Gå til hovedindhold

Sagen om Kurt Beier Transports chauffører, der levede under umenneskelige vilkår i slumlejr i Padborg, har været behandlet i det filippinske senat. Under høringen blev det afsløret, at op imod 500 filippinske chauffører rundt i Europa kan være udsat for urimelige arbejdsvilkår.

Det er fotos som disse, der afslører forholdene i Kurt Beier Transports slumlejr i Padborg, der har været oppe i det filippinske senat.

Sagen om 26 chauffører, der levede under umenneskelige vilkår i Kurt Beier Transports slumlejr i Padborg, var mandag til behandling i det filippinske senat. Her kom det frem, at et langt større antal filippinske lastbilchauffører kan være udsat for lignende dårlige arbejdsvilkår. Det skriver Manila Times.

- Vi har faktisk opdaget, at det kan omfatte omkring 500 filippinske lastbilchauffører over hele Europa, siger Sarah Lou Arriola, der er chef for Udenrigsministeriets Office of the Undersecretary for Migrant Workers Affairs (OUMWA).

Også gal i Norge, Holland og Polen

Det kom frem under den offentlige senatshøring, at problemerne med dårlige arbejdsforhold, udover Padborg-chaufførerne, også involverer filippinske chauffører, der kører i Europa med udgangspunkt i Norge, Holland, og Polen.

Senatshøringen var under ledelse af senator Joel Villanueva, der tidligere har udtalt sig særdeles kritisk om forholdene i Kurt Beier Transports slumlejr i Padborg. 

Sarah Lou Arriola oplyste senatoren om, at de fleste af chaufførerne er blevet rekrutteret i Filippinerne af agenturet United Primover, som er et firma med licens fra POEA – Philippine Overseas Employment Administration.

- United Primeover sender folk til Polen til deres partneragentur, HBT Internationale Transporte, der er et polsk selskab, der igen sender dem til andre transportfirmaer i Europa. Især Kurt Beier i Danmark, Andersen Euro Handel, AEH i Warszawa og Hoekman Logistics, der opererer i Holland, sagde hun.

Fagbladet 3F har tidligere rapporteret, at POEA har suspenderet United Primover Enterprise Inc. i Manila på grund af manglende overvågning af forholdene for deres udstationerede lastbilchauffører.

Filippinere vil ikke hjem

HBT Internationale Transporte er et selskab under Kurt Beier Transport, idet HBT Internationale Transporte er 100 procent tilknyttet det danske moderselskab Hjerting Systeminvest ApS, der blandt andet har Kurt Beier Transport A/S som datterselskab.

 Sarah Lou Arriola oplyste videre, at nogle af filippinerne ikke vil hjem.

- Vi har talt med dem, men de foretrækker at tale med fagforeningerne, der genforhandler deres kontrakter. De vil gerne blive og fortsætte med at arbejde der. De beder om hjælp til at få bedre levevilkår og til at få genforhandlet betingelserne i deres ansættelseskontrakter, sagde hun.