Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Danmarkshistoriens største anlægsprojekt til knap 53 milliarder kroner er på tredje måned uden overenskomst for medarbejderne. Fagforeninger er i hårdt opgør med udenlandske byggegiganter og har indkaldt til demonstration.

Femern-projektet er det største anlægsarbejde i Danmark nogensinde.
Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Efter et langt tilløb er danmarkshistoriens største anlægsprojekt, Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland, endelig kommet i gang, men nu trækker det allerede op til en højspændt konflikt, som kan få store konsekvenser for prestigeprojektet.

På den ene side af konflikten står den danske fagbevægelse, som kræver danske løn- og arbejdsvilkår på det gigantiske byggeri, og på den anden side står det hollandske konsortium Fehmarn Belt Contractors (FBC), der har kontrakt på første del af Femern-forbindelsen.

Fagbladet 3F og A4 Arbejdsliv kan i dag fortælle, at langvarige overenskomstforhandlinger mellem de to parter er stødt på grund og på vej i Arbejdsretten.

Alt imens bygger entreprenørerne i FBC videre uden overenskomst.

- Det betyder, at det største statsfinansierede byggeprojekt, vi nogensinde har haft herhjemme, lige nu foregår på uregulerede vilkår, der ligger langt fra, hvordan vi i Danmark ønsker at indrette vores arbejdsmarked. Femern-projektet foregår for danske skattekroner, så vi må som samfund have en forventning om, at det foregår under ordnede forhold, hvor vi kan håndhæve et godt arbejdsmiljø og sætte ind over for underbetaling og social dumping, siger Bjarne Jensen, der er næstformand for 3F Lolland.

Stor demonstration

Sammen med en række andre fagforbund har 3F indkaldt til en stor demonstration onsdag morgen i Rødbyhavn på Lolland, hvor de store maskiner er ved at gøre klar til den 18 kilometer lange sænketunnel, der skal forbinde Danmark og Tyskland.

Til demonstrationen vil 3F, Dansk Metal, Dansk El-Forbund, Blik- og Rørarbejderforbundet og et stort antal fagligt aktive kræve overenskomst på Femern-projektet.

Fagforbundene har siden februar forhandlet om en overenskomst for løn- og arbejdsvilkår med de to hollandske entreprenører Van Oord Dredging og Boskalis International, der tilsammen udgør FBC-konsortiet.

I maj var parterne blevet enige om en overenskomst, som blot manglede en underskrift, men FBC og konsortiets danske hovedforhandler sprang fra i sidste øjeblik, fordi de ikke kunne få deres krav om arbejdstid med i overenskomsten.

LÆS OGSÅ: 28 dage uden hvil: Myndighed giver grønt lys til uhørte arbejdstider på Femern-forbindelse

FBC krævede nogle arbejdstider på milliardprojektet, som ligger helt uden for de danske bestemmelser om arbejdstid, og det ville fagforbundene ikke være med til.

Det betyder, at omkring 30-35 ansatte hos de hollandske entreprenører nu på tredje måned arbejder op til 28 dage i træk i 12-timers vagter på Femern-projektet.

“Frustrerende og undergravende”

Dennis Fridthjof, formand for Dansk El-Forbund i Vordingborg, er skuffet over forløbet.

- Det her er det største danske anlægsprojekt nogensinde, og lige nu er der hverken dansk arbejdskraft eller danske vilkår. Vi har forhandlet om overenskomst i flere måneder, men når det kommer til stykket, så vil FBC ikke skrive under. Det er dybt frustrerende og undergravende for det danske arbejdsmarked, siger han.

Dennis Fridthjof undrer sig også over, at Femern A/S, der er ejet af den danske stat og står for byggeriet, ikke gør mere for at sikre ordentlige forhold.

Per Andersen, der er faglig sekretær hos Dansk Metal og har været med til forhandlingerne med FBC, er helt på linje med EL-formanden.

- Det arbejde, der udføres, er helt almindeligt bygningsarbejde på broer og tunneler, og kun ved at dække det med en overenskomst kan vi undgå social dumping. Vores mål er stadig at få de hollandske firmaer til forhandlingsbordet og finde en løsning. Indtil da er vores eneste mulighed at demonstrere og varsle konflikt, siger Per Andersen.

Kurs mod konflikt

Fagforbundene varslede i juli konflikt mod FBC-konsortiet, men sagen skal først i Arbejdsretten 28. september, hvor dommerne skal tage stilling til, om FBC er den rette part at føre konflikt mod.

Selvom FBC i månedsvis har forhandlet om vilkårene for de ansatte på Femern-byggeriet, så mener de nemlig nu, at de ikke er den rette part at rette konfliktvarsel og overenskomst krav mod, fordi de alene er et “administrationsselskab”.

Håber på aftale

Fagbladet 3F har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Fehmarn Belt Contractors og konsortiets danske advokat, Michael Møller Nielsen.

Hos Femern A/S håber kommunikationschef, Morten Kramer Nielsen, at der kommer en aftale mellem FBC og 3F og de øvrige fagforbund. 

- Den danske model indebærer, at forhandlingerne foregår mellem FBC som arbejdsgiver og 3F som repræsentant for lønmodtagerne. Der kan ikke stilles krav om overenskomst i kontrakten på grund af EU-lovgivning, men vi fører et konsekvent tilsyn med overholdelsen af alle vilkår vedrørende løn, arbejdsvilkår og boligforhold som forudsat i kontrakterne, lyder det i et skriftligt svar.

Femern A/S understreger videre, at de har etableret egen tilsynsenhed til at holde øje med løn- og arbejdsvilkår på det enorme anlægsprojekt.

Er i landet flere år

Fagforbundenes demonstration finder sted onsdag 16. september kl. 9.00 på Vestre Kaj i Rødbyhavn.

FBC står for etablere havneanlæg og udgravning af rende til sænketunnel fra Rødby til den tyske ø Fehmarn og skal være i Danmark i fire-fem år.