Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Politikerne havde mulighed for at udelukke korruptionsmistænkte italienere fra at bygge Storstrømsbroen, men transportministeren fastholder, at italienerne er de rigtige til opgaven.

Se interview med transportministeren øverst i artiklen.

Et verserende italiensk retsopgør om korruption og bestikkelse er ikke nok til at fravælge to italienske entreprenører og finde nogle andre til at bygge Storstrømsbroen.

Det fastslår transportminister Ole Birk Olesen (LA) i dag efter et møde med Folketingets Transportudvalg.

LÆS OGSÅ: Italiensk firma får sparket fra Storstrømsbroen

- Vi tager udgangspunkt i, om firmaerne er dømt for noget eller ej. Og der er ikke nogen dom i den her sag. Hvis der havde været det, så ville man kunne have udelukket firmaerne.

- Jeg er tryg ved, at det er de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen. De er kommet med det bedste tilbud, og derfor tror jeg, at vi får den bedst mulige bro for de penge, vi har til rådighed, siger Ole Birk Olesen til Fagbladet 3F.

Det italienske konsortium, der har vundet kontrakten på Storstrømsbroen, var oprindelig en trio, men i går, onsdag, blev et af selskaberne sparket ud, fordi de er på randen af konkurs og ikke kan betale deres regninger.

Kunne have fravalgt italiensk konsortium

Det fravalgte selskab, Condotte, er sammen med det tilbageblevne firma Grandi Lavori Fincosit viklet ind i en stor skandalesag om korruption og bestikkelse for millioner af euro. En sag der stadig kører i det italienske retssystem.

LÆS OGSÅ: Italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Danmarks tredjestørste bro

Kammeradvokaten, der har rådgivet Vejdirektoratet og politikerne om de juridiske muligheder i det kaotiske forløb omkring Storstrømsbroen, konkluderer i en redegørelse, at man godt kan udelukke hele det italienske konsortium og finde en anden hovedentreprenør til brobyggeriet.

Men den mulighed har transportministeren og partierne bag aftalen om Storstrømsbroen set bort fra.

- Hvorfor udelukkede I ikke italienerne?

- Fordi de havde det bedste tilbud. Vi ønsker at få den bedst mulige bro med en stor sikkerhed for projektet og til den bedst mulige pris. Det er en enig forligskreds, som synes, at det fortsat er det bedste tilbud.

Afviser ikke erstatningssager

Fagbladet 3F erfarer, at manøvren med at skubbe et firma ud af det vindende konsortium, ændrer så meget på Vejdirektoratets oprindelige udbudskonkurrence, at det åbner en dør på klem for søgsmål og erstatningssager fra de øvrige entreprenører, der kæmpede om milliardkontraken på den nye bro.

LÆS OGSÅ: Bro-skandalen: Politikere undlod at smide italienere ud

Det afviser transportministeren ikke.

- Det kan man aldrig vide. Det er billigt at lave en klage. Men vi føles os trygge ved, at vi har truffet en korrekt beslutning, som ikke kan omstødes, siger han.

Med på mødet i dag var også chefer fra Vejdirektoratet. De siger til Fagbladet 3F, at de nu har brug for ro, inden de vil finde den endelige dato, hvor repræsentanter for firmaerne Itinera og Grandi Lavori Fincosit skal komme til Danmark og skrive under på kontrakten på Storstrømsbroen til en værdi af 2,1 milliarder kroner.