Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

For første gang har Ryanair blåstemplet en konkret fagforening som modpart. Det drejer sig om BALPA, der organiserer piloter i Storbritannien, hvor mere end hver fjerde pilot i selskabet er ansat. Dog er en overenskomst endnu ikke på plads.

For første gang har Ryanair blåstemplet en konkret fagforening som modpart.
FOTO: Arkiv/Scanpix

Man skulle ikke tro, det var muligt. Men Ryanair har frivillig anerkendt en fagforening som modpart. Aftalen er indgået med den britiske pilotforening, BALPA (British Airline Pilots Association). 

Aftalen er kommet i stand i kølvandet på, at Ryanair for nyligt annoncerede, at selskabet fremover vil anerkende fagforeninger i hele Europa og indlede forhandlinger om kollektive overenskomster. En kovending i forhold til flyselskabets hidtidige kategoriske afvisning af fagforeninger.

Aftalen med BALPA er markant set i lyset af, at mere end 25 procent af Ryanairs piloter er ansat på en af de 15 baser, selskabet har i Storbritannien. Men der er altså ikke tale om en decideret overenskomst, blot hensigtserklæringer om, at BALPA er den organisation, som Ryanair vil forsøge at indgå aftaler med.

Topchef til Danmark

Her i landet er det måske også en overenskomst på vej. I hvert fald har Ryanairs personalechef Eddie Wilson meldt sin ankomst 8. februar, hvor han skal mødes med FPU (Flyvebranchens Personale Union), der organiserer piloter og kabinepersonale i Danmark.

FPU er allerede anerkendt som modpart i Danmark. Det skete som konsekvens af dommen i Arbejdsretten fra 2015, der betød, at Ryanair opgav at have baser her i landet.

På det tidspunkt ville Ryanair nemlig ikke forhandle overenskomst, så truede en sympatikonflikt - og så opgav selskabet at have personale fast stationeret her i landet.

Piloter bider fra sig

Det totale hamskifte fra Ryanair bunder i et hårdt efterår for flyselskabet. Først tvang en dom fra EU-domstolen selskabet til at følge lokale regler i forhold til løn- og arbejdsvilkår.

Dernæst blev Ryanair nødt til at aflyse en masse fly, fordi piloter havde en stor mængde ferie til gode. Det fik piloterne til at vejre morgenluft, og de truede med strejker, hvis Ryanair ikke ville indgå kollektive overenskomster.

Og det har nu fået den konsekvens, at selskabet er kommet med helt nye udmeldinger over for fagforeninger.

 

Her kan du bliver klogere på, hvorfor det er så billigt at flyve med discountflyselskaber som Ryanair: