Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ingen overenskomster. Masser af strejker og aflyste fly. Ryanair varslede samarbejde med fagforeninger, men er endt i en alvorlig krise. Fagbladet 3F giver her et bud på, hvad det kommer til at betyde.

Ryanairs personaledirektør, Eddie Wilson, hilser på FPU-formand Thilde Mortensen Waast på det historiske møde i København 8. februar i år. Men indtil videre har det ikke ført til en overenskomst.

Op mod jul sidste år foretog Ryanair, hvad der blev kaldt en “historisk kovending”: Nu skulle det være slut med at håne og latterliggøre fagforeninger. Det kontroversielle flyselskab begyndte pludselig at anerkende lønmodtagernes organisationer og proklamerede, at det ville gå i gang med tegne overenskomster.

8. februar i år førte det blandt andet til et historisk møde i København mellem den danske fagforening FPU og Ryaniars personaledirektør.

For godt til at være sandt? Eller et ægte kursskifte fra den frække dreng i luftfarten?

Blod på tanden

Her ni måneder senere kan man fristes til at mene, at det hele bare var et bluffnummer fra Ryanairs side. Et forsøg på at købe sig tid, mens pilotmanglen drev over, og andre flyselskaber også ville få problemer: Der er ikke indgået en eneste overenskomst, og de pilotstrejker, som affødte Ryanairs kovending, er blot fortsat med uformindsket styrke.

Den foreløbige kulmination kom i fredags, da Ryanair måtte aflyse 400 ud af 2.400 afgange på grund af strejker blandt piloter i Tyskland, Irland, Belgien, Sverige og Holland.

Samtidig er personalet blot blevet mere selvbevidst: Piloterne er begyndt at organisere sig på tværs af landegrænser. Og i sidste måned var det kabinepersonalets tur.

- Medarbejderne har fået en masse blod på tanden. De har sparket døren ind til cockpittet og taget fat i styrepinden, siger Jacob Pedersen, der følger branchen tæt som luftfartsanalytiker i Sydbank.

Det er nu ikke, fordi Ryanair ikke har forsøgt at imødekomme piloterne. Ifølge selskabets regnskab har 90 procent af piloterne fået 20 procent mere i løn. Men det har bare ikke været godt nok. Der mangler nemlig fortsat aftaler om løn under sygdom, overarbejde, pension, vilkår for løstansatte etc. - alle de ting, som normalt er indeholdt i en overenskomst.

Stemmer med fødderne

Ryanair har erkendt, at selskabet må skrue lidt ned på den store indtjening. Spørgsmålet er så bare, om det er godt nok. Forretningsmodellen er nemlig yderst skrøbelig.

Den lyder nogenlunde som følger: Flyene skal fyldes til sidste plads og tilbringe mindst mulig tid på jorden. Oven i dette giver man lave lønninger til de ansatte.

Dermed kan selskabet barbere priserne helt i bund og give baghjul til konkurrenterne. Og dermed har passagerer i efterhånden mange år fundet sig i en ringere service end hos de andre flyselskaber.

Men forbrugerne stemmer i høj grad med fødderne, når det handler om flybilletter. Hvornår vælger de i stedet at købe en billet til Wizz Air, EasyJet eller et af de andre lavprisselskaber?

Og som situationen er nu, er der pilotmangel i det europæiske luftrum. Så det ser ikke så let ud for selskabet, medmindre det vælger at indgå overenskomster:

- Strejker er gift for forretningsmodellen. Det er svært at forestille sig, at der ikke kommer en form for aftale. Når man først har sagt, at man er villig til at anerkende fagforeninger, har man åbnet for Pandoras æske, lyder det fra Jacob Pedersen.