Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Norsk byggefirma havde 2,3 millioner norske kroner i klemme hos italienske Condotte, der skal bygge Storstrømsbroen i Danmark. Firmaet endte med at erklære sig konkurs, fortæller virksomhedsleder.

Italienske Condotte, som også skal bygge Storstrømsbroen, har vundet to af totalenterpriserne på Norges hidtil største transportprojekt. Det er ikke forløbet uden problemer.
FOTO: Bane NOR

Et norsk byggefirma, der arbejder på Norges hidtil største transportprojekt - Follobanen - slog sig hårdt på mødet med den italienske hovedentreprenør Condotte og måtte til sidst dreje nøglen om.

Condotte, der er et af de tre italienske firmaer, der er udpeget til at bygge den nye Storstrømsbro i Danmark, kunne nemlig ikke betale sine regninger til tiden, og den norske underleverandør kunne til sidst ikke aflønne sine ansatte.

Det fortæller Tron Nytrøen, der var daglig leder i det norske byggefirma Mitas, der blev erklæret konkurs i juni i år.

- Vi tabte hele tiden penge på vores kontrakt med Condotte. Da de også holdt deres betalinger tilbage, kunne vi ikke udbetale løn til vores ansatte, og vi så ikke nogen anden udvej end at erklære Mitas konkurs, siger Tron Nytrøen til Fagbladet 3F.

Han understreger, at konkursen ikke alene skyldes Condottes manglende betalinger, men at det var en stærk medvirkende årsag.

Kæmpeprojekt sat på pause

Fagbladet 3F kan i dag fortælle, at et milliardbyggeri i Norge blev indstillet i en periode i sommeren 2017, og at firmaer nedlagde arbejdet, fordi Condotte havde en ubetalt gæld på 100 millioner norske kroner til sine underleverandører.

Condotte har vundet to store totalentrepriser på tunnel- og togbanen Follobanen, der i alt kommer til at koste 3,3 milliarder norske kroner.

Læs også: To italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Danmarks tredjestørste bro

Ifølge Eirik Næss fra fagforeningen Norsk Arbeidsmandsforbund måtte flere firmaer på kæmpeprojektet sende ansatte hjem uden løn i en periode.

Forsinkede eller manglende betalinger er en alvorlig sag i byggebranchen, fordi der løbende skal afregnes med underleverandører, aflønnes medarbejdere og betales for materialer.

Havde 2,3 millioner i klemme hos Condotte

Det norske byggefirma Mitas, der endte med at gå konkurs, havde i to omgange sammenlagt 2,3 millioner norske kroner i klemme hos italienske Condotte.

- Første gang, Condotte ikke betalte os, var i marts 2017. Det var 1,1 millioner kroner. Pengene kom først efter tre-fire uger, hvor vi ikke kunne betale vores regninger, blandt andet vores skattebetaling, 

- Igen i juni kom pengene ikke som aftalt. Det var 1,2 millioner, og de penge fik vi aldrig, fordi bostyret (kuratoren, red.) overtog administrationen af selskabet, siger Tron Nytrøen til Fagbladet 3F.

Storstrømsbroen: Politikere kræver nødudgang i kontrakt

Mitas er i dag genrejst som selskab, men med en anden struktur og færre ansatte end før mødet med den italienske storentreprenør.

Tron Nytrøen fortæller, at han fik et indtryk af et meget topstyret firma.

- Jeg hørte meget positivt om de ledelsen i Condottes norske selskab. Men de havde reelt ingen indflydelse på ledelsen af projektet, fordi det blev styret meget stramt fra Italien. Det virkede, som om alle beslutninger blev taget i Rom.

- Vi kunne mærke, at de har en helt anden kultur og en helt anden måde at gøre tingene på. Det var en meget hierarkisk tilgang, som ikke passer godt i Norge, og jeg kan forestille mig, at den heller ikke passer godt ind i Danmark, siger Tron Nytrøen.

Undersøges af Kammeradvokaten

I Danmark er Kammeradvokaten lige nu ved at undersøge det italienske konsortium, der skal bygge Storstrømsbroen.

Læs også: Trækker i håndbremsen: Minister udsætter underskrift på aftale om ny Storstrømsbro

Kontrakten på Storstrømsbroen blev udskudt, efter at Fagbladet 3F i december kunne afsløre, at Condotte og et af de andre selskaber i konsortiet skal forsvare sig i et igangværende retsopgør om korruption og bestikkelse i Italien.

 Condotte bekræfter i et svar på mail, at selskabet havde nogle “meget korte” forsinkelser på betalinger til underleverandører på projektet i Norge.

- Men byggeriet kører efter tidsplanen.

- Condotte havde sidste sommer nogle likviditetsproblemer, fordi vi ikke fik store tilgodehavender fra kunder hentet hjem, skriver Condotte.

Firmaet skriver også, at noget tilsvarende ikke kan ske i Danmark, fordi det her er et konsortium med tre firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen.