Gå til hovedindhold
Storstrømsbroen kan ende med at blive både dyrere, dårligere i kvalitet og senere færdig end Vejdirektoratet håber, vurderer viceadm. direktør i Per Aarsleff A/S, Lars M. Carlsen. Han får støtte fra Dansk Byggeri.

Både Dansk Byggeri og storentreprenøren Per Aarsleff, der var med i udbuddet om at bygge Storstrømsbroen, kritiserer Vejdirektoratet for at vælge italienere med mange lig i lasten. Aarsleff vil dog ikke klage over sagen.

Det er meget usikkert, om Storstrømsbroen bliver færdig til tiden og uden at blive dyrere end forventet, hvis italienske byggefirmaer skal stå i spidsen for byggeriet.

Sådan lyder vurderingen fra den danske byggeentreprenør Per Aarsleff A/S.

Firmaet bød selv på at bygge Storstrømsbroen og blev prækvalificeret til opgaven.

- Vi kan godt tvivle på, om det er den rigtige beslutning at give Storstrømsbroen til de italienske selskaber i forhold til at få gennemført projektet til tiden, prisen og i den krævede kvalitet, siger viceadministrerende direktør i Aarsleff, Lars M. Carlsen til Fagbladet 3F.

- Men det er jo Vejdirektoratets ansvar at træffe den rette beslutning og derefter stå til ansvar over for politikerne om, hvorvidt beslutningen var korrekt, siger Lars M. Carlsen.

Fagbladet 3F har tidligere afsløret, hvordan byggefirmaerne i det italienske konsortium, der er udpeget til at bygge Storstrømsbroen, er involveret i en række skandalesager om korruption, bestikkelse, truende konkurs, manglende betaling af underentreprenører og byggesjusk rundt omkring i verden.

LÆS OGSÅ: Italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Danmarks tredjestørste bro

Lars M. Carlsen undrer sig over, at Vejdirektoratet ikke opdagede nogle af sagerne, inden de valgte at tildele kontrakten på Storstrømsbroen til italienerne.

- Når vi arbejder i udlandet, så må hverken vi eller vores samarbejdspartnere have verserende sager som disse, hvis vi ønsker at vinde en kontrakt, siger han.

Byggedirektøren afviser dog, at Aarsleff vil klage over forløbet med Storstrømsbroen:

- Vi klager kun, hvis vi ser en mulighed for at vinde sagen. Og det tror vi ikke på lige nu, siger han.

Dansk Byggeri: Kræv samme standard fra danske og udenlandske firmaer

Også Dansk Byggeri forholder sig kritisk over for Vejdirektoratets håndtering af udbuddet på Storstrømsbroen.

- Der må have været nogle af de her sager, der kunne være opdaget på forhånd. Der er så mange ting, der dukker op efterfølgende – både omkring økonomiske problemer og mulige strafbare sager i hjemlandet, siger Lars Storr-Hansen, direktør i Dansk Byggeri.

Fagbladet 3F har tidligere beskrevet, hvordan Vejdirektoratet stillede nogle krav til danske entreprenører på Storstrømsbroen og andre krav til udenlandske tilbudsgivere.

LÆS OGSÅ: Storstrømsbroen: Vejdirektoratet ‘googlede’ efter negativ omtale af italienske selskaber

Lars Storr-Hansen hæfter sig ved, at danske selskaber ofte skal aflevere en række beviser for, om de har økonomien og evnerne til at bygge et stort projekt, men også om de har en ren straffeattest, før de må bygge for det offentlige.

- For os er det vigtigt, at virksomhederne kan byde på lige vilkår, og at der er samme krav til danske og udenlandske entreprenører – hverken mere eller mindre.

- Så kan det jo ikke nytte noget, at man har et mere lemfældigt baggrundstjek, bare fordi et firmas hovedsæde ligger i et andet land. Og nogle gange kan vi da godt blive overraskede over, hvem der kommer igennem en prækvalifikation og ender med at få kontrakten, siger Lars Storr-Hansen.

Pris slår kvalitet

Per Aarsleff bød i partnerskab med entreprenøren Züblin A/S på at bygge Storstrømsbroen og har et indgående kendskab til projektets tekniske og økonomiske rammer.

De to byggegiganter leverede en projektbeskrivelse, som af bygherren Vejdirektoratet blev vurderet til at have en bedre kvalitet end italienernes bud på broen.

Vejdirektoratet valgte dog at give projektet til det italienske konsortium, fordi deres bud var 400 millioner kroner billigere end de nærmeste konkurrenter.

LÆS OGSÅ: Gav konkurstruede brobyggere milliardkontrakt: Vejdirektoratet undersøgte ikke økonomien

Ifølge Lars Storr-Hansen fokuserer offentlige bygherrer nogle gange for meget på prisen og for lidt på kvaliteten.

- Vi oplever nogle gange, at bygherre siger, at de gerne vil have en masse kompetencer som godt arbejdsmiljø og ordnede forhold. Men man kan få det indtryk, at prisen vejer tungere - og det er bekymrende, siger Lars Storr-Hansen og uddyber:

- Det er jo ikke helt ukendt, at du kan opleve at få én pris at vide, når du starter et udbud. Men når så hele byggeriet er færdigt, står du tilbage med en helt anden og højere pris, siger han.

I de seneste år er en række danske statslige byggeprojekter til milliarder af kroner endt hos udenlandske, særligt italienske firmaer.

LÆS OGSÅ: Tema: Den italienske forbindelse

Men både på Metro Cityringen i København, Letbanen i Aarhus og DONG’s olieraffinaderi i Fredericia er byggeriet endt i skandaler, forsinkelser og fordyrelser, der også involverer mistanke om mafiarelationer, løndumping og et hav af arbejdsulykker.

Storstrømsbroen forventes at stå færdig i 2023.