Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det kan koste statskassen et trecifret millionbeløb, hvis italienske entreprenører bliver frataget retten til at bygge Storstrømsbroen, forklarer eksperter. Men det kan blive lige så dyrt at skrive under med italienerne.

Uanset om Vejdirektoratet giver kontrakten på Storstrømsbroen til de italienske entreprenører eller giver den til andre, så kan de stå over for en ekstra omkostning på et trecifret millionbeløb.
FOTO: Vejdirektoratet

Det kan blive en endog rigtig dyr fornøjelse for statskassen, at Vejdirektoratet pegede på tre italienske firmaer til at bygge Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen.

Det mener Carina Risvig Hamer, ekspert i udbudsret på Syddansk Universitet, efter at Fagbladet 3F kunne afsløre, at to af de tre firmaer, der skal bygge broen, lige nu står midt i en korruptionssag i Italien.

Afsløringen fik tirsdag transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at udsætte underskriften af kontrakten med det italienske konsortium indtil korruptionssagen er undersøgt nærmere.

Det kan ministeren sagtens gøre uden at forbryde sig mod reglerne om store udbud. Men vælger ministeren at trække stikket helt og tage kontrakten om Storstrømsbroen helt fra det italienske konsortium, så opstår problemerne, fortæller Carina Risvig Hamer.

- Hvis Vejdirektoratet ikke vælger at tildele kontrakten til de italienske entreprenører på grund af det her, er det et slag på tasken, og det kan det komme til at koste dem et trecifret millionbeløb, siger hun.

Professor i offentlige udbud Ole Helby Petersen fra RUC kan ikke vurdere det juridiske indhold i den konkrete sag, men siger dog generelt:

- Det er en alvorlig sag for Vejdirektoratet, uanset om de vælger at give ordren til firmaerne fra Italien eller vælger at annullere udbuddet, forklarer han og uddyber, at begge dele kan få store økonomiske konsekvenser.

Pest eller kolera for millioner

Det er Klagenævnet for Udbud, der fungerer som uafhængig instans herhjemme, som skal afgøre tvister mellem en tilbudsgiver og en bygherre i tilfælde af, at en aftalt kontrakt aldrig bliver skrevet under.

Og får italienerne medhold i, at der ikke var nogen tunge juridiske grunde til at fratage dem byggeriet af Storstrømsbroen, som er en opgave til 2,1 milliarder kroner, så er kompensationen også tilsvarende høj.

- Erstatningen skal jo afspejle størrelsen på byggeriet. Så man plejer at sige, at tilbudsgiveren skal have, hvad der svarer til overskuddet på opgaven tilbage. Og i dette tilfælde ville det formentlig ligge på over 100 millioner kroner, siger Carina Risvig Hamer.

Læs også: To italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Danmarks tredjestørste bro

Derfor kunne den mest oplagte løsning for Vejdirektoratet måske lyde til at være at lade italienerne beholde opgaven med at bygge Storstrømsbroen - på trods af, at styrelsen nu ved, at der er en sag om korruption, som to af de italienske entreprenører skal forklare sig i om få dage.

Men så kommer de næste problemer.

Regler kan tvinge Storstrømsbroen i hænderne på italienere

- Først skal Vejdirektoratet finde ud af, om konsortiet har overholdt de såkaldte obligatoriske udelukkelsesgrunde, der står i EU’s udbudsregler, forklarer Carina Risvig Hamer.

I reglerne står der blandt andet, at man ikke må tildele en opgave til en entreprenør, der er ramt af korruption eller bestikkelse i firmaet eller ledelsen inden for en fireårig periode.

Men da Storstrømsbroen blev udbudt efter gamle regler, så er kravene lidt mindre strikse. Her skal selve firmaerne være dømt for noget ulovligt, før det er et krav, at de skal smides på porten.

Læs også: Storstrømsbroen: Vejdirektoratet “googlede” efter negativ omtale af italienske brobyggere

Det kunne altså tyde på, at Vejdirektoratet kan hævde at have overholdt reglerne ved at give buddet til de italienske entreprenører på trods af korruptionssagen i baglandet. Medmindre firmaerne bliver dømt inden kontrakten underskrives.

- Det er et åbenlyst paradoks ved udbudsreglerne, at man nogle gange kan ende med at komme i konflikt med den sunde fornuft - og tildele opgaver til virksomheder med en mulig fortid med problematiske sager, forklarer Ole Helby Petersen.

Andre konsortier kan også klage

Tilbage står tre store konsortier, der også har budt på at bygge Storstrømsbroen, men tabt til det italienske konsortium.

De tre tabere kan også vælge at køre en sag i Klagenævnet for Udbud, hvis de føler, at de blev uretfærdigt fravalgt i processen, hvilket igen kan ende med at koste Vejdirektoratet rigtig mange penge.

- Man kan sige, at før denne sag brød ud, så kunne Vejdirektoratet sagtens have skrevet under og bagefter hævdet, at de handlede i god tro. Men nu hvor de ved, at nogle af firmaerne i det italienske konsortium står i denne sag, så bør de som minimum sikre sig, at de har fået tilstrækkelige oplysninger fra virksomhederne, forklarer Carina Risvig Hamer.

Læs også: Trækker i håndbremsen: Minister udskyder underskrift af aftale om Storstrømsbroen

Én ting er hun dog sikker på:

- Der er nok ikke nogen, der holder tidlig juleferie i Vejdirektoratet i år. Jeg tænker, at de sidder og regner på det hele lige nu, siger Carina Risvig.

Ole Helby Petersen understreger, at han i artiklen taler i generelle termer og ikke kan tage stilling til Vejdirektoratets eller de italienske firmaers skyld eller uskyld i udbudsprocessen.