Gå til hovedindhold

Sag i Arbejdsretten aflyses, og demonstration forvandles til sejrsfest, efter at den hollandske hovedentreprenør FBC har skrevet under på overenskomst med danske byggefagforbund. Det sætter også en stopper for "groteske" arbejdstider, siger byggeformand i 3F.

Overenskomst på Femern-forbindelsen sikrer kædeansvar og sætter en stopper for uhørte arbejdstider med 12-timers vagter 28 dage i træk.
Joachim Rode

Efter konflikttrusler og stor mediebevågenhed indgår den hollandske hovedentreprenør på Femern-forbindelsen, Fehmarn Belt Contractors (FBC), nu overenskomst med en lang række danske fagforbund.

Overenskomsten mellem FBC og BAT-Kartellet, en paraplyorganisation for de danske byggeforbund, er blevet underskrevet klokken 12 mandag på et advokatkontor i København.

Det fortæller Claus von Elling, formand for 3F Byggegruppen, som har været med til at forhandle overenskomsten på plads.

LÆS OGSÅ: Kurs mod konflikt: Femern-entreprenør nægter at tegne overenskomst

- Vi bed os fast i bordkanten og krævede overenskomst – og det fik vi. Det er en rigtig god overenskomst med FBC, og det viser, at hårdt arbejde og vedholdenhed lønner sig, siger han til Fagbladet 3F.

3F Byggegruppen er landets største byggefagforening.

“Grotesk arbejdstid” sættes ud af kraft

Med et budget på mere end 50 milliarder kroner er Femern-forbindelsen Danmarks største og dyreste anlægsprojekt nogensinde.

Men der har indtil nu ikke været overenskomst på byggeriet, og arbejdsforholdene for de maskinførere og bygningsarbejdere, der lige nu er ved at lave det forberedende arbejde til Femern-tunnelen mellem Danmark og Tyskland, har vakt højlydt kritik både fra fagbevægelsen og Christiansborg.

Medarbejderne på Femern-projektet har nemlig arbejdet i 12-timers vagter 28 dage i træk uden hviledag.

Arbejdstider, der er helt uden fortilfælde i Danmark, og som den hollandske storentreprenør i august fik godkendt af Arbejdstilsynet.

Fagbevægelsen stod klar til at igangsætte en omfattende konflikt for at få FBC til at ændre arbejdstiderne og indgå overenskomst.

- Noget af det vigtigste ved vores overenskomst er, at tilladelsen til den helt groteske arbejdstid, som arbejdstilsynet har givet FBC, er sat ud af kraft, siger Claus von Elling fra 3F Byggegruppen.

Kædeansvar og kontrol

- Med aftalen med FBC laver vi i stedet en forsøgsordning for arbejdstiden, som er afgrænset til at omfatte det arbejde, der udføres fra prammene ude på vandet, og som i hovedtræk minder om det, vi kender fra boreplatformene. Det er en aftale, som sikrer de ansatte ret til hviledøgn, løntillæg for transport frem og tilbage mellem deres hvilested og pram, og et tillæg for det arbejde, de laver på prammene, uddyber Claus von Elling.

LÆS OGSÅ: 28 dage uden hvil: Myndighed giver grønt lys til uhørte arbejdstider på Femern-forbindelse

Derudover indeholder overenskomsten kædeansvar, så FBC bærer at ansvar for forholdene hos alle deres underentreprenører, ligesom fagforbundene under BAT-Kartellet sikres adgang til kontrol af arbejdet på Femern-projektet.

Med den underskrevne overenskomst aflyses et retsmøde i Arbejdsretten mandag eftermiddag.

Demo bliver til sejrsfest

Der var også lagt op til en stor demonstration foran Arbejdsretten fra klokken 13.30, hvor fagligt aktive fra blandt andet 3F, Dansk Metal, El-Forbundet, Blik & Rør og Malerne ville protestere mod FBC.

Demonstrationen er nu forvandlet til en sejrsfest.

Det er de to hollandske storentreprenører Van Oord Dredging og Boskalis International, der tilsammen udgør FBC-konsortiet.

FBC har vundet den første af fire store milliardkontrakter på Femern-forbindelsen.