Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Tesla er den eneste bilfabrik i Tyskland uden overenskomst. Men det vil fagbevægelsen ikke godtage, mener tysk ekspert, som forudser strejke.

"Gigafactory Berlin-Brandenburg" hedder Tesla-fabrikken i byen Grünheide, som ligger 35 kilometer sydøst for det centrale Berlin.
Tingshu Wang/Reuters/Ritzau Scanpix

Tesla og Elon Musk er lige nu i kamp med de skandinaviske fagforeninger – men det er kun et spørgsmål om tid, før en langt større modstander venter.

Det mener dr. Heiner Dribbusch, som i 25 år har forsket i strejker på The Institute of Economic and Social Research i Düsseldorf og i år er udkommet med en bog om tyske strejker siden 2000.

Ligesom i Sverige og resten af verden vil Tesla ikke tegne overenskomst på deres tyske kæmpefabrik i Grünheide, modsat alle andre bilfabrikker i Tyskland. 

Men den kurs får elbilgiganten ikke held med i længden, vurderer den tyske ekspert. 

- Jeg er overbevist om, at IG Metall (den tyske fagforening, der organiserer tyske metalarbejdere, red.) ikke vil acceptere, at et stort tysk bilfirma er uden overenskomst. Hvis Tesla slet ikke vil forhandle, kommer der strejke på et tidspunkt, det er jeg ikke i tvivl om, og det vil være gentagne og længere strejker, siger Heiner Dribbusch.  

Samler kræfter til det store slag

Grünheide-fabrikken åbnede i marts 2022 og er en af fire fabrikker i verden, der producerer Teslaer. Her producerer 11.500 ansatte den populære Model Y, som i 2023 er den mest solgte bil i Danmark og Europa.

Med så stor en arbejdsplads er det vigtigt for IG Metall at træde varsomt, mener Heiner Dribbusch.

- De vil først for alvor begynde kampen for overenskomst og gå i konflikt, når de mener, at de står stærkt nok på fabrikken til at kunne vinde. De har mange ansatte at tale med og overbevise, før de kan gøre det, især når det er et firma, der åbenlyst er imod fagforeninger, siger han.

Fagforeningen har før brugt tid på at samle støtte, før den har kaldt til strejke. Det skete blandt andet i november 2022, efter at det danske vindmøllefirma Vestas i en årrække ikke har ønsket at tegne overenskomst for sine tyske fabriksarbejdere.  

- Her har man gennem flere år samlet støtte blandt de ansatte, og først sidste år startede IG Metall en konflikt. Det endte med en meget lang strejke for fabriksarbejderne, som varede i 123 dage, men til sidst gav Vestas sig og tegnede overenskomst, siger han.

Bilarbejdere har før strejket

Heller ikke i bilbranchen har IG Metall og bilarbejderne været blege for at gøre brug af strejker, nævner Heiner Dribbusch.

- Der har altid været mange strejker på bilfabrikkerne, så det er helt normalt for at få sine krav igennem. Næsten hver gang der forhandles om en ny overenskomst i metalindustrien, er der store, men som regel korte, strejker, siger han.

Det skete for eksempel i 2018, hvor en kvart million bilarbejdere hos BMW, Audi, Porsche og Mercedes-Benz i en uge strejkede for højere løn og bedre arbejdstid.

En strejke, der ifølge mediet Automotive News endte med at koste bilproducenterne 1,5 milliarder kroner.

Vil ramme Tesla hårdt

Skulle der komme strejke på fabrikken i Grünheide, vil det være et stort problem for Elon Musk og Tesla.

Det vurderer redaktør for Bil Magasinet Mikkel Thomsager.

- En strejke her vil klart have konsekvenser for dem. Model Y er jo enormt populær i Europa, så Tesla sparer meget ved at have fabrikken i Tyskland og ikke skulle importere dem langvejs fra, siger han.   

Samtidig er Tesla blevet mere afhængig af en stor tysk produktion, efter de i januar satte priserne ned på Model Y, mener han.

- Det gjorde de for at sælge flere biler, og de har planer om at udvide den tyske produktion yderligere. Men det betyder også, at de er blevet mere sårbare, hvis produktionen skulle svigte på grund af strejker, siger Mikkel Thomsager.

I dag producerer Grünheide-fabrikken årligt 375.000 Model Y-biler, men Tesla har planer om at udvide fabrikken betragteligt, så det tal stiger til en million. Det vil også betyde godt 12.000 flere ansatte og gøre den til Europas største bilfabrik.

IG Metall: - Medlemstallet stiger 

Ifølge IG Metall er en tysk strejke ikke lige oppeover.

Fagforeningen har i et svar til Fagbladet 3F og andre medier tidligere meddelt, at de støtter de svenske mekanikeres kamp for overenskomst, men at det “ikke er forventeligt med strejke i øjeblikket” på fabrikken i Tyskland.

- Det afgørende er, hvad medarbejderne hos Tesla ønsker. Hvis ansatte hos Tesla organiserer sig i IG Metall for at få en overenskomstaftale igennem, så vil vi støtte dem med al vores magt, skrev regionsformanden for IG Metall Berlin-Brandenburg-Sachsen, Dirk Schulze.

Samtidig afviser fagforeningen at lave sympatistrejke med de svenske mekanikere, fordi de ansatte ville risikere at blive fyret.

Ifølge formanden har IG Metall dog vind i sejlene hos Grünheide-fabrikken og oplyser, at “Tesla-medlemstallet stiger hurtigere og mere end ventet”.