Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Hollandsk byggekonsortium på det kæmpemæssige Femern-projekt vil have sine ansatte til at arbejde i helt op til 28 dage ad gangen. Men det ønsker medarbejderne slet ikke, siger lokal 3F-afdeling.

På Rødbyhavn på Lolland arbejder de store maskiner med at gøre klar til den 18 kilometer lange sænketunnel, der skal forbinde Danmark og Tyskland.
Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Hvor mange dage kan man på forsvarlig vis arbejde uden hvile?

Det spørgsmål er igen blevet aktuelt på danmarkshistoriens største og dyreste anlægsprojekt, Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland, hvor et stort antal dumper- og maskinførere er i fuld gang med arbejdet.

Ifølge Folketidende ønsker det hollandske konsortium Fehmarn Belt Contractors (FBC), der har kontrakt på første etape af Femern-forbindelsen, nemlig at skrue op for arbejdstiden, så de ansatte skal kunne arbejde i helt op til 28 dage ad gangen.

Arbejdstiden på det enorme anlægsprojekt har tidligere bragt hollænderne i FBC på kollisionskurs med den danske fagbevægelse.

LÆS OGSÅ: 28 dage uden hvile: Myndighed giver grønt lys til uhørte arbejdstider på Femern-forbindelse

I september 2020 førte det til demonstrationer og trusler om konflikt, fordi FBC nægtede at indgå overenskomst og lod deres medarbejdere arbejde i 12-timers-vagter 28 dage i træk.

Arbejdsforhold, der er helt uden fortilfælde i Danmark, men som alligevel blev blåstemplet af Arbejdstilsynet.

Medarbejdere vil ikke være med

Arbejdstilsynet trak senere godkendelsen tilbage, og FBC indgik overenskomst med de danske byggefagforbund, hvilket satte en stopper for de uhørte arbejdstider.

Nu arbejder FBC’s maskinførere på en 7/7-ordning med syv dages arbejde efterfulgt af syv dages fri.

Men nu rører hollænderne altså på sig igen. Ifølge 3F Lolland er det med et argument om rekrutteringsproblemer, at FBC ønsker at fravige reglerne om fridøgn og indføre en længere arbejdscyklus.

LÆS OGSÅ: Kurs mod konflikt: Femern-entreprenør nægter at tegne overenskomst

FBC vil give de ansatte mulighed for at arbejde i en cyklus på syv, 14 eller 28 dage i træk efterfulgt af et tilsvarende antal fridage.

I cyklussen på 28 dage er der dog fire fridøgn i løbet af det lange stræk.

Men de ansatte ønsker slet ikke at arbejde så mange dage ad gangen.

Det siger Bjarne Jensen, næstformand i 3F Lolland, som har lavet en afstemning blandt medarbejderne.

“Så havde jeg fundet et andet arbejde”

- Vi har forhørt os hos medarbejderne, og det er de ikke interesserede i. De er godt tilfredse med den måde, det fungerer på i dag, hvor de arbejder syv dage og så har syv dage fri og maksimum arbejder ti timer pr. vagt, siger han til Folketidende.

Blandt de lidt over 100 medarbejdere, der deltog i afstemningen, var det ifølge Bjarne Jensen tre ud af fire, svarende til cirka 75 medarbejdere, der sagde nej til en længere arbejdscyklus.

Folketidende har talt med en af de ansatte, dumperføreren Kevin Granov fra Lolland, som ikke vil arbejde hverken 14 eller 28 dage uden fridage imellem.

- Så tror jeg, at jeg ville have fundet mig et andet arbejde, siger han og fortsætter:

- Lønnen er god, og tiderne er gode. Alle os, der er herude, er fint tilfreds med 7/7-aftalen.

Dobbelt så stor risiko for arbejdsulykker

Ifølge Arbejdsmiljøloven skal man inden for hver periode på syv dage have et fridøgn.

Kent Jacob Nielsen, der forsker i arbejdsmedicin på Aarhus Universitet, har tidligere udtalt til Fagbladet 3F, at det er “uhørt” at arbejde 28 dage i træk:

- Det er ikke noget, man tillader i velregulerede lande. Vi ved fra forskningen, at når man kommer over otte timers arbejde på en dag, så er risikoen for at komme ud for en ulykke dobbelt så stor.

FBC har ikke ønsket at kommentere sagen.