Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det irske flyselskab Ryanair er berømt og berygtet for sine kreative forretningsfiduser. Nu er selskabet på vej til Københavns Lufthavn. Her kan du få et overblik over de mange sager, der har været fremme om Ryanair.

Irske Ryanair er berømt for lave priser - men ofte er det de ansatte, som betaler prisen. Se de mange episoder nederst i artiklen.

I sidste uge annoncerede irske Ryanair under stor mediebevågenhed, at selskabet i marts 2015 åbner tre lavprisruter fra Københavns Lufthavn. Og året efter følger op med endnu 10.

Mens mange glædede sig over billige billetter, var andre bekymrede. Ryanair er nemlig både berømt og berygtet for deres barske fremgangsmåde. Metoder, som sikrer passagerer billige billetter - men som ofte rammer de ansatte hårdt.

Horrible arbejdsforhold

For eksempel blev en britisk pilot fyret øjeblikkeligt, da han gav en stewardesse en brochure, der fortalte om fagforeningen Unite.

I et andet eksempel fortalte en britisk stewardesse sidste år om horrible arbejdsforhold. Hun blev blandt andet tvunget til at betale op mod 20.000 kroner for at blive oplært, ligesom hun hvert år blev tvunget på tre måneders ulønnet orlov. Få måneder efter kom det desuden frem, at en pilot var blevet fyret, efter han på tv fortalte om alvorlige sikkerhedsproblemer.

Ryanair er også berygtet for at have problemer med deres kundeservice. For eksempel da britiske Beryl Parsons døde, inden hun og hendes mand skulle flyve på ferie med Ryanair. Enkemanden søgte senere om at få refunderet billetten, da han ikke ville tage alene på ferie. Det nægtede Ryanair - som dog undskyldte senere og betalte pengene.

Glemmer principperne

Andreas Krog er redaktør af webavisen check-in.dk, der skriver om luftfart. Han er ret sikker på, at de fleste flykunder kender til de mange skandalesager.

- Der har været en hel del i medierne om elendige vilkår for ansatte hos Ryanair og deres dårlige kundeservice. Man er godt klar over, at Ryanair er den frække dreng i klassen, hvor man ikke skal forvente det helt store. Men når først man ser de billige priser, så glemmer mange principperne, siger Andreas Krog.

Han peger blandt andet på, at Ryanairs passagertal fra Billund Lufthavn er vokset de senere år, og at det går ganske godt for lavprisselskabet i Norge, hvor der er også har været en del dårlig omtale i medierne.

Du kan blive klogere på Ryanairs mange skandaler i den interaktive tidslinje herunder.

Du kan bevæge dig videre i tidslinjen ved at klikke i højre side af feltet.