Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Italiensk firma, der skal bygge Storstrømsbroen, løb pludselig tør for penge på milliardbyggeri i Norge og endte med at skylde 100 millioner norske kroner væk. En katastrofe, hvis det samme sker på Storstrøms-projektet, advarer LO Lolland-Falster.

Den italienske storentreprenør Condotte måtte indstille sit byggeri til 3,3 milliarder norske kroner for det norske banevæsen, Bane NOR, da pengene slap op.
FOTO: Bane NOR

Et af de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, måtte indstille et milliardbyggeri af en tunnel- og togbane i Oslo, da de efter flere sager om forsinket betaling skyldte deres underentreprenører 100 millioner norske kroner.

Omkring 20 underentreprenører på byggeriet holdt krisemøder med det italienske selskab Condotte, og flere standsede arbejdet helt som følge af gælden.

Det betød, at maskinerne på Condottes del af byggeriet til 3,3 milliarder norske kroner stod stille i en periode henover sommeren 2017.

Først efter bygherren Bane NOR - som er Norges svar på Banedanmark - pålagde det italienske selskab at betale sine regninger, kom der gang i tunnelbanen igen.

- Det er korrekt, at Condotte havde en anstrengt økonomi, og at der var underleverandører til Condotte på vores projekt, som ikke fik den betaling, de skulle, fortæller Per David Borenstein, projektdirektør i Bane NOR til Fagbladet 3F.

- Konsekvensen var, at nogle af underleverandørerne stoppede med at arbejde, og at byggeriet standsede i et stykke tid, uddyber han.

LÆS OGSÅ: Trækker i håndbremsen: Minister udsætter underskrift på aftale om ny Storstrømsbro

Condotte bekræfter over for Fagbladet 3F, at de havde problemer med at betale regningerne til underleverandører på det norske byggeri sidste sommer.

De understreger samtidig, at byggeriet følger tidsplanen nu.

- Der har været nogle meget korte forsinkelser i betalingerne i Norge for nogle måneder siden. Condotte havde sidste sommer nogle likviditetsproblemer, fordi vi ikke fik store tilgodehavender fra kunder hentet hjem, skriver Condotte i et mailsvar til Fagbladet 3F.

Condotte er et af de tre italienske firmaer, der har vundet entreprisen på Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen, til en samlet pris på 2,1 milliarder kroner.

I forvejen er Condotte og et andet firma i konsortiet trukket ind i et retsdrama i Italien, som Fagbladet 3F tidligere har beskevet.

Her skal de to firmaer Condotte og Grandi Lavori Fincosit i februar forsvare sig i en sag om korruption og bestikkelse for millioner.

Efter Fagbladet 3F’s afsløringer valgte transportminister Ole Birk Olesen (LA) kort før jul at udsætte underskriften på kontrakten om Storstrømsbroen med det italienske konsortium og i stedet sætte en undersøgelse af firmaerne i gang hos Kammeradvokaten.

Penge gik til andre byggeprojekter

Ifølge Bane NOR skyldes problemerne i Norge ikke, at Condotte ikke tjente penge på at bygge den såkaldte Follobanen, som er Norges hidtil største transportbyggeri til i alt 25 milliarder kroner.

Faktisk havde det italienske selskab ifølge Bane NOR et fint overskud på byggeriet af togbanen i Oslo, hvor Condotte står for to af de fem totalkontrakter.

I stedet var det problemer med finanserne på andre byggeprojekter i verden, som gav Condotte økonomiske problemer på sit norske byggeri, fortæller Per David Borenstein.

- Årsagen til de økonomiske problemer for Condotte i Norge var, at Condotte brugte pengene betalt fra Bane NOR på andre projekter. Resultatet var, at leverandørerne ikke fik betaling, som de skulle have, siger projektdirektøren til Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Vejdirektoratet ‘googlede’ italienske brobyggere

Det fik Bane NOR til at indføre nye regler for Condotte, som blev pålagt at beholde betalingen for projektet på en norsk bankkonto, som Follobanens daværende projektdirektør forklarede til det norske fagmedie bygg.no.

Samtidig måtte det italienske firma love, at de i fremtiden ville betale deres norske underentreprenører først.

