Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Det kontroversielle irske flyselskab, Ryaniar, vil gerne tegne overenskomst med dansk fagbevægelse. Det var meldingen fra selskabets personaledirektør efter historisk møde med FPU torsdag.

Ryanairs personaledirektør Eddie Wilson hilser på FPU-formand Thilde Mortensen Waast på dagens møde i København.

Det tidligere så fagforeningsfjendske Ryanair kommer med helt nye budskaber til dansk fagbevægelse. Nu erklærer flyselskabet sig villig til at tegne overenskomst for piloter og kabinepersonale i Danmark.

Sådan lød det fra Ryanairs personaledirektør Eddie Wilson efter et historisk møde torsdag formiddag.

- Hvis vi beslutter at åbne baser i København, vil vi tale med danske fagforeninger om, hvordan en mulig overenskomst kan se ud. Mange af vores ansatte vil gerne tilbage, siger Eddie Wilson.

Sidste gang, de to parter mødtes, var i Arbejdsretten tilbage i 2015.

- Her blev det afgjort, at vi skal arbejde under dansk overenskomst, og det er det, vi er her for. Landskabet har ændret sig for os, siger Eddie Wilson.

Ryanair har siden nytår indledt forhandlinger med fagforeninger i hele Europa. For nyligt anerkendte selskabet den enkelte pilotforening BALPA som modpart i Storbritannien. Den repræsenterer omkring hver fjerde Ryanair-pilot.

Den første overenskomst er dog endnu ikke indgået med en fagforening.

Mødet varede omkring en time og fandt sted hos Ryanairs danske advokat på Kalvebod Brygge i det centrale København.

 

Se interview med Eddie Wilson her:

 

Indledende drøftelser

Efter dagens møde var Thilde Mortensen Waast, formand for FPU (Flyvebranchens Personale Union), behersket optimistisk:

- Hvis Ryanair igen vil lave baser i Danmark, skal det være på overenskomstsmæssige vilkår både for piloter og kabinepersonale. I dag havde vi indledende drøftelser, og det gik stille og roligt som forventet, siger Thilde Mortensen Waast.

I Arbejdsretten mødtes Ryanair og dansk fagbevægelse under helt andre omstændigheder. På det tidspunkt havde Ryanair i en årrække haft base i Billund og også åbnet en base i Københavns Lufthavn – begge steder uden dansk overenskomst. Truslen om konflikt med den danske fagbevægelse fik discountselskabet til at opgive at have baser her i landet.

Se interview med Thilde Mortensen Waast her:

En lang perlerække

Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup, afventer situationen:

- Vi hilser Ryanair velkommen, hvis deres ansatte får danske løn- og arbejdsvilkår. Det er vigtigt, at en overenskomst med Ryanair dækker alle relevante faggrupper, og at de betaler pension og feriepenge her i landet, siger Henrik Bay-Clausen.

Han håber ikke, at Ryanairs kovending kun handler om at købe tid, fordi selskabet er presset på grund af mangel på piloter.

- Jeg har en velbegrundet skepsis over for Ryanair. De har en lang perlerække af dårlige historier med i bagagen. Men alle skal have en chance. Så lad os nu se, om de mener det seriøst, siger Henrik Bay-Clausen.

Der er endnu ikke sat dato på det næste møde mellem de to parter. FPU afventer en invitation fra Ryanair.