Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Et spansk selskab, der i efteråret fik en bøde på 225 millioner kroner for ulovlig kartelvirksomhed, har smidt det billigste bud på en stor milliardkontrakt på Femern-forbindelsen. Og dermed har spanierne de bedste chancer for at vinde opgaven, siger ekspert.

Et spansk selskab, der i efteråret fik en bøde på 225 millioner kroner for ulovlig kartelvirksomhed, har smidt det billigste bud på en stor milliardkontrakt på Femern-forbindelsen.

Det spanske konsortium Sice-Cobra står nu med rigtig gode kort på hånden til at vinde en kontrakt på Femern-forbindelsen til flere milliarder danske skattekroner.

Og det er selvom, at det ene selskab i konsortiet, Cobra, i efteråret 2021 fik en gigantisk bøde for at være del af et ulovligt kartel, der delte offentlige kontrakter i Spanien til en værdi af 30 milliarder kroner imellem sig.

Årsagen er ifølge Licitationen, at det spanske konsortium har lagt det klart billigste bud på en lukrativ opgave om at udstyre den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Danmark og Tyskland med teknisk indmand.

Sice-Cobras tilbud er på 3,9 milliarder kroner. Det er over 500 millioner kroner billigere end det næstbilligste konsortium og knap 900 millioner kroner billigere end det dyreste bud.

LÆS OGSÅ: Dømt i Spanien: Nu er kartelselskab tæt på at vinde milliardkontrakt på Danmarks største byggeri

Og alene prisforskellen kan gøre, at Sice-Cobra ender med at vinde den store opgave, siger seniorforsker ved Institut for Byggeri, By og Miljø ved Aalborg Universitet, Kim Haugbølle, som Licitationen har fået til at gennemgå tilbudspriserne.

- Regner man på det ud fra tildelingskriterierne, har de (Sice-Cobra) i hvert fald en meget god chance, siger han.

Årsagen er, at prisen på projektet vægtes med 70 procent af afgørelsen, mens andre kriterier kun vægtes med 30 procent.

– Med forbehold for at der kan ligge noget, som kan dreje på billedet, så peger det i retning af, at Sice-Cobra kommer til at vinde, siger Kim Haugbølle.

Kan ikke udelukkes på trods af karteldom

Det spanske selskab Cobra blev ellers idømt en bøde på 225 millioner kroner sidste efterår for ulovlig karteldannelse i selskab med otte andre selskaber i Spanien.

Dermed burde de automatisk være udelukket fra at deltage i udbudskonkurrencer på andre europæiske kontrakter som Femern-forbindelsen.

Men da selskabet har anket dommen, ophæves reglerne om at udelukke selskabet, oplyser Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef på Femern A/S.

Ifølge Licitationen kan det endda vise sig at være direkte ulovligt ikke at tildele kontrakten til Cobra, hvis de har givet det bedste bud. 

Hos 3F Byggegruppen, der organiserer landets bygningsarbejdere, har formand Claus von Elling tidligere udtrykt sin dybe forundring over situationen.

- Det er helt uforståeligt, at man overhovedet lader et selskab, der er involveret i en så alvorlig sag, byde på et stort anlægsprojekt for offentlige skattekroner. Det er mig fuldstændigt ubegribeligt, at man lader den slags passere. Den her sag viser med al ønskelig tydelighed, at vi skal se hele udbudsprocessen efter i sømmene, siger han til Fagbladet 3F.

Femern-firma siger nej til dansk arbejdskraft

Sagen om det karteldømte spanske selskab er ikke den eneste uheldige sag, som Femern-byggeriet kæmper med for tiden.

I forvejen har en af Femern-byggeriets hovedentreprenører – hollandske Fehmarn Belt Contractors – valgt at takke nej til 52 danske maskinførere, som søgte job på Femern-byggeriet. 

LÆS OGSÅ: Mikkel kunne ikke bruges på Femern-byggeri: – Jeg føler mig til grin

I stedet har firmaet valgt at rekruttere udlændinge til jobbene.

Det foregår blandt andet via et bureau i Litauen, hvor der søges efter maskinførere, som skal arbejde 12 timer om dagen syv dage i stræk, efterfulgt af syv fridage. 

Licitationen har flere gange i den seneste tid forsøgt at få en kommentar fra det spanske konsortium Sice-Cobra, men selskabet er ikke vendt tilbage på henvendelserne.