Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Kun et af de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, er clearet for mafiarelationer på de italienske hvidlister.

Den nye Storstrømsbro er skandaleramt, allerede inden første spadestik er taget.
FOTO: Vejdirektoratet

To af de tre italienske entreprenørfirmaer, der skal bygge den nye Storstrømsbro, står ikke opført på den italienske ‘white list’ over firmaer, der er renset for mafiamistanke.

Det viser en gennemgang af de italienske hvidlister, som Fagbladet 3F har lavet.

Det er de enkelte præfekturer i Italiens mange provinser, der administrerer hvidlisterne. 

Hvidlisten er lavet som et redskab, så firmaer i den italienske bygge- og anlægsbranche, der gennem lang tid har været en yndet scene for organiserede kriminelle, kan bevise, at de ikke er infiltreret af mafiaen eller involveret i korruption, bestikkelse m.m.

Læs også: Vejdirektoratet ‘googlede’ efter negativ omtale af italienske brobyggere

Det er de italienske myndigheder, heriblandt politi, skattevæsen og domstole, der undersøger de firmaer, der ansøger om at komme på hvidlisten. En optagelse på hvidlisten gælder i et år og skal herefter fornyes.

At et firma ikke står opført på den italienske hvidliste betyder ikke, at det er korrupt eller involveret i mafiaaktiviteter.

Dokumentation: Link til italiensk hvidliste

Minister venter med underskrift

Fagbladet kunne tidligere på ugen fortælle, at de to Storstrømsbro-firmaer Grandi Lavori Fincosit og Condotte skal forsvare sig i en igangværende korruptionsskandale, der er ved at blive oprullet i det italienske retssystem.

Det fik i går transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at udsætte den endelige kontraktindgåelse på Storstrømsbroen, der skal bygges for 2,1 milliarder skattekroner.

Det er de samme to firmaer, der ikke er på hvidlisten i Rom, hvor de har hovedsæde.

Fagbladet 3F har været i kontakt med det italienske antikorruptionsagentur ANAC (Autoritá Nazionale Anticorruzione).

Skal mafiacleares for at bygge for den italienske stat

Her forklarer en talsmand, at det i Italien er et krav, at firmaer skal stå på hvidlisten for at kunne byde på offentlige byggeprojekter.

- Hvis et firma ikke er på hvidlisten, skal de indhente et antimafiacertifikat fra myndighederne, hver gang de er med i et offentligt udbud til over 150.000 euro, skriver ANAC.

Vejdirektoratet har - som Fagbladet 3F tidligere har fortalt - imidlertid hverken krævet af de italienske byggefirmaer, at de skal være på hvidlisten eller have antimafiacertifikat.

Netop Vejdirektoratets manglende indsats for at undersøge de italienske firmaer har vakt kritik fra politisk side.

- Når de italienske myndigheder har lavet et effektivt system, der kan skille fårene fra bukkene, så kan det ikke være rigtigt, at vi ikke bruger det redskab, når italienske firmaer skal byde på store offentlige opgaver i Danmark, siger Enhedslistens beskæftigelsesordfører, Finn Sørensen.

Minister: Kan sagtens kræve særlig dokumentation

Ifølge erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kan en dansk bygherre godt stille krav om en særlig form for dokumentation af en leverandør i et offentligt udbud.

- Hvis en dansk ordregiver kræver, at tilbudsgiver ikke må have været straffet for eller involveret i mafiaforhold, så skal tilbudsgiver aflevere dokumentation herfor. Det kan man gøre gennem det europæiske informationssystem eCertis, skriver Brian Mikkelsen i et svar på mail.

Antimafiacertifikatet er netop et af de dokumenter, som den italienske stat har placeret i eCertis og anbefaler andre EU-lande at indhente, når de hyrer et italiensk selskab til at udføre en offentlig opgave.

Erhvervsministeriet administrerer udbudsloven, som regulerer, hvem der kan byde på opgaver i det offentlige, og hvad der kræves af dem.

De to firmaer, der ikke står på den italienske hvidliste, har begge ansøgt om at komme på listen i præfekturet i Rom, hvor de har hovedsæde.

Condotte 27. april 2015 og Grandi Lavori Fincosit 14. august i år.

Begge firmaer er ‘under undersøgelse’ i hvidliste-systemet.

Italienske brobyggere skal også bygge supersygehuse

Det tredje firma i det italienske konsortium, Itinera, blev godkendt på listen 5. december i år efter at have været ‘under undersøgelse’ i mere end tre år.

Itinera vandt tirsdag - samme dag som underskriften på Storstrømsbroen blev udskudt - kontrakten om at bygge det nye Odense Universitetshospital. De er også blandt de fire prækvalificerede totalentreprenører på det nye Universitetshospital Køge.

Fagbladet 3F har tidligere forelagt oplysningerne om de italienske hvidlister for Vejdirektoratets projektchef for Storstrømsbroen, Niels Gottlieb.

Her bekræftede Niels Gottlieb, at han ikke havde set hvidlisten, og at et italiensk firma godt kan bygge for den danske stat uden at være på hvidlisten eller have et antimafiacertifikat.

Læs også: Eksperter: Kan koste 100 millioner kroner at slippe ud af kontrakt med italienere

Vejdirektoratet oplyser nu, at de ikke har yderligere kommentarer til sagen, da de afventer den undersøgelse, Kammeradvokaten er i gang med af Storstrømsbro-projektet.

Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar fra de tre italienske firmaer.

Opdateret 25. december:

Det italienske byggefirma Itinera, der tidligere på måneden blev optaget på den italienske hvidliste efter at have været ‘under undersøgelse’ i mere end tre år, er vendt tilbage med en kommentar.

- Tre år kan virke som lang tid, men man skal tænke på de mange aktiviteter og områder, som Itinera er involveret i, og det er ikke unormalt med lange behandlingstider i Italien, skriver en repræsentant for firmaet.

Han skriver også, at Itinera har et såkaldt antimafia-certifikat fra de italienske myndigheder.