Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Transportordførere vil have mulighed for at komme ud af bro-kontrakt med italienske firmaer, der skal forsvare sig i sag om korruption i Italien. Muligt at lave klausul om udelukkelse, siger eksperter.

De tre italienske selskaber, der skal bygge Storstrømsbroen, lover nu, at de kan klare projektet til 2,1 milliarder kroner. Et af firmaerne er ellers i fare for at gå konkurs.
FOTO: Vejdirektoratet

Hvis Vejdirektoratet lader to italienske byggefirmaer, der skal forsvare sig i en verserende sag om korruption i Italien, stå for opførslen af Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen, vil flere transportordførere have indbygget en nødudgang i kontrakten.

- Når der er faldet afgørelse i sagen med de italienske firmaer, skal vi have en mulighed for at komme ud af kontrakten. Vi skal ikke risikere at hænge på en kontrakt med et firma, der ikke er til at arbejde sammen med, siger SF’s transportordfører, Karsten Hønge, til Fagbladet 3F.

Karsten Hønge.
Karsten Hønge. FOTO: Claus Bonnerup/Polfoto

- Vi kan se, hvad der er sket på andre byggerier, hvor der kommer italienske hovedentreprenører til Danmark. Derfor må vi ikke stå i en situation, hvor vi mangler handlemuligheder, siger ordføreren, der kræver en såkaldt musefældeklausul, som kan ophæve kontrakten med de italienske firmaer.

Karsten Hønge vil nu samle ordførerne i det magtfulde transportudvalg for at undersøge, hvordan det kan lade sig gøre.

Han har opbakning fra Socialdemokratiet og Enhedslisten.

Brobyggere skal forsvare sig i sag om korruption

Det er Vejdirektoratet, der er bygherre på den nye Storstrømsbro. Den har et prisskilt på 2,1 milliarder kroner.

Fagbladet 3F har tidligere afsløret, at to af de tre italienske entreprenørerfirmaer, der har vundet kontrakten på broen, skal forsvare sig i et igangværende retsopgør i Italien oven på en kæmpe korruptionsskandale i Venedig.

Condotte og Grandi Lavori Fincosit, som de to firmaer hedder, er heller ikke på de italienske myndighedernes hvidliste over firmaer, der er clearet for mistanke om mafiainfiltration.

Efter et møde med transportudvalget i december besluttede transportminister Ole Birk Olesen (LA) at udskyde kontraktindgåelsen med de italienske brobyggere og satte Kammeradvokaten til at undersøge sagen.

Eksperter: Muligt at lave nødudgang

Ifølge Morten Qvist Fog, der er chefkonsulent i Dansk Industri og specialist i udbudslovens bestemmelser om udelukkelsesgrunde, er det muligt for Vejdirektoratet at sikre sig en vej ud af kontrakten med det italienske konsortium. 

- Hvis der falder en endelig dom, så er det noget, der kan tages højde for. Vejdirektoratet kunne have lavet en klausul om, at kontrakten ophæves, hvis vinderen af ordren i kontraktperioden får en dom for nogle givne forhold.

- I tilfældet her kan det eksempelvis være, hvis ordrevinderen får en endelig dom for korruption, der kan stille spørgsmålstegn ved virksomhedens egnethed. Sådan en klausul er der i nogle kontrakter. Det kan være en slags nødudgang for ordregiveren, siger Morten Qvist Fog.

Han understreger, at en sådan kontraktklausul skal ligge i forlængelse af linjen i udbudsprocessen, og at en virksomhed skal have mulighed for at vise, at de har rettet op på de forhold, der strider mod kontraktens betingelser. I udbudsloven kaldes det “self-cleaning”.

Lektor og forsker i udbudsret ved Syddansk Universitet Carina Risvig Hamer er enig i vurderingen.

Kan gå efter mildere sanktioner

- Vejdirektoratet kan godt medtage en klausul, der giver mulighed for at bortvise det italienske konsortium, hvis de bliver dømt eller får tildelt en bøde fra en domstol, siger Carina Risvig Hamer.

Forskeren vurderer, at Vejdirektoratet efter oplysningerne om den verserende retssag i Italien vil være meget opmærksom på at medtage sanktionsmuligheder i det tilfælde, at et af de italienske selskaber må indgå forlig eller taber deres sag.

