Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Havarikommission ændrede i rapport om fisker Teddy Bak Nielsens dødsulykke. De efterladte er vrede og savner svar.

Afdøde Teddy Bak Nielsens enke og døtre er utilfredse med havarikomissionens rapport om fiskerens dødsulykke.
FOTO: Michael Bo Rasmussen

Familien til fisker Teddy Bak Nielsen er stærkt kritisk over for den rapport, der beskriver hans dødsulykke på jobbet. Familien peger blandt andet på, at Den Maritime Havarikommission har ændret på en meget væsentlig oplysning om ulykken.

Nemlig stedet, hvor 66-årige Teddy Bak Nielsen befandt sig om bord på fiskekutteren “Inger Marie”, da den kolliderede med et 3.000 ton tungt fragtskib 10. juli 2014 i Kattegat.

I et udkast til rapporten om søulykken skriver Den Maritime Havarikommission, at en vagthavende styrmand på “Rig” så en person med en redningsvest om bord på “Inger Marie” træde ud af styrehuset lige inden forliset.

Men i den endelige rapport skriver havarikommissionen, at den vagthavende styrmand så en person iført orange tøj stå uden for styrehuset på “Inger Marie”.

Ændringen af vidnets forklaring frustrerer familien til Teddy Bak Nielsen. Den afdøde fiskers 46-årige datter, Annika Seeland, siger:

- Det er meget vigtigt i forhold til ansvaret, hvor far befandt sig på kollisionstidspunktet. Hvis far, som vidnet forklarer, var inde i styrehuset og løb ud lige før kollisionen, tyder alt på, at han prøvede at afværge kollisionen, og ikke, at han stod på dækket og arbejdede og intet opdagede. Det er som om, at myndighederne vil have lukket sagen hurtigt.  

Chef: Stor usikkerhed om observationer

10. februar 2015 sendte Den Maritime Havarikommission sit udkast til rapporten til den afdøde fiskers enke, Ellen Vinther Poulsen. 16 dage senere sendte havarikommissionen den endelige rapport til enken.

Undersøgelseschefen hos Den Maritime Havarikommission, Øssur Hilduberg, skriver i en e-mail til Fagbladet 3F, at det er rigtigt, at Teddy Bak Nielsen blev observeret på dækket på fiskekutteren kort før forliset. Om ændringen i rapporten om søulykken skriver Øssur Hilduberg:

- Det er havarikommissionens erfaring, at sådanne pludselige og kortvarige observationer er forbundet med stor usikkerhed. Dertil har mange af de involverede vanskeligt med at udtrykke sig på et fremmedsprog, som gør ulykkesfortællingen upræcis. Derfor kan der forekomme ændringer i rapporten, inden den foreligger i sin endelige form.

Undersøgelseschefen forklarer, at oplysningen om, at Teddy Bak Nielsen var iført redningsvest, blev ændret, fordi fiskeren ikke havde redningsvest på, da han blev fundet i vandet 53 minutter efter kollisionen.

Hemmeligholder oplysninger om rapport

Øssur Hilduberg oplyser videre, at Den Maritime Havarikommission besøgte “Rig”, da det maltesiske fragtskib første gang efter ulykken anløb en havn i England fire dage efter kollisionen. Undersøgelsen varede cirka fem timer, oplyser undersøgelseschefen.

Men han vil ikke oplyse, om Den Maritime Havarikommission har talt med det vidne på “Rig”, som så Teddy Bak Nielsen på fiskekutteren lige inden “Inger Maries” forlis. Eller hvem havarikommissionen har talt med af de i alt ni besætningsmedlemmer, der var om bord på “Rig” på tidspunktet for kollisionen.  

Undersøgelseschefen vil heller ikke svare på, om havarikommissionen har et eller flere vidneudsagn om, at fisker Teddy Bak Nielsen stod uden for styrehuset lige inden ulykken, eller hvad det er, der gør, at kommissionen laver en ændring af netop dette punkt i den endelige rapport.

- For at beskytte de involverede personer behandles alle vidneudsagn fortroligt, og havarikommissionen kan derfor ikke komme nærmere ind på, hvilke forklaringer der ligger til grund for rapportens endelige indhold, skriver Øssur Hilduberg til Fagbladet 3F.

- Det er med vilje. Man kan heller ikke se, hvad vores analytiske udgangspunkt er. Man kan lave mange forskellige rapporter om den samme ulykke. Men nu har vi valgt den her, siger undersøgelseschefen til Fagbladet 3F.

Vrede hos familien

Den Maritime Havarikommission skriver i den endelige rapport, at det er sandsynligt, at Teddy Bak Nielsen forud for kollisionen var i gang med at arbejde på dækket på fiskekutteren - og derfor ikke holdt effektivt udkig.

Havarikommissionen skriver også, at den vagthavende styrmand på fragtskibet “Rig” heller ikke holdt ordentligt udkig, at der var manglende brug af radar til anti-kollision, og at “Rig” ikke overholdt sin vigepligt inden kollisionen.

Som følge af dødsulykken fik den vagthavende styrmand på fragtskibet frataget sit sønæringsbevis af de estiske myndigheder.

Teddy Bak Nielsens enke og to døtre er vrede, fordi de føler, at han har fået en del af ansvaret for ulykken.

Havarikommission: Begge parter brød regler

I e-mailen til Fagbladet 3F skriver undersøgelseschef Øssur Hilduberg, at Den Maritime Havarikommission i sin rapport ikke placerer et ansvar for kollisionen.

Han skriver, at begge skibe havde en forpligtelse til at undgå kollisionen. Og at årsagen til kollisionen derfor også skal findes på begge skibe.

- Da hverken “Rig” eller “Inger Marie” effektivt forhindrede kollisionen, handlede de begge i strid med reglerne. Havarikommissionens opgave bestod i at forklare, hvordan det kunne ske, skriver Øssur Hilduberg til Fagbladet 3F.

- Årsagen til, at vi konkluderer, at fiskeren ikke har effektivt forsøgt at manøvrere før kollisionen, er, at AIS-signalet ikke indikerer nogen fart eller kursændring. I øvrigt var fiskeren en erfaren sømand - formodentlig ville han forsøge at dreje skibet og ikke stoppe fremdriften, fordi det ingen effekt har på kort afstand, skriver undersøgelseschefen om fisker Teddy Bak Nielsen.