Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Kun en enkelt ud af 53 ansøgere er sluppet igennem nåleøjet til det store Femern-byggeri. Ifølge 3F handler det om, at den hollandske hovedentreprenør hellere vil have udlændinge til at arbejde på en omstridt 28 dages-ordning.

På Rødbyhavn på Lolland arbejder de store maskiner med at gøre klar til den 18 kilometer lange sænketunnel, der skal forbinde Danmark og Tyskland.
Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

De store entreprenører på det kæmpemæssige Femern-byggeri på Lolland er slet ikke interesseret i erfarne danske medarbejdere, men ønsker i virkeligheden at hyre udlændinge til nogle arbejdstider, der ligger langt fra de danske.

Sådan lyder anklagen fra den lokale 3F-afdeling, som har igangsat et stort arbejde for at skaffe medarbejdere til projektet.

- På et møde i starten af februar sagde hovedentreprenøren til os, at de manglede 22 erfarne maskinførere til at køre gravemaskiner og dozere. Så vi lavede et jobopslag og gik i gang med at finde kvalificerede folk til dem. Vi har fundet 53 maskinførere med op til 36 års erfaring, som vi har sendt videre til firmaerne, men de får at vide, at de ikke kan bruges, og nu har firmaerne bedt os om ikke at sende flere ansøgere til dem, siger Rasmus Pedersen, der er teamleder på Femern-indsatsen for 3F Lolland.

LÆS OGSÅ: 28 dage uden hvile: Myndighed giver grønt lys til uhørte arbejdstider på Femern-forbindelse

Det er det hollandske konsortium Fehmarn Belt Contractors (FBC), der har kontrakt på den første etape af Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland, som er danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

3F: Handler om arbejdstid

FBC bekræfter over for Fagbladet 3F, at det kun er en enkelt af de 53 ansøgere, der er blevet tilbudt et job hos en af FBC’s danske underentreprenører.

- Kun én kandidat blev vurderet til at have de kvalifikationer og den erfaring, vi kræver for at kunne arbejde på vores projekt, lyder det i et skriftligt svar fra den hollandske hovedentreprenør.

LÆS OGSÅ: Efter trusler om konflikt: Femern-entreprenør indgår overenskomst

Ifølge Rasmus Pedersen fra 3F Lolland drejer det sig i virkeligheden om, at FBC ønsker at hente udenlandske medarbejdere, som er villige til at arbejde under vilkår, som ligger langt fra, hvad de fleste danskere kan være med til.

- FBC påstår, at de ikke kan få tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft, men jeg tror, det handler om noget helt andet. Nemlig at de prøver at få gradbøjet de danske regler om arbejdstid, så de kan hente deres udenlandske medarbejdere hertil og lade dem arbejde solen sort, siger Rasmus Pedersen.

12 timer 28 dage i træk

I efteråret 2020 var der højlydte protester mod arbejdsmiljøet på Femern-byggeriet, fordi FBC lod deres udenlandske maskinførere arbejde i 12-timers-vagter 28 dage i træk.

LÆS OGSÅ: Kurs mod konflikt: Femern-entreprenør nægter at tegne overenskomst

Arbejdstiderne var uden fortilfælde i Danmark, men skete med velsignelse fra Arbejdstilsynet, som dog senere trak godkendelsen tilbage.

Ifølge Arbejdsmiljøloven skal man inden for hver periode på syv dage have et fridøgn. Så da FBC efter hårdt pres indgik en overenskomst med fagbevægelsen i september 2020, blev der samtidig lavet en arbejdstidsaftale, hvor der blev indlagt fire fridøgn i det lange stræk på 28 dage. De 28 arbejdsdage er efterfulgt af 28 dages fri.

Selv om 28 dages-cyklussen ligger langt fra, hvordan de fleste danskere har indrettet deres arbejdsliv, så arbejder FBC nu for at få flere ansatte over på ordningen.

Og det handler altså – ifølge 3F – i virkeligheden om, at FBC vil have flere udlændinge ind på projektet.

FBC: Vil give flere muligheder

FBC svarer ikke direkte på kritikken om, at de helst vil hyre udlændinge.

Ifølge pressetalsmand Arno Schikker handler det om, at de vil give medarbejderne flere muligheder.

- Vores danske underleverandører har på vegne af FBC udtømt mulighederne for kvalificerede medarbejdere. Derfor ønsker FBC og vores underleverandører at give medarbejdere fra områder uden for Lolland mulighed for at arbejde i nogle udvidede perioder. Det vil give medarbejderne mulighed for at være mere sammen med deres familier og bruge mindre tid på at rejse frem og tilbage, lyder det i en skriftlig kommentar.

Pressetalsmanden ønsker ikke at uddybe, om der med områder “uden for Lolland” menes udenlandske medarbejdere.

Ifølge Arno Schikker har de ansatte, “som ikke er fra Lolland”, selv udtrykt ønske om mere fleksibilitet i arbejdstiderne.