Det vil dog højst sandsynligt være mildere sanktioner end ophævelse af kontrakten, vurderer Carina Risvig Hamer.

- Vejdirektoratet har formentlig ikke lyst til at smide hovedentreprenøren ud og forsinke et så stort og dyrt projekt. Det kan blive meget kompliceret for dem, hvis byggeriet er gået i gang. Det kan være krav om self-cleaning eller bodbetaling, siger hun.

Udelukkelse skal være sanktionsmulighed

Socialdemokratiet og Enhedslisten mener, at Vejdirektoratet skal have mulighed for at ophæve Storstrøms-kontrakten med det italienske konsortium. Dansk Folkeparti og Venstre afviser ikke muligheden for sanktioner, men vil afvente Kammeradvokatens undersøgelse af sagen, der præsenteres på torsdag. 

Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokratiet:

Rasmus Prehn.
Rasmus Prehn. FOTO: Jonas Olufson/Polfoto

- Vi skal stille alle de ekstra krav, vi kan, for at forhindre, at vi skal arbejde med et firma, der er involveret i korruption. Vi skal ikke ende i en situation med anløbne typer på et så vigtigt projekt.

- Det er en god idé at give mulighed for opsige samarbejdet, hvis det kan lade sig gøre. Men selvfølgelig på en måde, så det kan lade sig gøre at få bygget broen.

 

Finn Sørensen, beskæftigelsesordfører for Enhedslisten:

Finn Sørensen.
Finn Sørensen. FOTO: Jens Dresling/Polfoto

- Med vores erfaring med italienske firmaer i Danmark er det helt fornuftigt at stille krav om en række sanktionsmuligheder, som Vejdirektoratet kan sætte i værk, hvis en af de italienske virksomheder bliver dømt for forhold, der er omfattet af udelukkelsesgrundende (erhvervskriminalitet, red.).

- Udelukkelse fra byggeriet bør være den ultimative sanktion. Det skal ikke være en sanktion, som automatisk udløses. Men Vejdirektoratet skal have muligheden. 

Kim Christiansen, transportordfører for Dansk Folkeparti:

Kim Christiansen.
Kim Christiansen. FOTO: Katinka Hustad/Polfoto

- Hvis man stadig agter at indgå den her kontrakt, må næste skridt være at sørge for, at vi kan sikre os, hvis der kommer flere sager løbende. Det er der en risiko for.

- Vi må have Vejdirektoratet og transportministerens oplæg til, hvad de har tænkt sig at gøre. Det er noget, vi skal diskutere, når vi får Kammeradvokatens vurdering af sagen.

 

Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre:

Kristian Pihl Lorentzen.
Kristian Pihl Lorentzen. FOTO: Jens Dresling/Polfoto

- Vi skal værne om de principper, vi hylder i Danmark. Her gider vi ikke have noget med korruption at gøre. Det kan meget vel være en løsning, at vi garderer os mod eventualiteter.

- Vi skal være forudseende, men det er et spørgsmål om jura, og jeg vil ikke foregribe begivenhederne. Vi vil nøje granske, hvad Kammeradvokaten kommer med, og følge de råd.

Vejdirektoratet ikke afvisende

Anlægschef i Vejdirektoratet Erik Stoklund Larsen forklarer, at det er en løbende proces, når der skal indgås kontrakt på store infrastrukturbyggerier.

- Vi kan arbejde med kontraktudkastet med modparten op til det øjeblik, hvor der skrives under, siger Erik Stoklund Larsen.

Han vil afvente redegørelsen fra Kammeradvokaten, som også kan indeholde anbefalinger til kontrakten, men er åben over for en “eksklusionsparagraf”:

- Det er klart, at situationen giver anledning til at arbejde med at få en formulering ind i kontrakten, så vi har styr på, hvad der skal ske, hvis høringerne i Italien skulle ende i en dom over et firma, der omhandler udelukkelsesgrundene (erhvervskriminalitet, red.).

- Jeg kan godt se for mig, at det kan blive en eksklusionsparagraf, siger Erik Stoklund Larsen.