Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Fisker Teddy Bak Nielsen blev sejlet i sænk af et 3.000 ton tungt fragtskib nord for Læsø. Hustru og to døtre fik ingen hjælp fra myndighederne og måtte selv hente liget i Sverige i en fiskekutter. Søfartsstyrelsen erkender, at det hverken var rimeligt eller værdigt.

Teddy Bak Nielsens enke (i midten) og hans to efterladte døtre følger sig svigtet af myndighederne.

Da landbetjenten 10. juli 2014 om formiddagen bankede på i parcelhuset tæt på Østerby Havn på Læsø, vidste Ellen Vinther Poulsen, at hendes mand Teddy Bak Nielsen var død.

Men hvad hun og hendes to døtre ikke vidste var, hvor vanskeligt det skulle blive at få liget hjem fra det sygehus i Göteborg, hvor Teddy Bak Nielsen blev fløjet hen af en svensk redningshelikopter. Følelsen af uretfærdighed brænder stadig i familien tre år efter dødsulykken og har gjort det svært for dem at komme videre.

Den skæbnesvangre julidag tog den 66-årige 3F’er Teddy Bak Nielsen ud at fiske jomfruhummer i Kattegat fra Østerby Havn på Læsø som så mange gange før. Han sagde farvel til sin hustru, og vejret var godt og klart, da han sejlede ud med det enmandsbetjente fiskefartøj “Inger Marie”. Først tjekkede han fiskefartøjet. Det gjorde han altid - han var perfektionist med sikkerheden, oplyser familien.

Efter endt fiskeri blev han på vej hjem klokken lidt over seks om morgenen næste dag sejlet ned af det 3.000 ton tunge maltesiske fragtskib “Rig” nord for Læsø. Der var knap en skramme på fragtskibet, mens kutteren gik til bunds på et minut. Først efter en time blev Teddy Bak Nielsen fundet og reddet livløs op af havet. En redningshelikopter fra den svenske søredningstjeneste fløj ham på hospital i Göteborg, men det var for sent. Teddy Bak Nielsen blev erklæret død.

 

Datter: Vi var paniske

Hans familie ville have ham hjem hurtigst muligt.

- Vi var meget kede af det. Vi kontaktede Søfartsstyrelsen, men de kunne hverken hjælpe eller vejlede os. Vi snakkede også med blandt andet Udenrigsministeriet og Søværnets Operative Kommando, men de kunne heller ikke hjælpe os. Vi var paniske og bange for, at liget ville blive brændt i Sverige, siger den 46-årige datter Annika Seeland fra Læsø.

De ville hente liget i en bil, men det viste sig at være forbudt.

- Vi har svært ved at forstå, at ingen ville hjælpe os, når vores far var død, siger den 45-årige datter Christina Bak Nielsen.

Det fremgår af Fagbladet 3F’s aktindsigt i sagen, at Søfartsstyrelsen oplyste, at de “ikke kendte procedurer for udlevering og hjemtransport af afdøde danskere fra udlandet”.

Teddy Bak Nielsen blev sejlet i sænk af et 3.000 ton maltesisk fragtskib og omkom.
Teddy Bak Nielsen blev sejlet i sænk af et 3.000 ton maltesisk fragtskib og omkom.

Måtte selv hyre en kutter

Efter otte forfærdelige dage med forvirring, sorg og desperat søgen efter en løsning blev enden på det, at Teddy Bak Nielsen blev hentet af den lokale kutter “Stjerne”.

Det var sønnen til ejeren af “Inger Marie”, Henrik Krogh Larsen, der fik idéen, og i samråd med familien søgte de nødvendige tilladelser til at fragte liget hjem.

Teddy Bak Nielsens 45-årige datter, Christina Bak Nielsen, der var med ombord for at hente faderen, husker kun lidt fra sejlturen.

- Jeg husker bedst lettelsen over endelig at få far hjem til Læsø, siger hun.

Det hele står også meget uklart for enken.

- Jeg var så ked af det. Det er rystende, at vi midt i vores store sorg ingen hjælp fik fra de danske myndigheder, siger Ellen Vinther Poulsen.

På dagen, hvor Teddy Bak Nielsen blev hentet, var der skyfrit og vindstille.

Teddy Bak Nielsen blev hentet af den lokale kutter "Stjerne".
Teddy Bak Nielsen blev hentet af den lokale kutter "Stjerne".

- På vej hjem sejlede vi ind mellem alle øerne og klipperne ved den svenske kyst ved Göteborg for at ære ham med så smuk en sejltur som muligt, selvom turen var noget langsommere. Da vi var på vej ind i havnen på Læsø, lå alle kuttere på vej ud af havnen stille for at ære ham, siger Henrik Krogh Larsen.

Ombord var bedemand Anker Juul, indehaver af Holmsminde, Læsø Begravelsesforretning.

- Jeg gjorde liget klar til rejsen. Liget var kølet ned i forvejen, og kisten stod på dækket. Han sejlede ud fra Læsø, og hans sidste sejtur var i en kutter. Det var en god måde at få en fisker hjem på, siger Anker Juul.

Liget blev modtaget på Læsø Havn om aftenen 18. juli 2014 af familie og venner. En rustvogn kørte ham til kapellet. Efterfølgende blev Teddy Bak Nielsen bisat i Østerby Kirke.

"Inger Marie" ligger fortsat 58 meter under Kattegats overflade, hvor fartøjet gik ned for mere end tre år siden.
"Inger Marie" ligger fortsat 58 meter under Kattegats overflade, hvor fartøjet gik ned for mere end tre år siden. FOTO: Den Maritime Havarikommission

Styrelse: Ikke værdigt eller rimeligt

Først flere måneder efter dødsulykken fik familien besked om, at de kunne få dækket “rimelige udgifter” til hjemtransport af liget og begravelse.

- Vi begriber ikke, at Søfartsstyrelsen kan fejle så meget, når en person er død. Vi prøver at leve med det, men det er svært, siger Christina Bak Nielsen.

Forelagt sagen erkender Lars G. Nielsen, synschef i Søfartsstyrelsen, blankt, at styrelsen har begået fejl efter dødsulykken.

- Vi gav forkert svar i forbindelse med hjemtransport af Teddy Bak Nielsens lig. Det beklager jeg meget. Det er hverken værdigt eller rimeligt, hvad familien blev udsat for. Vi har en procedure, der havde sikret familien hjælp til hjemtransport af liget. Jeg er ked af, at proceduren ved en menneskelig fejl ikke blev fulgt. Vi har sikret os, at fejlen ikke kan ske igen, siger Lars G. Nielsen.