Gå til hovedindhold
Det italienske byggefirma Grandi Lavori Fincosit er i forvejen ramt af en sag om korruption og kan ikke stille nogen økonomiske garantier.
FOTO: Anas/Nuevo Tunnel Colle di Tenda

Italiens svar på Vejdirektoratet bortviser nødlidende italiensk firma, der har kontrakt på Storstrømsbroen, fra milliardbyggeri mellem Italien og Frankrig.

Efter en lang række skandalesager og massiv kritik har det italienske konsortium, der skal bygge den nye Storstrømsbro for 2,1 milliarder, fået et nyt problem på halsen.

Storentreprenøren Grand Lavori Fincosit (GLF), der i forvejen både er ramt af en korruptionssag og er økonomisk nødlidende, er lige blevet smidt ud af et kæmpe tunnelbyggeri af det italienske vejvæsen ANAS.

Projektet har en værdi af 176 millioner euro – mere end en milliard danske kroner.

LÆS OGSÅ: To italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Danmarks tredjestørste bro

Tunnelprojektet i alpeområdet Colle di Tenda er det største byggeri i det nordlige Italien, men efter flere sager om organiseret svindel, sikkerhedsbrud og frygt for forurening har det statsejede ANAS nu valgt at ophæve kontrakten med GLF.

- Vi har ophævet kontrakten på grund af alvorlige kontraktbrud begået af hovedentreprenøren (GLF, red.), udtaler en talsmand for ANAS i en meddelelse til den italienske presse.

- Vi har beordret GLF til at sikre byggepladsen, og senest 30. maj skal byggepladsen være rømmet for mandskab og udstyr, lyder det videre.

Frygt for sikkerheden – 200 ton byggematerialer forsvandt

Fagbladet 3F har tidligere beskrevet, hvordan milliardbyggeriet er blevet beordret stoppet af frygt for sikkerheden i tunnelen.

LÆS OGSÅ: Italiensk byggefirma i stor byggeskandale

Her blev ledende medarbejdere fra GLF efter en politirazzia i maj 2017 mistænkt for at have medvirket til systematisk tyveri og videresalg af mindst 200 ton vigtige byggematerialer til tunnelen.

To chefer fra GLF blev efterfølgende sat i husarrest, men ingen er endnu dømt i sagen.

Det er anden gang, at et af selskaberne, der har vundet kontrakten på Storstrømsbroen, bliver smidt ud af byggeprojekter for store statslige aktører i andre lande.

I januar var det firmaet Condotte, der fik sparket fra et milliardbyggeri i Norge af det statslige baneselskab Bane NOR.

LÆS OGSÅ: Italienske brobyggere sparket ud af milliardbyggeri i Norge

Frygter forurening

At GLF nu er blevet smidt helt ud af projektet har også at gøre med en ny udvikling om frygt for forurening fra tunneludgravningen.

Den mere end tre kilometer lange tunnel bliver anlagt mellem Italien og Frankrig, og på den franske side er borgmesteren i Tende, Jean-Pierre Vassallo, oprevet over, at GLF igen og igen har forsømt at bortskaffe udgravet materiale fra tunnelen.

Borgmesteren frygten, at ophobningerne af det miljøskadelige materiale skal ende i den nærliggende flod i det naturskønne alpelandskab.

LÆS OGSÅ: Du betaler: Lønbonus til chefer for udskældt Storstrømsbro

Bygherren, det italienske vejvæsen ANAS, begrunder også bortvisningen af GLF med, at de forgæves har indskærpet over for firmaet, at de skal skille sig af med de store mængder restmateriale på ansvarlig vis. 

Tunnelbyggeriet var i forvejen svært forsinket og risikerer nu at blive yderligere forsinket.

Også presset på økonomien

Bortvisningen fra milliardbyggeriet i alpelandet mellem Italien og Frankrig kommer oveni en vanskelig økonomisk situation, som GLF lige nu prøver at kæmpe sig ud af.

