmægler henviser til ulykkesrapporter

    Fagbladet 3F har været i telefonisk kontakt med Astramar Transport Ltd. i Riga, Letland. Selskabet er ifølge en global skibsdatabase manager for det maltesiske fragtskib ”Rig” og c/o adresse for Rig Shipping Ltd., der ejer fragtskibet.

    Hos Astramar Transport Ltd. henviser direktør for hovedagentur Yuri Lukin til selskabets skibsmægler Alexander Shurashov, der er operatør for ”Rig”. Alexander Shurashov har ingen kommentarer til Kim Wiis Rulles oplysninger om, at ”Rig” sejlede i blinde, men henviser til de involverede myndigheders rapporter om kollisionen mellem ”Rig” og den danske fiskekutter ”Inger Marie” i juli 2014.