Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

En opsagt kontrakt med italienere, der skal være med til at bygge Storstrømsbroen, kommer til at koste den norske stat dyrt, viser ny rapport. Lær af nordmændenes fejl, og fyr italienerne nu, siger BAT-kartellet.

Det kommer til at koste den norske stat dyrt, at de valgte at hyre den italienske entreprenør Condotte til at lede et byggeprojekt til milliarder i Oslo.

Det kommer til at koste den norske stat dyrt, at de valgte at hyre den italienske entreprenør Condotte til at lede et byggeprojekt til milliarder i Oslo.

Det fremgår af en intern rapport fra det norske banevæsen, Bane NOR.

LÆS OGSÅ: Italienske brobyggere måtte stoppe byggeri i Oslo: Skyldte 100 millioner kroner væk

Samme entreprenør, Condotte, indgår i det italienske konsortium, der skal bygge Storstrømsbroen i Danmark for 2,1 milliarder kroner.

Byggeriet af Storstrømsbroen er, allerede inden det er gået i gang, ramt af en række skandalesager om korruption, truende konkurs og byggesjusk blandt Storstrømsbroens italienske entreprenører.

Fyret i Norge – stadig med i Danmark

I rapporten fra Norge beskrives det, hvordan Oslos nye prestigeprojekt, Follobanen, bliver både dyrere og senere færdigt end forventet, efter at Bane NOR måtte fyre Condotte fra milliardbyggeriet efter flere byggestop og rod i økonomien.

Risikoen for forsinkelser og øgede omkostninger efter fyringen er således “særlig høj” og “høj”, står der i rapporten.

LÆS OGSÅ: Konkurs efter møde med italiensk brobygger: Vi kunne ikke betale løn til vores ansatte

Bane NOR indrømmer, at fyringen af Condotte fra det norske byggeprojekt kommer til at koste både tid og penge.

- Efter at Follobanen tog kontrakterne fra Condotte, øgede det selvsagt risikoen for højere omkostninger og forsinkelser. Men der var, som vi ser det, en større risiko ved at fortsætte med at søge en løsning med Condotte, skriver Bane NOR’s ledelse i et mailsvar til det norske fagmedie Byggeindustrien.

I Danmark har politikerne bag forliget om Storstrømsbroen også haft mulighed for at afskedige de italienske entreprenører efter en række skandalesager.

Men her valgte både transportminister Ole Birk Olesen (LA) og transportordførerne fra V, K, LA, DF, S, R og SF at holde fast i italienerne på Storstrømsbroen.

LÆS OGSÅ: Bro-skandalen: Politikere undlod at smide italienere ud

- Jeg er tryg ved, at det er de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen. De er kommet med det bedste tilbud, og derfor tror jeg, at vi får den bedst mulige bro for de penge, vi har til rådighed, sagde transportminister Ole Birk Olesen til Fagbladet 3F.

BAT-kartellet: Vi må lære af nordmændene

Ifølge Gunde Odgaard fra byggeriets paraplyorganisation, BAT-kartellet, så burde vi lære af vores norske naboer.

- Det siger sig selv, at et byggeprojekt bliver både dyrere og forsinket, når man smider hovedentreprenøren ud. Men de norske statsbaner har indset, at det ville blive endnu dyrere og mere forsinket at fastholde de her italienere på byggeprojektet, siger han.

LÆS OGSÅ: Dansk byggegigant: Storstrømsbroen bliver næppe færdig til tiden

Derfor mener han også, at man med rette kan forvente at danske politikere og den statslige bygherre Vejdirektoratet når til samme konklusion.

- Alle problemerne i Norge viser bare, hvor vigtigt det er at vælge rigtigt i første omgang, når man udpeger hovedentreprenøren på et så stort projekt.

LÆS OGSÅ: Eksperter: Kan koste 100 millioner at slippe ud af kontrakt med italienere

- Jeg kan ikke opfodre nok til, at vi bider i det sure æble og starter hele Storstrømsbro-projektet forfra med nye hovedentreprenører. For mig at se er det den eneste måde, vi sikrer, at vi får bygget en bro, der bliver færdig og ordentlig - også selvom det må koste os nogle millioner kroner ekstra, siger Gunde Odgaard.

Ramt af flere korruptionssager

Fagbladet 3F har tidligere afsløret, hvordan Condotte ikke bare har haft utrolig svært ved at overholde sine forpligtelser på byggeprojektet i Norge. 

Den italienske entreprenør er også indblandet i flere sager om korruption og bestikkelse.

Senest måtte firmaets bestyrelsesformand forlade sin post, efter at han blev anholdt for bestikkelse på et byggeprojekt på Sicilien.

LÆS OGSÅ: Ny skandale på Storstrømsbroen: Topchef anholdt i korruptionssag

Alligevel har Vejdirektoratet indtil videre valgt at lade Condotte forblive en del af kontrakten på byggeriet af Storstrømsbroen, selvom firmaets rolle er nedskrevet betragteligt.

Over for Fagbladet 3F oplyser Vejdirektoratet, at de er bekendt med sagen fra Norge, men at de ikke har nogen kommentarer.