Gå til hovedindhold

Det kræver hurtig, kontant handling og nye EU-regler, hvis piratkørsel skal stoppes på europæiske landeveje, lyder det fra 3F. Men forhandlingerne går trægt.

- Hvis man virkelig vil filippinerfinten til livs, er det helt afgørende, at der bliver strammet op på reglerne, siger Jan Villadsen, formand for 3F's Transportgruppe.
Foto: Joachim Rode

Den næste måned kan blive helt afgørende for, om udenlandske chauffører fortsat kan bo og arbejde til usle vilkår i Europa.

Politikerne i EU er nemlig på vej ind i de afgørende forhandlinger om den såkaldte vejpakke. Den regulerer regler om løn, arbejdsvilkår og arbejdstilladelser for lastbilchauffører på de europæiske veje.

- Hvis man virkelig vil filippinerfinten til livs, er det helt afgørende, at der bliver strammet op på reglerne. Ellers får vi et helt smadret europæisk transportmarked, der kun består af immigranter fra lande uden for Europa, siger Jan Villadsen, formand for 3F Transport.

Han peger på, at det er helt afgørende, at EU får gjort op med de såkaldte ”postkasseselskaber”, hvor mange af chaufførerne er ansat:

- Der skal være en klar juridisk definition af, hvornår et selskab kan betragtes som rigtigt selskab. Det nytter ikke, hvis det kun er en kontoradresse, der kun er skabt for at dumpe lønnen.

I sidste uge kom den danske EU-kommissær Margrethe Vestager med en klar opfordring til at gøre op med social dumping på landevejene.

- Få har beskrevet problemet bedre end hende: Det er slet ikke i orden, at man kan sidde i samme kø på motorvejen i hver sin lastbil med samme destination og samme last og ikke få samme løn for det, siger Jan Villadsen.

Splittet parlament

Trods de klare udmeldinger fra Vestager, er udsigterne til en løsning i EU-regi ikke alt for lyse for tiden.

Der er nu gået halvandet år siden den slovenske transportkommissær Violeta Bulc præsenterede Kommissions forslag til en vejpakke.

I går endte et møde i EU-Parlamentets Transport- og Beskæftigelsesudvalg i splittelse - og det er slet ikke sikkert, at Parlamentet kan blive enige med sig selv om en fælles holdning til vejpakken. Dermed risikerer det hele af ryge på gulvet.

Jan Villadsen frygter for konsekvenserne:

- Siden den nuværende EU-Kommission trådte til (i 2014, red.), har den ville gøre op med social dumping på landevejene. Det kan ikke vente en yderligere periode, siger han med henvisning til den næste Kommission og det næste Parlament, der skal sidde 2019-2024.

Laveste fællesnævner

Den danske regering har også et ansvar for, om der kommer en ny vejpakke, som kan lukke effektivt ned for filippinerfinten. Det sker igennem Ministerrådet for EU-landenes transportministre.      

I mandags deltog den danske transportminister Ole Birk Olesen (LA) i et møde med otte europæiske ministerkolleger i den såkaldte ”Road Alliance”. Den arbejder for at skabe bedre vilkår for chauffører på de europæiske veje. Efter mødet vedtog de en erklæring med en række opfordringer i forbindelse med den kommende Vejpakke.

3. december er det næste møde i Ministerrådet. Inden da skal Folketingets Europaudvalg beslutte, hvad Ole Birk Olesen skal kæmpe for, når han rejser til Bruxelles:

- Jeg håber virkelig, at han (Ole Birk Olesen, red.) får et godt mandat at gå videre med. Vi skal have lige løn for lige arbejde. Det må ikke blive laveste fællesnævner, og vi skal ikke gå på kompromis med sikkerheden, siger Jan Villadsen.

Kovending fra regeringsparti

Selvom social dumping på landevejene først og fremmest skal reguleres af EU, kan man også nationalt sætte ind.

I sidste uge drøftede Folketinget sagen om filippinerne ved Padborg ved et hastesamråd i Folketinget. Her var Ole Birk Olesen klar i mælet:

- Jeg fordømmer de vilkår, som udenlandske chauffører har været indlogeret under i Padborg. Det er fuldstændig uacceptable vilkår, sagde han.

Han lovede, at regeringen vil øge politikontrollen af lastbiler samt overveje at indføre et register over samtlige lastbiler, så man bedre kan kontrollere, hvem der kører hvor.

Jan Villadsen glæder sig over kovendingen fra Liberal Alliance:

- Joachim B. Olsen (arbejdsmarkedsordfører for Liberal Alliance, red.) har tidligere sagt, at social dumping bare er et andet ord for fri konkurrence. Det er dejligt, at et enigt Folketing nu vil tage problemerne alvorligt.  

Jan Villadsen ser gerne, at man opretter et ”transportpoliti”, en selvstændig myndighed på vejene, der kontrollerer køre- hviletid, cabotageregler med videre.

På mødet i Folketinget i sidste uge lovede beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) også, at han ”som noget af det første” ville indkalde 3F til et møde i Padborg-sagen. Her over en uge efter, har 3F dog stadig ikke modtaget en invitation.