Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Hverken dansk, svensk eller estisk politi har undersøgt en arbejdsulykke, hvor den danske fisker Teddy Bak Nielsen omkom i Kattegat.

Danske fiskere og sømænd kan miste livet i arbejdsulykker til søs, uden at politiet undersøger dødsulykkerne.
FOTO: Arkiv / Polfoto

Danske fiskere og sømænd kan miste livet i arbejdsulykker til søs, uden at politiet undersøger dødsulykkerne.

Det viser den 66-årige fisker og 3F'er Teddy Bak Nielsens dødsulykke. Den danske fisker omkom 10. juli 2014, da det over 3.000 tons tunge fragtskib “Rig” fra Malta kolliderede med Teddy Bak Nielsens fiskekutter “Inger Marie”. Dødsulykken skete i farvandet mellem Danmark og Sverige - i Kattegat cirka 11 sømil nordøst for Læsø. Den vagthavende styrmand på fragtskibet var fra Estland.

Hos Nordjyllands Politi oplyser advokaturchef Torben Kaufmann Sørensen til Fagbladet 3F, at politiet ikke har foretaget en efterforskning af dødsulykken. Og at dansk politi heller ikke har sigtet nogen efter ulykken. 

- Vi har ikke været inde i sagen. Om vi skal det, kan jeg først afgøre, når vi får de svenske rapporter, siger han.

Læs også: Familie svigtet efter død på havet: Måtte hente fars lig i Sverige med fiskekutter

Orienterede om dødsfald

Advokaturchefen oplyser, at Nordjyllands Politi - efter Fagbladet 3F’s henvendelse - har bedt svensk politi om at sende alt materiale om ulykken.

Hvorfor har dansk politi ikke undersøgt ulykken?

- I første omgang bliver vi bare orienteret om, at der er sket en ulykke, og vi bliver bedt om at underrette de pårørende. Og vi får også at vide, at det er de svenske søfartsmyndigheder, der styrer sagen, siger Torben Kaufmann Sørensen og oplyser, at de blev orienteret om ulykken af Søværnets Operative Kommando.

Det var landbetjenten på Læsø, der orienterede de pårørende om, at Teddy Bak Nielsen var død efter kollisionen. 

- Jeg er spændt på at se i det materiale fra Sverige, om de har videregivet noget til de danske myndigheder omkring det her skibsforlis. Vi i Nordjyllands Politi har kunnet læse om ulykken i et tidsskrift og så videre, men jeg ved faktisk ikke, om vi har fået nogen officiel henvendelse, siger Torben Kaufmann Sørensen.

(Artiklen fortsætter under billedet).

Teddy Bak Nielsen blev sejlet i sænk af et 3.000 ton maltesisk fragtskib og omkom.
Teddy Bak Nielsen blev sejlet i sænk af et 3.000 ton maltesisk fragtskib og omkom.

Svensk politi: Ikke en sag for os     

Det svenske politi foretog ingen undersøgelse af det maltesiske fragtskib "Rig". Og svensk politi afhørte ingen af de ni besætningsmedlemmer, der var om bord på ulykkestidspunktet. Det fastslår undersøgelsesleder hos svensk marinepoliti i Gøteborg, Jan Brage, over for Fagbladet 3F.  

- Der var ingen politiundersøgelse i Sverige. Årsagen er, at ulykken skete i internationalt farvand. Og i så fald er det et anliggende for skibenes flagstater at foretage undersøgelserne. I dette tilfælde var det derfor et anliggende for Danmark og Malta, siger Jan Brage og fortsætter:

- Ulykken skete i Sveriges økonomiske zone, og vi har ingen jurisdiktion (politimyndighed, red.) i den zone. Det har vi kun i vores territorialfarvande.

Søanklager i Västra Sverige James von Reis bekræfter over for Fagbladet 3F, at en svensk domstol ikke kan dømme for eventuelle brud på reglerne, da Teddy Bak Nielsens dødsulykke skete uden for svensk territorium. 

Har orienteret Malta

Det fremgår af Fagbladet 3F’s aktindsigt, at Søfartsstyrelsen i Danmark har orienteret de maltesiske myndigheder om den rapport, som Den Maritime Havarikommission i Danmark har lavet om ulykken. I den forbindelse har Søfartsstyrelsen også gjort Malta opmærksom på, at der var indikationer på manglende udkig fra den vagthavende styrmand på fragtskibet ”Rig”, manglende brug af radar til anti-kollision og overtrædelse af søvejsreglerne.

Fagbladet 3F har i mere end en uge forgæves forsøgt at få kommentarer til dødsulykken fra de maltesiske myndigheder. 

Men synschef hos Søfartsstyrelsen, Lars Gerhard Nielsen, har oplyst til Fagbladet 3F, at de maltesiske myndigheder ikke har foretaget sig noget i sagen. Udover, at de efter ulykken har trukket deres anerkendelse af den vagthavende styrmands sønæringsbevis tilbage.

(Artiklen fortsætter under billedet).


FOTO: Den Maritime Havarikommission

Estland: Vi har ikke undersøgt ulykken

Baggrunden for inddragelsen var, at de estiske myndigheder forinden havde frataget den vagthavende styrmand på ”Rig” hans sønæringsbevis for en periode på godt fem måneder. Herefter skulle styrmanden til fornyet eksamen for at få sønæringsbeviset tilbage.

De estiske myndigheder bekræfter over for Fagbladet 3F, at de administrativt har straffet den vagthavende styrmand på ”Rig”. Desuden oplyser de, at politiet i Estland ikke har undersøgt Teddy Bak Nielsens dødsulykke.

- Ulykken blev undersøgt af den danske søfartsstyrelse og af det svenske politi. Rapporten om sikkerhedsundersøgelsen blev også sendt til Estlands søfartsstyrelse til orientering, og der var ingen kommentarer, siger Eino Otts, der er chef for certificering og registrering af estiske søfolk, til Fagbladet 3F.

Danmarks maritime havarikommission har undersøgt ulykken med henblik på at finde ud, hvad der skete ved forliset, og hvorfor det skete. Men havarikommissionen skal ikke tage stilling til det strafferetlige og erstatningsmæssige ved ulykker til søs.