- På baggrund af det, der skete i sommer, så følger vi ekstra godt med i, hvordan det går med Condotte. Det foregår som en overvågning af projektet og deres situation, fortæller Per David Borenstein fra Bane NOR.

Gik konkurs efter manglende betaling

Ifølge Eirik Næss fra fagforeningen Norsk Arbeidsmandsforbund fik de manglende betalinger fra Condotte konsekvenser for flere firmaer og deres ansatte:

- Der var en underentreprenør, som gik konkurs. De måtte lukke firmaet, fordi de ikke fik betaling fra Condotte og derfor ikke havde penge til at betale deres ansatte løn. Andre firmaer på projektet måtte sende ansatte hjem uden løn i en periode, fortæller han.

LÆS OGSÅ: Eksperter: Kan koste 100 millioner at slippe ud af kontrakt med italienere på Storstrømsbro

I det hele taget er problemerne på Follobanen unikke i Norge, forklarer Eirik Næss:

- Vi har aldrig før oplevet, at så mange firmaer slet ikke får betaling for deres arbejde og derfor vælger at standse arbejdet, fordi hovedentreprenøren ikke betaler sine regninger.

LO-formand: Oslo-skandale ville forårsage mange konkurser på Storstrømsbroen

Sagen fra Oslo får formanden for LO Lolland-Falster til at frygte, at noget lignende kan ramme de lokale entreprenører og ansatte, der ellers har glædet sig til at bygge Storstrømsbroen.

- Lolland-Falster er et område i opsving efter mange års krise, og vores firmaer er stadig meget sårbare. Det ville derfor være en katastrofe for os, hvis en hovedentreprenør på Storstrømsbroen pludselig stoppede med at betale sine regninger til underentreprenørerne. Det ville koste vores entreprenører livet, siger Jørgen Erik Kozak Nielsen.

- Jeg skal ikke male fanden på væggen, men hvis vi får de samme tilstande her som på byggeriet i Oslo, vil vi opleve mange konkurser, siger han.

Condotte er et af de tre selskaber, der skal bygge Storstrømsbroen - et projekt til 2,1 milliarder kroner.
Condotte er et af de tre selskaber, der skal bygge Storstrømsbroen - et projekt til 2,1 milliarder kroner. FOTO: Vejdirektoratet

Vejdirektoratet kendte til sagen

Hos Vejdirektoratet fortæller anlægschef Erik Stoklund Larsen, at han efter sagen om de ubetalte regninger på Follobanen-projektet var i kontakt med den norske bygherre og hørte om problemerne med Condotte.

Vejdirektoratet henvendte sig dog ikke til Condotte for at spørge til de manglende betalinger til underleverandørerne.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbro: Politikere kræver tjek af italienske brobyggere

- Det er ikke ønskværdigt for nogen. Men det er et aftaleforhold mellem to parter, som vi som bygherre ikke har indblik i.

- Vi kan ikke sikre os, at vi ikke kommer til at stå i en lignende situation på Storstrømsbroen. Hvis det skulle ske, så vil jeg gå til konsortiet og høre, hvad der foregår, siger Erik Stoklund Larsen.

Han fortæller også, at Vejdirektoratet har undersøgt regnskaberne for de tre firmaer i det italienske konsortium.

Vejdirektoratet har i udbuddet på Storstrømsbroen også haft et ‘robusthedskrav’ om, at firmaerne sammenlagt skal have en omsætning på fem milliarder kroner.

På samme måde understreger Condotte i sit mailsvar til Fagbladet 3F, at de ikke mener, at en situation som i Norge kan forekomme på byggeriet i Danmark, fordi det her er et konsortium med tre firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: To af tre italienske brobyggere er ikke mafiahvidlistet

På torsdag skal transportministeren fremlægge en undersøgelse fra Kammeradvokaten af Condotte og deres partnerselskab Grandi Lavori Fincosit for Folketingets Transportudvalg.

Først herefter skal det afgøres, om de tre italienske selskaber kan godkendes til at skrive under på kontrakten om at bygge Storstrømsbroen, eller om en anden løsning skal i spil.

Storstrømsbroen bliver Danmarks tredjestørste bro efter Storebælt og Øresundsbroen.