Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Tirsdag mødes kabinepersonale fra Ryanair på tværs af 16 lande i Dublin. Det er første gang, at de vil formulere fælles krav til overenskomster med flyselskabet.

For første gang nogensinde mødes kabinepersonale fra hele Europa og Nordafrika for at kræve bedre arbejdsvilkår fra Ryanair.
Joachim Rode

For første gang nogensinde mødes kabinepersonale fra hele Europa og Nordafrika for at kræve bedre arbejdsvilkår fra Ryanair. Mødet finder sted tirsdag og onsdag i Dublin i Irland, hvor Ryanairs hovedkontor også befinder sig.

- Vi skal forbedre forholdene for de ansatte i Ryanair. De skal ske ved hjælp af generelle forbedringer, som skal indføres i alle de lande, som selskabet opererer i, siger Liz Blackshaw, der er campaign director i ITF (Det Internationale Transportarbejderforbund).

Hun peger på, at Ryanair skal ændre sin forretningsmodel:

- Selskabet anerkender ikke fundamentale rettigheder til deres ansatte, når det kommer til lønninger, krav til salg af varer ombord på flyet, løn under sygdom, social sikring og manglende skattebetaling, siger Liz Blackshaw.

Samme vilkår til alle

Mødet kommer i kølvandet på, at Ryanair i slutningen af 2017 foretog noget af en kovending. Efter i årevis totalt at have afvist at samarbejde med fagforeninger, erklærede flyselskabet, at det ville tegne overenskomst med personalet i de lande, hvor Ryanair flyver. Indtil videre er det dog blevet ved snakken og symbolske anerkendelser af forskellige fagforeninger som forhandlingspartnere.

Til mødet i Dublin vil deltage fagforeningsfolk og medarbejderrepræsentanter fra 15-16 af de lande, som Ryanair flyver til i Europa og Nordafrika. De repræsenterer 80 procent af de lande, som selskabet flyver til og fra.

Ryanair forhandler aftaler fra land til land, som skal tage hensyn til lokale forhold.

- Men vi har en masse til fælles, som vi skal tale om, siger Liz Blackshaw.

Hun understreger også, at det er “helt afgørende”, at alle ansatte behandles ens, hvad enten de er ansat af Ryanair selv eller af et rekrutteringsbureau som Crewlink, der leverer en stor del af personalet til flyselskabet.

Stadig ingen aftale

De nye toner fra Ryanair har blandt andet ført til et møde med danske FPU (Flyvebranchens Personale Union) i februar 2018. Senest de to parter stod over for hinanden var i Arbejdsretten i 2015.

Ifølge næstformand i FPU, Anders Mark Jensen, går det dog ret trægt med at få landet en aftale med det irske discountselskab:

- Vi har sendt et brev til Ryanair, som de ikke har svaret på. Jeg er ikke i tvivl om, at Ryanair gerne vil have en base i København, og det har de anerkendt kræver en overenskomst med os. Men deres første prioritet er nok andre lande, hvor de allerede har baser. Vi venter tålmodigt, siger han.

Chris Lundshøj, Ryanairs pressetalsmand for Danmark, oplyser, at selskabet “ikke ønsker at kommentere på forhandlinger med vores folk.”

Mødet i Dublin kommer også i kølvandet på, at Ryanairs piloter i marts stiftede en fælleseuropæisk pilotforening.