Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Piloter i Tyskland, Belgien, Irland og Sverige har fået nok af Ryanairs hårde kurs mod fagforeninger. De begynder nu at organisere sig.

Før det kom til køb af Ryanair billetter, kom den lokale murermester Lars Skov Vindum på banen med en stor check.
FOTO: Thomas Arnbo

Der er dybt af falde for Ryanair, når man i årtier har fløjet højt på elendige arbejdsvilkår. 

Ovenpå et turbulent efterår for det irske selskab med massive aflysninger er piloterne nu begyndt at organisere sig. Det har ellers været uhørt hos det irske flyselskab, der er berygtet for at fyre medarbejdere, der samarbejder med fagforeningerne. 

- Ryanair har valgt en ledelsesform fra det sidste århundrede, og piloterne hader at arbejde der, siger Dirk Polloczek, der er pilot og formand for den europæiske pilotorganisation The European Cockpit Association.

Rundt om i Europa, hvor Ryanair har sine baser, er piloter nu begyndt at organisere sig i undergrupper under landenes fagforeninger. På sigt er målet, at de skal danne et netværk af paraplyorganisationer for piloter, siger Dirk Polloczek. 

Vil selv udpege talsmænd

Ryanair har indtil nu nægtet at forhandle med fagforeninger. I stedet har de arbejdet med såkaldte medarbejderkomitéer, hvor Ryanair udpeger en talsmand til at forhandle på vegne af piloterne. Ifølge Flyvebranchens Personale Union (FPU), der organiserer piloter og kabinepersonale i Danmark, betyder det, at piloterne ikke tidligere er blevet hørt. Det vil de ikke længere finde sig i.

- Nu må nok være nok. Når selskabet forhandler med professionelle forhandlere, så vil piloterne også gøre det via fagforeningerne, siger næstformand Anders Mark Jensen.

Problemet med medarbejderkomitéerne er ifølge Dirk Polloczek, at der ikke er tale om egentlige forhandlingsrum. 

- Det er det rene ‘take it or leave it’, siger han.

Ledige job giver mulighed for forhandling

Det er ikke tilfældigt, at det er netop nu, at piloterne organiserer sig. I øjeblikket oplever flybranchen et generelt opsving, der betyder, at der er flere job at få for piloterne. Og det giver ifølge FPU piloterne et stærkt forhandlingskort på hånden.

- Ryanair har ikke længere noget valg. Det her er den største krise i deres historie, siger Anders Mark Jensen. 

Derfor mener han, at det her markerer enden på Ryanairs tidligere linje. 

Det er Dirk Polloczek enig i. 

- Ryanair er blevet så stor en organisation, at de er nødt til at sikre stabilitet blandt medarbejderne. De er nødt til at kommunikere direkte med dem, siger han.

Tvivlsomt med langvarig effekt 

Lige så optimistisk er Anders Krog ikke. Han er redaktør på det uafhængige luftfartsmedie check-in.dk, og han er ikke overbevist om, at piloterne hos det irske lavprisselskab går nye tider i møde.

- Udbuddet af nye piloter, der gerne vil have nogle flyvetimer, er stort. Så der er grænser for, hvor langt Ryanair er villig til at gå, siger han. 

Alligevel kan det markere en ændring i kursen.

- Den dag man skal skrive historie om fagbevægelsen og luftfart, er det en mulig milepæl. Men det bliver interessant at se, om det får betydning, siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Ryanair.