Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Mens bilarbejdere i USA kæmper en indædt kamp mod Tesla, kan Elon Musk ifølge to branchekendere blive tvunget til at bøje af for fagbevægelsens krav i de skandinaviske lande.

- Jeg er uenig i selve idéen om fagforeninger, har Tesla-grundlægger Elon Musk udtalt. Tesla er den eneste amerikanskejede bilfabrik uden overenskomst.
Simon Læssøe/Ritzau Scanpix

Det blev noteret i amerikanske medier, da 3F Transport 5. december varslede sympatikonflikt med det svenske fagforbund IF Metall i deres kamp mod den amerikanske bilproducent Tesla.

Konflikten i de nordiske lande foregår, netop som de amerikanske bilarbejderes fagforening, United Auto Workers (UAW), er i gang med en kæmpe kampagne for at få overenskomst for de amerikanske ansatte hos Tesla og udenlandske elbilsproducenter.

Men selv om Tesla-chef Elon Musk, der indtager topplaceringen over verdens rigeste, ifølge en ekspert “vil bekæmpe UAW til døden” i USA, vil han næppe stå helt så hårdt på principperne i Europa, lyder vurderingen.

- Musk er indædt imod fagbevægelsen. Men man kan nemmere forestille sig, at han giver indrømmelser til fagforeningerne i Norden end i USA, siger professor John Logan, der er ekspert i arbejdsmarkedsforhold ved San Francisco State University i Teslas oprindelige hjemstat, Californien, til Fagbladet 3F.

- Han vil formentlig gøre, hvad han kan, for at begrænse fagforeningernes indflydelse hos Tesla i Sverige. Det samme gælder i Tyskland. Men hvis han er nødt til at forholde sig til fagforeningerne, så vil han nok gøre det – selvom han vil sno sig og forsøge at udfordre tradition og lovgivning, fortsætter professoren.

Tyskland er afgørende

John Logan tror, at fagforeningen UAW er glad for at føle solidaritet fra sine kampfæller i Norden. Men den amerikanske fagforening er under sin nye leder, Shawn Fain, travlt optaget af situationen i USA og i øvrigt mindre internationalt orienteret end tidligere. Og begivenhederne i Sverige, Danmark, Norge og Finland betyder ifølge John Logan lige nu formentlig mere for Tesla end for UAW.

- Men det kan ændre sig, hvis det spreder sig til Tyskland, hvor Tesla har sin primære produktion i Europa. Så hvis UAW mener det alvorligt med deres opgør med Tesla her i USA, så vil det være til deres fordel at åbne kampen mod Tesla på flere andre fronter, siger han.

Orienterer sig efter profit

Marick Masters, der er professor på Wayne State University i bilbyen Detroit, vurderer ligesom John Logan, at Elon Musk meget vel kan ende med at give indrømmelser i Norden.

Han beskriver Musk som en pragmatisk type, der primært orienterer sig efter sin egen profit.

- Han vil gøre, hvad han er nødt til, for at tjene penge. Så hvis han må give indrømmelser til en fagforening i et andet land, så gør han det. Men jeg tror ikke, at hans handlinger i Europa vil få indflydelse på, hvad han gør her i USA, lyder vurderingen fra Marick Masters.

Hverken Tesla eller UAW har ønsket at kommentere situationen i Norden over for Fagbladet 3F.

Vil være “kæmpe sejr for organiseret arbejdskraft”

Tesla udtalte dog i november i en kort kommentar til det svenske nyhedsbureau TT, at virksomheden “allerede tilbyder tilsvarende eller bedre aftaler end overenskomster og ikke ser nogen grund til at skrive under på nogen anden aftale”.

UAW har også kun sagt meget lidt offentligt om konflikten i Norden. Men i et opslag på det Musk-ejede sociale medie X skrev UAW i sidste uge, at den svenske fagbevægelse “har en lang tradition for at gå op imod store amerikanske virksomheder. Hvis de kan få Tesla til at give sig, vil det udgøre en kæmpe sejr for organiseret arbejdskraft på hele kloden”.

Men ifølge såvel John Logan som Marick Masters er både Tesla og UAW mest optaget af situationen i USA, hvor fagbevægelsen netop nu vejrer morgenluft efter en række store sejre de seneste måneder.

Stort lønhop til bilarbejdere

Kun omkring ti procent af amerikanske arbejdere er organiserede. Men på det seneste er der kommet lidt flere til fra blandt andet kaffekæden Starbucks og nethandelsvirksomheden Amazon.

Det er også lykkedes tekstforfattere, skuespillere og bilarbejdere at strejke sig til bedre forhold. Bilarbejderne hos de tre store amerikanske producenter GM, Ford og Stellantis er blandt andet blevet lovet omkring 30 procent mere i løn. 

Efter den sejr tog UAW 29. november hul på en gigantisk kampagne for at få organiseret 150.000 amerikanske bilarbejdere, der ikke arbejder for de tre store koncerner, der er koncentreret omkring Detroit.

Førsteprioritet for UAW bliver ifølge Marick Masters at organisere hos de udenlandske bilproducenter som Volkswagen, Nissan, BMW, Mercedes, Hyundai og Toyota.

De har lagt deres USA-fabrikker i sydstater, hvor fagforeninger generelt står svagt. Og bilproducenterne har allerede forsøgt at skærme sig mod Teslas rekrutteringskampagne ved at sætte deres lønninger lidt i vejret.

“Uenig i selve idéen om fagforeninger”

Tesla er den eneste amerikanskejede bilfabrik, der ikke har overenskomst. Her satte Elon Musk under en konference i november ord på sin modstand mod fagbevægelsen:

- Jeg er uenig i selve idéen om fagforeninger. Jeg bryder mig bare ikke om noget, der skaber en situation med herrer og bønder. Hvis Tesla bliver organiseret, er det, fordi vi har fortjent det. Fordi vi har fejlet, lød det fra rigmanden.

“Bliver ufattelig rig ved at udnytte sine arbejdere”

Ved en offentlig optræden i Detroit sidst i november gik UAW-formand Shawn Fain i rette med Elon Musks kommentar.

- Det er jo lidt ironisk, at han taler om herrer og bønder. Mens han bliver ufattelig rig ved at udnytte sine arbejdere, og mens han bygger rumskibe til at flyve sin egen røv ud i det ydre rum, så kan hans egne ansatte kun lige klare sig igennem hverdagen, sagde Shawn Fain.

Marick Masters forklarer, at lovgivningen gør det meget svært for nye fagforeninger at få fodfæste i et land, hvor man holder igen med at regulere erhvervslivet og giver individet ansvar for egen lykke.

I forsøget på at organisere flere af USA’s bilarbejdere kan UAW have god gavn af opbakning fra de lande, hvor de udenlandske bilproducenter har hjemme. Men europæisk opbakning betyder mindre i opgøret mod Tesla, fordi det er en amerikansk virksomhed, lyder analysen fra Marick Masters.

- Jeg tror, UAW vil tage godt imod hvad som helst, der svækker Musk. Alt, hvad der støjer og kan skabe økonomiske problemer. De vil gerne have så meget ballade som muligt. Men det vigtigste er, hvad der sker blandt arbejderne her. Hvordan de har det med Musk og UAW, siger Marick Masters.