LØS OGSÅ: Endnu en italiensk brobygger er sendt økonomisk til tælling

Storentreprenøren var egentlig tiltænkt en ejerandel på 20-25 procent i konsortiet, der skal bygge Storstrømsbroen.

Men GLF kan for tiden ikke stille nogen økonomiske garantier, fordi pengetanken er ved at være tom, og de mangler betaling fra en række projekter i Italien.

Situationen har fået det italienske Storstrømsbro-konsortium til at nedskrive GLF’s værdi til symbolske 0,01 procent.

Samme skæbne led byggegiganten Condotte, som er truet af konkurs. Dermed er det konsortiets tredje deltager Itinera, der lige nu står til at skulle bygge Storstrømsbroen alene.

Bortvisning får ‘ingen konsekvenser’ 

Fagbladet 3F har fået et skriftligt svar fra en pressetalsmand for det italienske konsortium, der skal bygge Storstrømsbroen.

Her udtaler Silvio Fascio, der er europæisk direktør for det ledende selskab Itinera og formand for bestyrelsen af det danske selskab, der skal bygge Storstrømsbroen:

- Konsortiet kan bekræfte, at GLF er blevet bedt om at stoppe med at bygge på Tenda-projektet. GLF og bygherren er uenige om hvad og hvem, der er skyld i forsinkelser på projektet.

Læs også: Familie til korrupt italiener står bag dansk Stortsrømsbro-firma

Den italienske byggedirektør mener ikke, at sagen vil få nogen indvirkning på det danske projekt, og GLF vil stadig være en del af Storstrømsbro-projektet, svarer han.

- Når der opstår uenigheder af denne karakter, så er det meget beklageligt for både entreprenører og kunder. Men man kan ikke gøre nogen rimelighed i at konkludere, at en entreprenørvirksomhed ikke er troværdig på baggrund af en enkeltstående sag, så tilliden til GLF er intakt, slutter Silvio Fascio.

Læs også: Ny skandale på Storstrømsbroen: Topchef anholdt i korruptionssag

Heller ikke hos Vejdirektoratet mener man, at den seneste skandalesag med de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen, vil få nogen betydning.

- Det får ingen konsekvenser for denne kontrakt. Desuden er nøglemedarbejderne i Storstrømsbro-projektet ikke ansat i GLF, men i selve konsortiet, siger projektdirektør Erik Stoklund Larsen til Fagbladet 3F.

- Vejdirektoratet har ikke en kontrakt med GLF, men med et konsortium. Konsortie-deltagerne hæfter solidarisk for hinanden, og Itinera har sammen med sit moderselskab stillet en garanti, der sikrer økonomien i projektet, siger Erik Stoklund Larsen.

Bygge-formand: Smid nu de italienere ud

Mens Vejdirektoratet ikke er nervøse over at fortsætte med de italienske brobyggere, så mener Gunde Odgaard, der er leder af byggeriets paraplyorganisation, Bygge-, Anlæg og Trækartellet, at grænsen er nået og overskredet.

- Hvorfor er det, at vi synes, det er sjovt at lege med de her italienere, når ingen andre gider? Ikke engang det italienske vejvæsen vil jo have noget med dem at gøre, siger han.

Gunde Odgaard undrer sig over, at flere sager om korruption, bestikkelse, byggesjusk, truende konkurser og nu to sager, hvor de italienske entreprenører er blevet smidt ud af store offentlige byggeprojekter i andre lande, ikke har fået politikerne på andre tanker.

LÆS OGSÅ: Eksperter: Kan koste 100 millioner at slippe ud af kontrakt med italienere

- Hvis det var en privat virksomhed, så havde de smidt italienerne ud for længst. Nu må vores politikere indrømme, at de har lavet en fejl. De må sige: Vi valgte de forkerte til at bygge Storstrømsbroen. Hvis vi skal betale for at slippe ud af kontrakten, så gør vi det. Og så starter vi forfra og vælger de rigtige næste gang, siger han.