Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Retsudvalget i EU har torsdag vedtaget et lovforslag, der skal forhindre vognmandsfirmaer og andre virksomheder i at oprette selskaber uden økonomisk aktivitet på tværs af landegrænserne. Et stor skridt i den rigtige retning, siger Jan Villadsen, formand for Transportgruppen i 3F.

Et lovforslag fra Retsudvalget i EU skal forhindre vognmandsfirmaer og andre virksomheder i at oprette selskaber uden økonomisk aktivitet på tværs af landegrænserne.

Det skal være slut med, at virksomheder opretter selskaber i andre EU-lande med det ene formål at omgå lovgivningen i deres hjemland og opnå lempelige regler og skattefordele eller direkte snyde i skat.

EU’s Retsudvalg har torsdag vedtaget et lovforslag, der skal stoppe de såkaldte postkasseselskaber, som typisk er et datterselskab på en adresse i et andet EU-land, hvor der blot er en postkasse og ingen økonomisk aktivitet. Herhjemme er den fidus blevet kendt som “filippiner-finten” – opkaldt efter det danske vognmandsfirma Kurt Beier Transport A/S, som via et datterselskab i Polen har ansat filippinske lastbilchauffører, så de kunne arbejde i Danmark til polske lønninger på 15-20 kroner i timen. 

- Det eneste formål med at oprette et postkasse-selskab er at snyde i skat eller ansatte folk. Vi vil simpelthen ikke finde os i det mere. Hvis der ikke bliver sat en stopper for det nu, graver man en stor grav for den fri bevægelighed i Europa, siger Jens Rohde (R), der er medlem af EU’s Retsudvalg.

Han tilføjer:

- Erhvervslivet vil græde i kor over denne lov, men de har kun deres egne brodne kar og en alt for udbredt rådden kultur at takke for det. Slut med postkasse-selskaber. Død over dem og ind med respekt for samfund, fællesskab, medarbejdere og reel virksomhedsdrift på fair konkurrencevilkår.

Sanktionerne skærpes

Ifølge Jens Rohde vil myndighederne fremover kunne forlange dokumentation for en påtænkt reel aktivitet i selskaberne.

- Medarbejderne skal sikres, høres og informeres, have plads i bestyrelserne og beskyttes, ligesom sanktionerne skærpes, hvis formålet med et selskab er såkaldt forum-shopping, siger Jens Rohde.

Et stort postkasse-land

I 3F ser man frem til at få sat en stopper for postkasse-skaberne, der er et stort problem både inden for transportbranchen, i byggeriet og det grønne område.

- Vi har set et hav af eksempler på postkasse-selskaber, og på hvordan virksomhederne groft udnytter reglerne og billig arbejdskraft, siger Jan Villadsen, der er formand for Transportgruppen i 3F.

Han henviser til, at alene et land som Polen har udstedt opholds- og arbejdstilladelser til 68.000 udenlandske chauffører og i 2017 i alt udstedte 695.000 opholds- og arbejdstilladelser.

- Og stort set alle er derefter blevet sendt til Vesteuropa for at arbejde. Polen er nærmest et stort postkasse-selskab. Det har udviklet sig til en hel industri, og det er rigtig positivt, at der nu bliver sat en stopper for det, siger Jan Villadsen.

3F: Det ser lysere ud

Forleden vedtog EU’s transportministre en vejpakke, der blandt andet skal gøre op med piratkørsel, og med vedtagelsen af den nye lov i EU’s Retsudvalg begynder det at se lysere ud, mener Jan Villadsen.

- Det er rart, at vi har nogle danske politikere i EU, som har sat fokus på disse ting. Og jeg har en hel række politikere, som har arbejdet hårdt for at få ændret forholdene på dette område. Dem sender jeg gerne en god flaske vin op til jul, siger Jan Villadsen.

Vedtaget efter hårde forhandlinger

Lovforslaget er vedtaget efter otte måneders hårde forhandlinger og skal til afstemning, når Europa-Parlamentet i næste uge mødes i Strasbourg.

Derefter skal de relevante fagministre fra de 28 EU-lande drøfte, hvordan de forholder sig, inden de tre centrale EU-organer kommissionen, parlamentet og ministerrådet skal blive enige om den endelige lovtekst.

Det arbejde forventes at være på plads inden 26. maj 2019, hvor der er valg til Europa-Parlamentet, og den politiske sammensætning kan ændre sig.