Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Gravearbejdet på det kæmpe Femern-byggeri er dækket af overenskomst. Det står klart efter afgørelse, som kan koste hollandsk entreprenør store summer.

I tre år har ansatte hos FBC udgravet tunnelrender og arbejdshavn til den nye Femern-forbindelse uden at det var tydeligt, om de var dækket af overenskomst. Det er nu afgjort.
Femern A/S

De ansatte, der udgraver tunnelrender og en ny havn i Rødby på Lolland for at gøre klar til Femern-forbindelsen, er dækket af en overenskomst.

Sådan lyder afgørelsen i en voldgiftssag, der kan gå hen og få store konsekvenser for Femern-entreprenøren Fehmarn Belt Contractors (FBC), som står for den af hovedkontrakterne på Femern-byggeriet, der foregår til havs.

Dermed slutter første del af en tre år gammel strid mellem FBC og de to danske fagforeninger Dansk Metal og 3F.

Per Andersen, faglig sekretær i Dansk Metals forhandlingssekretariat, er tilfreds med kendelsen.

- Vi har fået ret i vores påstande om, at entreprenørarbejde, vedligehold og reparationer på fartøjer er omfattet af overenskomsten. Det er vi naturligvis meget glade for, siger han til Femernnews.

Skal afgøre, om overenskomstkrav dækker alle ansatte

Striden mellem fagforeningerne og FBC drejer sig om de ansatte, der arbejder med at udgrave arbejdshavn og tunnelrender til den nye Femern-forbindelse. 

Dansk Metal og 3F lavede i 2020 en overenskomst med FBC, der består af de to hollandske virksomheder Boskalis og Van Oort, der skulle dække de ansattes arbejde på megabyggeriet.

LÆS OGSÅ: Efter trusler om konflikt: Femern-entreprenør indgår overenskomst

Men siden har parterne været uenige om fortolkningen af overenskomsten og lokalaftalerne.

Selvom striden startede med at handle om arbejdet på tre specifikke pramme, kan afgørelsen få konsekvenser for alle fartøjer, som har været involveret i at bygge på Femern.

Og det kan blive dyrt for FBC.

Det fortæller Bjarne Jensen, der er næstformand i 3F Lolland. 

- Vi har påtalt problemerne, siden de startede. Det er godt tre år siden. Vi taler jo om hele arbejdet med at anlægge havnen, placere granitsten fra Norge, udgrave og bygge havnen. Alle de folk skulle have været omfattet af vores overenskomst. Det ved vi så ikke, om de har været. Vi har en gisning om, at de ikke var. Det skal nu undersøges yderligere, siger Bjarne Jensen til Femernnews.

Dom kan få betydning for nye voldgifter

Samtidig kan dommen vise sig at få betydning for andre sager, der er på vej i voldgift.

For ud over at afgøre om de ansatte hos FBC er dækket af overenskomsten, er fagforeningerne og Femern-entreprenøren også uenige om, hvor meget overenskomsten dækker på søen. 

LÆS OGSÅ: 28 dage uden hvile: Myndighed giver grønt lys til uhørte arbejdstider på Femern-forbindelse

Den del af uenigheden skal for voldgiftsretten i september.

Ifølge Femernnews oplyser pressechef i Boskalis, Arno Schikker, på vegne af FBC-konsortiet, at de har tænkt sig af følge dommen og ikke forventer, at det vil forringe deres gode samarbejde med fagforeningerne.

FBC har tidligere været centrale i en større konflikt med fagforeningerne, da de søgte om tilladelse til at lade deres ansatte arbejde i 28 dage i træk uden hviledøgn. Det kan du høre mere om her:

Fagbladet 3F · Femern i fokus: Ville du arbejde 28 dage i træk?