Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det utrolige er ved at ske: Ryanair anerkender for første gang fagforeninger og har sendt forhandlere til 20 europæiske lande for at tegne overenskomster. Om et par uger skal Ryanair-topchef mødes med dansk fagbevægelse.

Det lyder vanvittigt, men den er god nok: Ryanair har anerkendt fagforeninger i hele Europa og vil tegne overenskomster med de ansatte.
FOTO: Arkivfoto: Joachim Rode

I årevis har Ryanair brugt enhver lejlighed på at håne fagforeninger. Aldrig har selskabet indgået en kollektiv overenskomst. I stedet har det kontroversielle flyselskab dikteret elendige arbejdsvilkår for sine ansatte.

Men nu er det umulige ved at blive til virkelighed: Ryanair er på charmeoffensiv i hele Europa. De er ved at ansætte en række forhandlere, som skal tegne kollektive overenskomster i 20 lande.

- For et halvt år siden var der ingen, som havde forestillet sig, at denne situation kunne opstå. Det er glædeligt, at piben har fået en anden lyd, siger Karsten John Kristensen, forhandlingssekretær i 3F Transport.

Vrede passagerer

Ryanairs kovending bunder i en alvorlig krise, der opstod i efteråret. Her blev selskabet nødt til at aflyse en lang række afgange, fordi piloter havde en masse ferie til gode. Det skabte en masse vrede passagerer og førte til, at Ryanairs piloter begyndte at organisere sig.

Ryanair har også for længst bestilt en lang række fly, som snart bliver leveret og gerne skulle i luften.

Og endelig tabte discountselskabet i september sidste år en vigtig sag ved EU-Domstolen. Den tvang Ryanair til at ændre praksis og behandle deres ansatte efter deres hjemlands lovgivning i stedet for irsk lov.

SAS i fremgang

Ifølge luftfartsekspert Andreas Krog er Ryanair hårdt presset på en lang række fronter:

- Da Air Berlin gik konkurs for nylig, var Ryanair ikke i stand til at samle krummerne op. I stedet var det Lufthansa og EasyJet, som løb med de attraktive ruter. 

Han peger også på, at det går langt bedre for netværksselskaberne, altså SAS, Lufthansa, British Airways etc.

- Tidligere kunne Ryanair altid hyre unge piloter, der havde stor gæld fra deres uddannelse. Det er blevet meget sværere. Nu er selv SAS begyndt at ansætte piloter igen, siger Andreas Krog. 

Topchef til Danmark

I Danmark tropper Ryanairs personaledirektør Eddie Wilson op til møde med FPU (Flyvebranchens Personale Union) 8. februar i København.

- Det er rigtig positivt, at de gerne vil tale med os. Ret vildt i forhold til, hvordan de hidtil har afvist al dialog, siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU.

Han tror dog ikke på, at træerne nødvendigvis gror ind i himlen:

- Vi ved endnu ikke, hvad Ryanair vil bruge mødet til. Der er en masse gode hensigter og møder for tiden rundt omkring i Europa. Men vi har stadig til gode at se den første overenskomst blive indgået, siger han.

FPU vil gerne lave aftaler med Ryanair:

- Men det kræver, at der bliver styr på en mængde forhold, for eksempel vilkårene for de mange kontraktansatte, som er hyret ind via rekrutteringsbureauer, siger Anders Mark Jensen.

Karsten John Kristensen er overbevist om, at Ryanair vil oprette baser i København og Billund, hvis det skulle lykkedes at indgå overenskomst med FPU. Han vil dog også gerne se tiden an:

- Vi er meget i tvivl om, hvorvidt Ryanair reelt har lyst til at indgå aftaler. Eller om der er tale om et taktisk træk for at vinde tid i forhold til selskabets aktuelle krise, siger Karsten John Kristensen.

Alt ved det gamle

Fagbladet 3F har stillet en række spørgsmål til Ryanair om de nye udmeldinger. Men i forhold til udtalelser til pressen er der ingen ny åbenhed at spore:

- Vi kommenterer ikke på rygtespekulation, lige så vel som vi ikke kommenterer på vores diskussioner med vores folk. Vi har ikke besvær med at hyre kvalificerede piloter, skriver Chris Lundshøj, Ryanairs salgs- og marketingschef for de nordiske lande.