Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

- Det er bare gratis arbejdskraft, og det er ikke i orden, lyder det fra 21-årig kokkeelev.

Elever arbejder gratis på restauranter. Her er organisere fra 3F København ved at dele spørgeskema ud på Hotel- og Restaurantskolen.
Joachim Rode

Hvis du gerne vil være faglært kok eller tjener, går vejen til et svendebrev ofte gennem gratis arbejde.

Seks ud af ti elever har haft en eller flere ulønnede prøvevagter, når de har skulle finde en læreplads. Og hver fjerde har haft en prøvevagt på over 10 timer.

Det viser en undersøgelse, som 3F København har foretaget blandt 128 elever på Hotel- og Restaurantskolen i Valby.

En af dem er den 21-årige kokkeelev Marie Christiansen. Hun har haft ulønnede prøvevagter på 10-12 timer på fem forskellige restauranter på Fyn.

- Det ene sted blev jeg sat til at halvere dadler i fire timer, det andet sted skrællede jeg bare kartofler. Det er bare gratis arbejdskraft, og det er ikke i orden. Men det er svært at kræve løn, når man beder dem om at få en læreplads, siger hun.

Ingen gratis prøvevagter i overenskomst

Den udbredte praksis med ulønnede prøvevagter møder hård kritik fra Tanja Fynbo, faglig sekretær hos 3F København. Hun advarer om, at eleverne vænner sig til, at det er helt normalt ikke at få løn:

- Der er slet ikke noget, som hedder prøvevagter i overenskomsten. Man har en prøvetid på tre måneder, og her kan begge parter afbryde samarbejdet fra dag til dag uden problemer. Så det handler bare om at underskrive en uddannelsesaftale, som er let at finde på lærepladsen.dk, siger hun.

Ifølge Tanja Fynbo bliver prøvevagter ofte brugt som gratis arbejdskraft:

- En prøvevagt må ikke være andet end et par timer, hvor man hilser på de andre, mærker energien i køkkenet og finder ud af, om det er det rigtige match.

Eleverne er heller ikke forsikret, hvis ikke der ligger en uddannelsesaftale. Så hvis de brænder sig, skærer sig eller falder, når arbejdsgiveren ikke har givet dem skridsikre sko, kan de ikke være sikre på, at arbejdsgiverens forsikring dækker, som det normalt gør i en ansættelse.

- Det er et kæmpe problem, da vi møder mange elever, der kommer til skade, siger Tanja Fynbo.

Skrælle gulerødder i tre dage

Søren Poul Nielsen, vicedirektør Hotel- og Restaurantskolen er også utilfreds med den udbredte praksis med gratis prøvevagter:

- Vores elever skal selvfølgelig behandles ordentligt og have løn, når de arbejder. Det er en del af vores dannelsesopgave, at eleverne kender deres rettigheder, siger han.

Søren Poul Nielsen har ingen problemer med en lønnet prøvevagt på “et par timer en fredag aften”.

- Det kan hjælpe dem med at finde den rigtige læreplads. Men en prøvevagt skal ikke være at skrælle gulerødder i tre døgn. Vi gør meget ud af at undervise eleverne i arbejdsmiljø og personlig integritet. Men der er grænser for, hvad vi har mandat til at blande os i. Her har vi et tæt samarbejde med 3F, som ofte kommer på skolen og fortæller eleverne om deres rettigheder.

Langt større opmærksomhed

Ifølge Tanja Fynbo er der kun få ulønnede prøvevagter på restauranter med overenskomst.  

- Problemet er, at de uorganiserede får lov til at sætte tonen i branchen.

Blandt restauranter er det under 15 procent, som har tegnet en overenskomst. For at blive godkendt som læreplads, skal man dog overholde overenskomsten og give løn i prøvetiden.

3F København er på næsten daglig basis til stede på skolen:

- Vi kan heldigvis mærke, at der er kommet en langt større opmærksomhed på dette her blandt eleverne. For ti år siden accepterede de i højere grad, at sådan er branchen bare. Og det er hos dem, at vi skal sætte ind. Det er meget svært hos kokke, der blev udlært for 20 år siden og har vænnet sig til at arbejde gratis, siger Tanja Fynbo.

Søren Poul Nielsen oplever også, at omfanget af ulønnede prøvevagter er blevet mindre de senere år.

Undersøgelsen er gennemført 26.-28. februar 2024. De 128 elever kommer fra gastronom-, tjener- og receptionist-uddannelserne. I alt går der omkring 600 elever på Hotel- og Restaurantskolen.

Arbejdsgiverne i Horesta er ikke vendt tilbage på Fagbladet 3F’s henvendelser.